torstai 30. elokuuta 2018
Kallionauhusten hellesuvi 2018 ja vilkaisu aikaisempiin vuosiin
Pidän kovasti kallionauhuksesta Liguria dentata 'Desdemona', mutta on senkin kanssa ollut yksi iso opetus, josta voit lukea jutustani Kallionauhus - kaivattu kadotettumme palasi puutarhaamme Tämä suvi oli mongolianvaahterametsikön ja kallion reunalla oleville nauhuksillemme kova kuivuuskoulu, sillä yli viiden sadan kasvin puutarhassa ei ihan heti tullut kesä-heinäkuulla päivien ja osin öidenkin ollessa +30 eikä sateen pisaraakaan, alkaa kastella näitä vanhempia istutuksia. Kuivuus verotti: Kukkia tuli vähemmän ja ne kestivät paljon lyhyemmän aikaa kuin suloisina sadekesinä, jolloin kaikkea on ollut sopivasti.
Maa näyttää kuivalta, mutta se OLI kukkaniitty. Sadesuvina se on alkanut heinäkuun lopulla koneella ajon jälkeen lykätä nopeasti lemmikin alkuja yms. kai jo seuraava kesä mielessään. Myös molemmat vanhat, suuret syyshortensiat tekivät enemmänkin kukkia vain yläoksiin ja niin paljon kuin odotinkin Wim's Rediltä, sain vain muutaman kukan ja ne KUIVUIVAT ennen kuin ehdin niitä edes kuvata!Wim's istutettu 2016 ja täällä kuvia viime syksyltä.
Kalliopäädyn isoa kiviä halaava köynnöshortensia koki myös kuivuuden: Itse köynnöshortensia voi muuten hyvin ja kukkikin, mutta kukinta oli tosi lyhyt...Tällaista ei ikinä ennen.
Täysin sama kuvakulma, mutta toisessa kivi erottuu selvemmin ja näkyy, että kallionauhusryhmän keskellä oli tyhjää. Tämän kuivuusmarinan jälkeen vilkaisu vuosiin 2014, 2015 ja 2017 samalla paikalla.
Rehevä kuva vuodelta 2014. Saattaa olla kuvattu iPadilla..., koska niin erikoinen väritys, mutta siis rehevyys&runsaus! Väri on tässä väärä, sillä Desdemonan huikeus on juuri sen voimakas oranssinkeltaisuus.
Tästä voi huomata, miten hyvin syyshortensia takana kukkii ja tuohan on vasta syyskauden kukinnan alkua eli siis vuosi 2015.
Viime suvi oli kallionauhuksille hyvä. Näin niiden pitää kasvaa rehevinä, tiheinä ryhminä ja olla suuria perennoja, jotka eivät heti huku tapettiin!
kallionauhusterveisin
Leena Lumin puutarhasta
tiistai 28. elokuuta 2018
Peter James: Kuolema sanelee ehdot
Kipp Brownista tuntui, kuin suunnaton näkymätön käsi olisi
ilmestynyt jostakin ja puristanut hänet tiukasti nyrkkiinsä. Hän ei ensin
nähnytkään kunnolla, aivan kuin hänellä olisi jonkun toisen silmälasit päässä.
Tämä ei voinut tapahtua hänelle.
Ei voinut.
Kuinka poika oli voitu siepata 30 000 katsojan silmien
edessä?
Menestysdekkaristi Peter Jamesin uusin Roy Grace -sarjan
jännitysromaani Kuolema sanelee ehdot (Dead if You Don’t, MinervaCrime 2018,
suomennos Maikki Soro) kertoo vanhempien pahimmasta painajaisesta eli lapsi
katoaa. Erityisen kammottavaksi tragedian tekee vanhemmille se, että neljä
vuotta aikaisemmin he menettivät perheen kaksitoista vuotiaan tyttären
liikenneonnettomuudessa. Kipp ei voi kuvitellakaan, millä sanoilla hän kertoo
vaimolleen Staceylle nyt teini-ikäisen Mungon katoamisesta jalkapallo-ottelussa. Miten se oli mahdollista? Missä hänen huomionsa oli ollut? Hän on myös salannut pelaamiseen
liittyvän ongelmansa, joten vaimo hyvässä uskossa luottaa Kippin olevan edelleen
kaupungin äveriäimpiä liikemiehiä. Tosiasiassa Kipp pelaa nyt koulumaksuista,
asuntolainasta ja auton osamaksusta eikä hän osannut viimeksi hävitessään edes
aavistaa joutuvansa tavalla tai toisella saamaan kokoon Mungon sieppaajien
vaatimat lunnaat. Jopa heidän kaunis kotinsa oli pelattu...
Jamesin kirjan aikajana on lyhyt, mutta tiheä: Kaikki alkaa torstaina
10. elokuuta ja päättyy maanantaina 14. elokuuta. Mungo on ollut sulkeutunut
poika, joka on kotona pääasiassa vetäytynyt omaan huoneeseensa. Hänen paras
ystävänsä on Aleksander Dervish, jonka isän Jorgjin nimi on hyvinkin tuttu
Brightonissa eikä aivan miellyttävissä yhteyksissä.
Jo yli 19 miljoonaa myytyä Roy Grace –dekkaria kirjoittanut
Peter James parantaa tahtia kirja kirjalta. Tässä viimeisessä suomennetussa
eräs asia tuo mieleeni ensimmäisen Roy Grace –trillerin eli Kuoleman kanssa ei kujeilla (Dead Simple), jota tuskin kukaan sen lukenut voi unohtaa. Enempää en
voi avata spoilaamatta juonta. Sen sijaan kiinnostavaa on huomata miten
armolliseksi alan itse tulla puisevana ja hieman omahyväisenä pitämälleni
ylikomisario Roy Gracelle. Nyt hän antaa tilaa muillekin, osaa pelätä
kollegoidensa kyydissä, poliisien toimia ei turhaan koristella
ylioperatiiviseksi ja saamme kokea myös Royn nopean, suorastaan James Bondin
tyyliseksi itsensä likoon laittajaksi kun tiukin paikka koittaa. Melkein jo Daniel Graig...
Brightonissa tapahtuu lyhyessä ajassa useampi henkirikos kuin
yleensä vuodessa. Kipp saa uhkaavia tekstiviestejä ellei lunnaita ala kuulua
ajoissa. Jossain sinnittelee vielä elossa Mungo Brown elleivät rikolliset
huijaa. Nyt vuoksi ja luode ovat muutakin kuin sanoja koulukirjasta. Kotona
Stacey
”Minä en kestä enää”, hän sanoi. ”Minä en kestä, en kestä,
en kestä. Hanki Mungo takaisin, ole kiltti, pelasta minun pikkuiseni. Pelasta
hänet.”
Kipp tunsi sydämensä kouristuvan, repivän kudoksia, jotka
pitivät sitä paikoillaan. ”Stace, hän on minulle yhtä rakas kuin sinullekin.”
”Todista se sitten, todista nyt heti.”
Kipp katsoi vaimoaan. ”Haluatko, että olen varovainen vai
että pelastan Mungon?”
”Sekä että.”
”Minun täytyy valita jompikumpi.”
*****
lauantai 25. elokuuta 2018
Tulet kuin valo...
Tulet kuin valo
yhtä aikaa joutsenten
kanssa luokseni.
Tarjoan illallisen
sulaa merta lasissani.
- Eija Aromaa -
Tankapäyöräilijän talvi (ntamo 2014)
kuva Pekka Mäkinen
torstai 23. elokuuta 2018
Tapani Heinonen: Ja satakieli lauloi Fellmanin pellolla
Heikki muisti vieläkin hetken jotenkin onnellisena,
kirkkaana kuin iltapäivän valo kadun vastakkaisella puolella talojen
reunustoilla. Äidin ja Iida-Marian kasvoilla oli väreillyt ilo, raskaat
ajatukset olivat lipuneet aamupäivän yltä kuin pilvet Helsingin taivaalla kohti
merta.
Heikki muisti hymyn Iida-Marian ohuilla huulilla, uurteiden
liikkeet huojentuneilla kasvoilla, vilkutuksen vaunun rappusilta, miten vanha
nainen katosi nyytteineen ja palasi Ruuhiniemeen yhtä äkkinäisesti kuin oli
tullutkin.
Mutta sanallakaan ei vierailun aikana paljastettu, miksi
Iida-Marian äiti Selma oli aikoinaan lähtenyt Längelmäeltä. Miksi nainen oli
paennut kotipitäjästään teille tietymättömille, hylännyt oman tyttärensä
sisällissodan pyörteissä ventovieraiden huostaan vieraaseen kaupunkiin ja
kadonnut sen jälkeen joksikin aikaa?
Tapani Heinosen uusin teos Ja satakieli lauloi Fellmanin
pellolla (Minerva 2018) kertoo vahvasti, väkevästi ja samalla kuin valon pilkahduksina,
myös ripauksen lyyrisesti, Suomen sisällissodan historiasta Tampereella ja etenkin
Längelmäellä. Vaikka historia on minulle suuri intohimo, haluan aina kumittaa
siitä pois sodan, jossa veli veljeä vastaan...On rankkaa, kun itse tulee
suvusta, jossa on ollut punikkeja ja valkoisia. Kaikki on yhtä rankkaa, se että
kaukainen ulkomaan sukulainen halusi tulla katsomaan isoisänsä teloittajan,
lahtarin, taloa kuin se, että sai kuulla, missä komentokorkeudella valkoisissa
veremme olikaan virrannut. Toisaalta haluaisin kuten varmaan moni muukin antaa
jo haavojen sulkeutua ja kaiken unohtua, mutta olemmeko kuitenkin jotain velkaa
tuleville sukupolville, että eivät ikinä tätä verenvuodatusta päästäisi
tapahtumaan. Ei ikinä enää veli veljeä vastaan, rakastettu vastaan rakastaan!
Tapani Heinosen Ja satakieli lauloi Fellmanin pellolla on
niin vahva, tiivis ja eheä, että saa vertaistaan tälle aiheelle hakea. Hämmästyttävää,
miten Heinonen osaa kuvata ihmissielua. Nyt hän yltää jo naissielujenkin yläsfääreihin
pelottavalla itsevarmuudella. Miten nykyajan ihminen osaa noin asettua kaikkeen
tuonaikaiseen ja olen tässä vahvalla maalla, sillä jos on syntyään oikealta
maaseudulta, tietää paljon vanhojen talojen ja sukujen tavoista. Kirjan aloitus
on entisajan normi: Talon isäntä panee piian paksuksi ja piika saa lähteä
mieron teille. No onneksi Kaarlo Kordelinissa asuu sentään ihan rakkautta
Selmaa kohtaan, mutta ei ikinä uskallusta sitä tunnustaa ennen kuin valkoisten
pikatuomioistuimen edessä paljon myöhemmin. Siellä Kaarlo vihdoin tunnustaa
ainoan lapsensa ja tämän äidin, sillä hänen avioliittonsa oli lapseton. Mutta
paljon sitä ennen Selma 1897 matkustaa Kaarlon järjestämään piikapaikkaan
Helsinkiin Kaarlon lapsi kohdussaan.
Miksi Kaarlo ei tullut saattamaan? Oliko Helsingin asemalla
kukaan vastassa? Löytyisikö kaupungista kuitenkaan kortteeria? Selma nousi
tarkistamaan pussista, olivatko Kaarlon antamat rahat yhä tallella. Hän laski
seteleitä vaivihkaa...
Samaan aikaan öinen maisema lasin takana lipui äänettömästi
ohi, kaupungin tuhannet valopisteet liimautuivat hetkeksi ikkunaan ja
haihtuivat pois. Menneisyydelle kirjotettiin jo tulevaisuuden historiaa.
Selma Törölä ei vielä tiennyt, että Fjodor Ivanovitsh
nojaisi joskus puistonpenkkiin Pitkänsillan kupeessa ja hän sitoisi pamppaillen
tämän haavoja. Ei aavistanut, että hänen poikansa matkustaisi joskus samoja
raiteita vastakkaiseen suuntaan, kohti hänelle määrättyä kohtaloa.
Nykytyyliin tarina kulkee kahdessa ajassa. Nykyajassa
kirjailija Heikki Puharila haluaa kirjoittaa kirjan sukunsa historiasta, mutta
hän törmää kaiken aikaa kuin mustaan aukkoon, sillä kaikki pysähtyy mumoon,
Iida-Mariaan: Miksi hänen äitinsä Selma oli hänet aikanaan vieraalle hylännyt
ja kuka oli Iida-Marian isä?
Saamme kokea suvista Helsinkiä 1906, joka soi valssin,
romanssien ja silkin läpi tuntuvien kosketusten tahtiin. Elettiin jo aikoja, kun Kaarlon kanssa saatu
Ilmari nukkui omassa huoneessaan, mutta valvoikin salaa kuunnellen kiihkeästi
huohottavaa hengitystä joka kiertyi...
Längelmäellä 1912 Kaarlo Kordelin avaa Selmalle tilin, jonne
talletetaan joka kuukausi viisisataa markkaa. Omatunto halusi tasoittaa pojan
tietä vaikka lyseoon.
Ajassa luodaan suhteita. Monenlaisia. Ilmari Törölä pääsee
ylioppilaaksi ja tutustuu painimatolla Henry Sandbergiin, joka lukee
kirjallisuutta ja filosofiaa. Henry saa Ilmarin tuntemaan jotain, mitä ei ikinä
ennen. Eikä se tunne sammunut edes Henryn lähtiessä Saksaan jääkärikouluun...
Verisen sodan alettua ei armoa tunnettu puolin eikä toisin.
Hyvin Heinonen pitää kauhun tasapainoa niin kuin se oli, sillä puolin ja toisin
tehtiin armottomia tekoja. Tarina myös paljastaa, miten usein etenkään punaiset
päälliköt eivät saaneet joukkojaan hillittyä ja tapahtui anteeksiantamattomia
ja vääriin tietoihin perustuvia teloituksia. Voiton jälkeen taas valkoiset
pääsivät kostamaan, joten syytön ei ollut kumpikaan puoli. Ja Pohjanmaan pojat
vain heittivät löylyä lissää!
Heinosen tarinan tuoksu on virtsa, uloste, viha, kloroformi,
ruumismätä, pelko, kylmä, himo, sorto, epätoivo...Sitten tulee se hetki kun
Fellmanin pellolle on sullottu tuhansia punavankeja vuorokausiksi kauhuun ja
epätietoisuuteen kohtalostaan. On toukokuun alku 1918.
Jääkäri Dieter Hohneman käveli pientä kehää edestakaisin ja
olisi tahtonut kotiinsa Saksanmaalle. Vartioiminen ulkosalla seisten alkoi
pitkästyttää ja uuvuuttaa aisteja.
Yhtä hyvin hän olisi voinut taistella Reinin rannalla
omiensa rinnalla sortoa ja väkivaltaa vastaan.
Silloin satakieli lauloi selän takana metsikössä. Jääkäri
Dieter Hohneman kääntyi, käveli hyvän matkaa metsää kohden ja pysähtyi
ojanpenkalle kuuntelemaan.
”Hörst
du...eine Nachtingall singt?" (Kuuletko…satakieli laulaa?)
Ja
satakieli lauloi!
******
tiistai 21. elokuuta 2018
2,5 miljoonaa visiittiä!!! Lämmin kiitos teille♥
Aloittaessani kirjabloggaamisen, en ikinä voinut uskoa, että saisin joskus 2,5 miljoonaa visiittiä: Suuri, lämmin kiitos teille!Tämän piti olla vain sellainen pikkuharrastus, mutta veikin koko naisen. Kun tuli täyteen 30 000 kävijää 13.9.2009, kävelin pitkässä iltapuvussa jo aika kylmään järveen. Nyt oli lauantain kuvauksissa niin lämmintä, että lopulta jopa sukelsin sifonki viistäen lämpimään Päijänteeseen.
Melkein kaiken muuunkin paitsi kirjat olemme kommenteissa Lumi -blogissa jakaneet. Niin surut kuin ilot ja vastavuoroisesti. Osasta lukijoita on tullut tuttuja, joiden kanssa on tehty kirjavaihtareita tai lähetetty toisillemme kasvien taimia. Monen kanssa on tavattu ja jaettu yhteistä intohimoamme lukemista.
Kiitän myös kustantajia saamistani arvostelukappaleista. Alkuvuosina lukutahtini oli niin kova, että en olisi millään saanut kirjastosta etenkään uutuksia riittävän nopeasti tai pystynyt niitä kaikkia ostamaan. Silti vieläkin ostan kirjoja etenkin alesta, mutta myös normihintaisia joskus. Sunnuntaina olin parhaan ystäväni kanssa lounaalla ja sen jälkeen tulimme meille suklaakahville, sillä missään ei saa yhtä hyvää kahvia kuin...Annoin ystävälleni, joka on sekä kova kahvitratti että intohimoinen trillerien lukija, syntymäpäivälahjaksi Agnés Martin-Lugandin Onnelliset ihmiset lukevat ja juovat kahvia. Välillä muutakin kuin dekkaria, vaikka meistä kumpikin voisi pitää puheen tuosta vain dekkarien puolesta.
Jatkan tietysti, mutta nyt hitaampaan tahtiin, sillä on niin paljon muutakin. Nyt juuri luonamme ovat pari viikkoa Merin ja Samin koiruudet, joten kiirettä pitää. Kaksi hyvin eri-ikäistä koiraa on oma suloinen haasteensa.
Leena Lumi kiittää vaikka kumarruskuva järvessä ei onnistunutkaan. Silti oli pakko toistaa tuo vanha juttu kävellä järveen, joten ihan kiva, että ei vielä ollut lokakuu...Olen vapaiden vesien uimari, mutta veden pitää olla lämmintä.
rakkaudella kaikkia lukijoitani kiittäen
Leena Lumi
maanantai 20. elokuuta 2018
Harlan Coben: Älä päästä irti
L niin kuin lähtö.
Moni olisi pitänyt sitä huijauksena tai petoksena, mutta Rex
oli järkähtämätön: se oli rehellisesti ansaittua rahaa. Daisy ei ollut
rehellisyydestä niin varma mutta ei potenut syyllisyyttäkään.
Suunnitelma oli
simppeli. Mies ja nainen eroavat. Huoltajuuskiista muuttuu rumaksi. Molemmat
ovat epätoivoisia. Nainen palkkaa Rexin voittaakseen tiukaksi käyneen
taistelun.
Ja miten Rex sen tekee? Ottamalla miehen kiinni
rattijuoppoudesta.
Onko parempaa tapaa osoittaa miehen olevan kelpaamaton vanhemmaksi?...tyyppi
on jo juomassa, vai mitä? Sinä vain tönäiset häntä, ja siinä kaikki. Ei hänen
ole pakko ottaa ja ajaa. Se on hänen valintansa. Et sinä häntä aseella uhaten
pakota.
Harlan Cobenin trilleri Älä päästä irti (Don’t Let Go,
MinervaCrime 2018, suomennos Saana Rusi) kertoo kovan tarinan niin yksittäisten
ihmisten kuin Yhdysvaltain salaisen armeijan toiminnasta. Tarinan onneksi
minusta vähemmän viime mainitusta eli salaisesta tukikohdasta, johon sattumalta
kirjan aikuiset ovat törmänneet nuorina. Kuten seikkailua janoavat nuoret
usein, nytkin ryhmä keksii asian ympärille Salaliittoklubin. Asia ei ole
ollenkaan vaaratonta, vaikka tukikohdan ei pitäisi enää toimia
sotilastehtävissä. Kammottavasti osa nuorista kuolee samana yönä viisitoista vuotta
aikaisemmin...Leo ja Diana ovat jääneet junan alle ja...nyt poliisina
työskentelevältä rikosylikonstaapeli Nap Dumasilta katoaa tyttöystävä Maura
täysin jäljettömiin. Napille Maura on edelleen kuin pakkomielle eli hän ei voi
päästää irti. Kirjassa Nap tilittää tuntojaan tapahtumista mystisenä yönä
kuolleelle veljelleen Leolle ja on varma, että tapaa vielä Mauran. Rexin ja
Daisyn alun poka sysää liikkeelle tapahtumien vyöryn, jossa eilisestä tulee
kuin tätä päivää, kuin välissä ei olisikaan ollut viittätoista vuotta Napin
kaipuuta ja poliisipäällikkö Augien ikävää ainoaan tyttäreensä Dianaan, joka
kuoli yhdessä Napin veljen kanssa. Augie ei ole vailla kaunaa edes ystäväänsä
Napia kohtaan:
”Sinä jopa esittelit Dianan ja Leon toisilleen,” hän sanoo
ja kuulostaa oikeudenkäynnin ristikuulustelijalta.
”Mihin pyrit, Augie?”
”Kaikki vanhemmat ovat omien piku tyttöjensä suhteen niin
hyväuskoisia. Minä kai myös. Hän oli minulle maailman napa....sanoisitko sinä,
että Diana oli villi juhlija?”
”Ei ollut.”
”Sinä iltana kun Leo tuli hakemeaan häntä, olin kotona. Avasin
oven. Kättelimme, ja huomasin sen.”
”Mitä huomasit?”
”Leo oli pilvessä. Eikä ensimmäistä kertaa. Halusin estää
Dianaa lähtemästä. Hän kuitenkin katsoi minuun anellen. En estänyt. Annoin
hänen mennä.”
Hän on ajatuksissaan siellä, kättelee sinua, katsoo
tytärtään, näkee tämän ilmeen. Hän ei milloinkaan pääse eroon katumuksesta ja
jossittelusta.
Poliisiystävysten kauna on molemminpuolista, sillä Augie ei
ikinä kertonut minne Maura pakeni sinä yönä. Hän ei kertonut suojellakseen
Mauraa, sillä kirous tuntuu vaanivan Salaliittoklubin ryhmää ja se kaikki on
taas alkanut. Mitä niin arkaluontoista nuoret olisivat voineet nähdä, että
siihen puuttuisi vaikka Yhdysvaltain salainen poliisi ja armeija? Onko kaikki
vain kuvitelmaa ja syyt ovatkin ihan muualla?
Kymmenien suven skandidekkarien jälkeen yhdysvaltalainen
Harlan Coben on kuin siirtymä kesälaiturilta tositoimiin. Olen aikaisemmin
lukenut häneltä Lupaa ja vaikene (Six Years) sekä Petät vain kerran (Fool Me
Once) ja jälleen hän kertoo erilaista ja yllättävää tarinaa. Paljastaa
heikkoutemme muistojen vääristelyyn ja sen miten eri tavalla muistamme samat
asiat. Coben alkaa olla dekkarimaailman kovinta kaartia 70 miljoonalla myydyllä
kirjallaan! Coben paljastaa niin salattuja yhteiskunnallisia ja
poliittisia epäkohtia kuin tunkeutua ihmismielen pimeisiin
kuiluihin. Noiria tuntuu löytyvän nyt etenkin niiden mielistä, joita pidämme suojeluksen
ja hyvyyden ruumiillistumina.
*****
lauantai 18. elokuuta 2018
ennen kuin horsma ehtii kukkaan...
ennen kuin horsma ehtii kukkaan
alkaa kesän hiljaisuus: yö huokaa
jää sitten henkeään pidätellen odottamaan
että edes yksi lintu sanoisi vielä jotakin
- Kai Nieminen -
Istun tässä, ihmettelen - Valitut runot (Tammi 2012)
kuva Pekka Mäkinen
keskiviikko 15. elokuuta 2018
Vain aikamatkustus pelastaisi minut!
Olen jo pitkän aikaa ajatellut marista yhdestä asiasta, mutta miten se nyt sopii naiselle, joka istuu koneella kymmenettä vuotta ja paljon. Kerron kuitenkin, sillä mitta täyttyi eilen, vaikka asian huvittavatkin puolet myönnän. Tosin sain ajolähdön tämän päivän Hesarista, jossa Unto Hämäläinen arvostelee Staffan Bruunin kirjaa jutussaan Tähtireportteri sai tarpeekseen median murroksesta. Siis joku muukin rakastaa hulluna paperista aviisiaan kuten minä Hesaria: Joka aamu Hesari sängyssä ja Lumimies tarjoilee ison mukillisen suklaakahvia ja yhden kauraleivän viipaleen. Siinä meidän aamuonni ja lehti jaetaan sovussa ja moni juttu käsitellään. Kukaan ei pääse häiritsemään, sillä telefoonit ovat äänettömällä...lehden sivut vain kääntyvät.
Staffanin kirjan nimi on Mies joka rakasti uutisia (Mitt liv på HBL) ja kustantaja on Siltala.
Siis eilen oli citypäivä eli ensin kampaaja, sitten lounas yhdessä kaupungilla ja minun ollessa kampaajalla Lumimies kävi valitsemassa minulta mitään kysymättä vaimolleen älypuhelimen, vaikka olen vastustanut sitä henkeen ja vereen. Sen verran hän sai minua ylipuhuttua, että suostuin, jos 1) saan pitää myös tavallisen kännykkäni ja jos 2) minulle annetaan aikaa sisäistää tämä tragedia vuoden loppuun asti eli tänään en edes kosketa vehjettä, jota hän on nyt noutamassa autohuollon ohessa. Luen jänittävää kirjaa ja se voittaa uuden teknologian minulla! En olisi suostunut ollenkaan, mutta kun pankkiasiat olivat menossa vaikeaksi ilman älyluuria, joten minulla ei ole varaa/kanttia heittäytyä tämän 'kehityksen' ulkopuolelle.
Eilen katsoimme ansainneemme Dallas-pullat iltapäiväteellä. R. meni kalatiskille, sillä laitan huomenna kalasoppaa, johon tietty itse keitän liemen etc. Otin KAKSI pullaa pussiin, tsekkasin numeron ja lähdin punnitsemaan. Mitä ihmettä: Vaaka näytti ihan erilaiselta kuin ennen ja se oli myös erilainen kuin Prismoissa, joissa on se helppo näppäinvalikko numerosarjoista valiten. Painoin kohdassa kappaletta numeroa KAKSI ja jossain kohdassa tietty sitä Dallasin numeroa. Kuitti tulostui ja vilkaisin sitä ohimennen: 204 euroa!!!! Suustani pääsi ruma sana, mutta ei sentään se f-sana. Taakseni tuli aikamoinen komistus, joka halusi auttaa enkuksi (taisi olla italiaano), mutta hänkään ei saanut mitään järjellistä aikaiseksi. Sitten saapui suomalainen ilm. tyttöystävä, joka sanoi 'nyt minä yritän'. Häneltäkin meni pieleen. Sitten hän otti vähän tilaa ja alkoi töihin. Lopulta hän sai aikaan oikean, järkevän hintalapun, mutta huokaili, että 'järkyttävää', johon minä, että 'tämä on Suomi, teknologia edellä, vaikka moni pelkää vanhuutta enemmän kuin mitään muuta laitoksissa tapahtuneiden ns. vahinkojen takia ja vaippojakaan ei riitä eivätkä kaikki pääse edes ulos suvella etc.'
Samalla kun mieheni soljui sulavasti läpi pikakassan (taas on mennyt joltain työpaikka), minä sanoin kassalle, että olen noutanut meidän erityisherkkuja juhlapyhinä heiltä jo 33 vuotta, mutta enää en uskalla ja miten lie keskustan vanhusten laita...Harmi kun ei ollut tuttu kassa.
Minulla on myös läheinen, joka rakastaa matkustaa junassa, mutta ei voi enää ellei joku muu tee lippuhankintaa hänen puolestaan. Hän yli 90 vee, mutta pitää puutarhaa, lukee monia aviiseja sekä muitakin lehtiä, tietää kaiken maailman tapahtumista, mutta ei osaa esim. vaikkapa vastata tekstiviestiin taikka hankkia niitä junalippuja. En minäkään!!!!, mutta minulla on supportti. Nyt moni miettii, että ilman supporttiani eli miestäni, oppisin pakosta. Ei välttämättä, sillä olen härkä ja yhtä itsepäinen. Eikä kiinnosta!!! Olen myös idealisti ja uskon tähtiin: Aikamatkustus on vielä mahdollista ja minä pääsen sotien välisiin vuosiin. Tosin en haluaisi olla sielläkään piika, joka nousee klo 4 aamulla lämmittämään herrasväen kaakeliuuneja, vaan tietysti taiteilija, joka rakastaa puutarhailua. Nainen, joka silloin tällöin vetää käteensä pitkät juhlahansikkaat ja lähtee rakkaansa kanssa juhliin tanssien aamuviiteen.
Mitä puhelimeen tulee, olen salaa harjoitellut Lumimiehen telefoonilla ja tulokset ovat olleet järkyttäviä tai naurettavia, saa ihan vapaasti valita, kumman haluaa. Sinänsä en vastusta kehitystä, mutta liian usein muistan Chaplinin elokuvan Nykyaika ja miten oikeassa hän olikaan: Kaikki on nyt vain ajannut tuonkin elokuvan kauhuvisioiden ohitse ainakin Suomessa. Keski-Euroopassa on vielä monta vanhanaikaista asiaa, joten siellä olen kuin enemmän kotonani...
Sinänsä en vastusta kehitystä, en tietenkään, mutta miksi ihmeessä Suomen pitää yrittää tehdä teknologian maailman nopeusennätystä, jonka takia nyt kohta puolet kansasta on pudonnut kärryiltä, enkä tarkoita nyt vain älypuhelimia vaan vaikkapa pankkiasiointia tms. Minulla oli tarkka lukukin jossain, mutta se on nyt hukassa. Helsingin Sanomat on kiitettävästi pitänyt ilmiötä pinnalla, mutta onko sanottu kertaakaan, että 'tämä voi tapahtua, mutta paljon, paljon hitaammin.'Teknologinen kehitys on kuin formula-ajot samaan aikaan kun maahamme saadaan uusia, tehokkaampia ja potilasystävällisempiä syöpälääkkeitä hitaammin kuin mitään muuta. Mitäpä jos tuo kaikki pikateknologiaan hassattu raha olisikin annettu uusien lääkkeiden kehittämiseen tutkijoillemme sekä jo muualla käytössä olevien lääkkeiden hankintaan eli byrokratian ohittamiseen vaikka rahalla! Eräs ystäväni sai lääkäriltä syöpäänsä elinaikaa 5 kuukautta. Hänen onnekseen, rahaa löytyi omasta takaa ja H. matkusti USAan hoitoon. Hän eli vielä VIISI hyvää vuotta ja tiedän, että oli kunnossa, sillä tapasimme erään tilaisuuden jatkoilla aamutunneilla ja hän oli suorastaan vitaalinen, vaikka ikääkin jo oli. Olen tuntenut hänet pikkulikasta, joten oli kuin olisin tavannut nuoremman hänet, vaikka suomalaisen hoitotarjonnan mukaan hän olisi ollut jo tuhkaa.
Siellä sun täällä pankit antavat ikäihmisten, joista monet ovat olleet heidän asiakkainaan 70 vuottakin, käydä maksamassa laskujaan tai nostamassa rahaa vain kaksi tuntia päivässä ja tarkkana kellonaikana. Tähän minulla on hyvä 'tatsi', sillä tiedän, milloin äidille ei kannata soittaa. Hän tosin vielä opetteli kännykän käytön, mutta en halua häiritä, kun hän on pankissa. Eräs parin menestyvän liikkeen omistaja yritti tallettaa rahaa pankkiinsa, mutta sitä ei otettu vastaan, koska oli väärä aika päivästä. Hän sanoi ruman sanan ja irtisanoutui pankista, jonka asiakas oli ollut vuosikymmeniä. Eilen puhuin yrittäjän kanssa, joka kertoi, että 'tulee tilanteita, jolloin rahaa on enemmän ja se pitää päästä manuaalisesti viemään tilille'. Hän oli juuri kokenut ko. tilanteen ja siunaili, että 'toivottavasti tätä ei tapahtu pitkään, pitkään aikaan...' Tekee mieli kysyä, että 'saako asiakas tulla?' Kauppiaan tyttärenä opin: asiakas on aina asia yksi ja kaikki muu tulee sen jälkeen. Ja kaikkia kohdellaan yhtä hyvin ikään, säätyyn ja sukupuoleen katsomatta.
Mistä tähän ratkaisu? En ole yhtään teknologian ihmetaituri, mutta ei tarvitse ollakaan voidakseen sanoa vaikka: "Miksi ihmeessä siivoat astiasi itse, anna ravintolan hoitaa." Ystäväni asuu puolet vuodesta ulkomailla ja tietää sen, minkä itsekin olen huomannut, että Keski-Euroopassa riittää ravintolahenkilökuntaa palvelemaan asiakasta, joka on yhtä kuin työllistäminen! Pikaruokapaikat ovat asia erikseen, mutta eräät muutkin ruokapaikat ovat yrittäneet omia samaa mallia itselleen. Ei sitten itketä työttömyyttä jos aletaan itse siivota pöytiä lounaspaikoissamme!
Kohtuullinen hidastaminen on yksi mukava sana. Toinen voisi olla, että vaikka emme halua enää kasvattaa kahden kerroksen väkeä tai jättää osaa kansasta kaiken tarjonnan ulkopuolelle, voisimme säilyttää myös kaikkien käsitettäviä palvelumuotoja tarjolla, vaikka se maksaakin. Olisi valintakaistoja, sen sijaan, että nyt mennään vain pikakaistalla. Hyvät hyssykät: Se tulee takaisin parempana työllisyytenä ja lisätuloina valtiolle verojen muodossa ja säästää samalla yhteiskunnan (lue: meidän) rahoja syrjäytymisen aiheuttamien seurauksien vähentyessä. Pidetään kaikki mukana eli kaveria ei jätetä!
Tästä voisi ihan hyvin kirjoittaa vaikka kirjan. Tosin Staffan Bruun teki sen jo eli kiitos! Pitäisi alkaa kirjata ylös, mitä kaikkea voi sattua, jos on niin vanhanaikainen tai ihan vain nautiskelija, että ei halua syväsukeltaa nykyisen teknologian vauhtiin, vaan ottaa ilonsa vielä irti vaikkapa aamun paperisesta aviisista.
Elämä on kaikkien aistien juhlat, mutta niitä ei vietetä teknologian rattaissa, vaan ihan muualla!
Leena Lumi
Näin vaarattomalta näyttää Mestarin Herkun vaaka. Lumimies unohti eilen jotain ja piti lähteä taas cityyn, joten pyysin kokeilemaan vaakaa ja katsomaan onko se helppo vai ei. Huomaatte punaisella Takaisin päävalikkoon eli siis jos jotain menee pieleen: Se ei toiminut!
Ja tässä ohjeineen, joista en usko edes Pihtiputaan mummon mitään tajuavan. Edellisessä näkyy se vihreä nuoli, mutta sen kohdalla ei lue edes ohjeissa mihin sitä tarvitaan. Minä en ymmärtänyt sitä eikä nuori mies takanani. R.:lläkin meni tovi, kunnes tajusi, että se on sama kuin Enter!!!
maanantai 13. elokuuta 2018
Immo Pekkarinen: Kuolleen meren kristallit
Lopulta mies kumartui tytön puoleen ja mongersi:
”Emmekö me viettäneet yön yhdessä? Onko näin?
Pia vetäytyi mahdollisimman kauas ja katsoi sivuun.
Mies sopersi edelleen kysymystään tytölle, joten Zakin oli
pakko ottaa ohjat käsiin. Hän kumartui pöydän yli: ”Mikäli näin on, Pia ei
näytä muistavan sitä. Hän ei muista.”
Ja hän lisäsi päätään kallistaen:
”Et taida olla ikimuistoinen?”
Immo Pekkarisen esikoisromaani Kuolleen meren kristallit
(IamBooks 2018) kertoo värisyttävällä tavalla Sakun eli Zakin
nuoren miehen elämästä, joka voisi olla kenen tahansa kohtalo tietyissä
olosuhteissa. Zak ajaa takaa unelmiaan, virvatulia, kuten me kaikki, mutta
jokin ei hänen kohdallaan osu nappiinsa vaikka hän todella yrittää kaikkensa.
Ja vielä kaikkensa ylikin. Kun lukee Zakin ponnistuksista tulee mieleen, miten
järkyttävän väärin on sanoa, että meille ei anneta enempää kuin kestämme.
Uskooko joku siihen todella!
Zak ei ole tyhmä. Hän pohtii paljon asioita ja löytää
yllättäviäkin ajatusrakennelmia, joita
voisi hyödyntää. Hän on kuitenkin päässyt opiskelemaan ja mielen päällä
virtaa ideoita. Myös tytöt kiinnostavat ja erityisesti eräs Zoe. Heillä
kahdella kaikki sujuu hyvin ja myös kuumasti, kunnes Zoe haluaa lähteä joksikin
aikaa kibbutzille. Zak hyväksyy asian vaikka siitä kärsiikin, mutta lopulta
aika syö mieleen mustia aukkoja. Kun Zoe saapuu iloissaan ja Zak on vastassa
tuliaisinaan kuolleen meren kristalleja, Zak alkaa tehdä eroa ja ajaakin Zoen
tämän kotiin, ei heidän lemmenpesäänsä. Tässä vaiheessa lukijan sydän alkaa
hakata ylikierrosta, sillä kaikkihan olisi selvinnyt ellei Zoe olisi vaiennut
vaan kertonut rakkaudestaan Zakiin...Nyt puhumattomuus, sanojen puute, ajaa
Zakin pohjaimuun, josta ei ole paluuta ainakaan Zoen, jos kenenkään muunkan
luokse...
Bye, bye blackbird...
Pudotus systeemin ulkopuolelle on alkanut:
Aika oli ilmeisesti alkanut jättää hänestä: aluksi se
hylkäsi hänet riistämällä asiaankuuluvat mittalaitteet pudottaen hänet
täsmällisten aikataulujen ja päiväjärjestyksen ulkopuolelle.
Joskus hän yritti ehtiä luennoille tarkistettuaan
videonauhurin ajastimesta kellonajan ja päivämäärän, mutta hän tunsi mielessään
ja kehossaan ylikäymätöntä voimattomuutta.
Zak menee terapiaan ja käy siellä kauan, mutta lopulta
terapeutti katsoo käynnit turhiksi ja pitäähän jonkun systeemin maksaa hänellekin.
Jossain vaiheessa Zakin tilillä on 2 euroa 18 senttiä, ja hän ei muista edes
tunnuslukua vaan joutuu noutamaan pankista kaksi euroaan. On hän sentään
tyylissä, sillä Reinot jalassa ja jossain sadan euron aurinkolasit, mutta nekin
putoavat kadulle ja joku...
Immo Pekkarisen kerronta on uskottavaa ja tarina on vahvan
jälkimaun viini. Zakin putoamisen seuraamisen ei luulisi kirvoittavan huumoria,
mutta sitäkin se tekee ja sopii hyvin, vaikka ei uskoisi, sillä niin pienen
varassa meillä on koko yhden ihmisen systeemi. Koska en halua eikä ole tarkoitus kertoa kirjan räjähtäviä tapahtumia,
niitä, joita lukija ei voi unohtaa, on vain pakko kehua Immosen otetta heti
kirjan alussa: Ensimmäisen sivun, ensimmäisen luvun on koukutettava lukija ja siinä
hän onnistuu erinomaisesti. Tuli ihan mielen Ian McEwanin Ikuinen rakkaus ja
Ben Kallandin Vien sinut kotiin.
Koska en ole tunnettu huumorin ystävänä paitsi Siina Tiuraniemen Kukkia Birgitalle ja muutama muu, niin ironiaa
kirja on tulvillaan etenkin outoja normejamme ja byrokratiaamme kohtaan. Jos
jonnekin toimistoon tai laitokseen, posti, ensiapu, pankit, pääsee edes sisälle, on edessä jonotusta ja
tietysti vuoronumerot. Siinä omaa vuoroaan odotellessa voi sitten kuolla vaikka
leikkausjonoihin, porraskäytäviin tai pyöröoviin. Jossain soi Doors samalla kun
silmän verkkokalvolle piirtyy Ellen Thesleffin Omakuva.
Hän oli tulllut rajalle, jonka takaa hänen korviiinsa
kantautui ikään kuin murskautumisen ääni, kaiken jauhautuminen kylmäksi tomuksi.
Mikä meitä vaivasi?
Sitä sopii ihmetellä ja lukea tarkkaan kirjan kursiivit,
joihin on ammennettu niin Zakin perheen mielipiteitä kuin monenlaista muutakin
kiinnostavaa, kuten vaikka terapeutin mietteitä Zakista ja miten lähelle hän
ajatuksissaan kerran osuukaan...Äiti ei edelleenkään kartalla, isä on kuollut
ja lääkärisiskolle merkkaa vain oma menestys. Mikä meitä siis oikein vaivaa?
To. 20.5: Uni. Jonkun käsivarsilla, korkealla ilmassa.
Voimakkaat kädet ravistelevat...näkökenttä heilahtelee, mistään ei saa selvää,
kaikki heittelehtii puolelta toiselle, perspektiivi katoaa.
Herääminen
päänsärkyyn ja pahoinvointiin.
*****
Elämä on jo riittävän vaikeaa silloin, kun olemme terveitä ja elinvoimaisia. Kun olemme osittain trauman pirstomia, elämästä voi tulla sietämätöntä.
Peter A. Levine
Kun tiikeri herää. Trauma ja toipuminen
*****
Terveys- ja hyvinvointikirjat Leena Lumissa
*****
Kuolleen meren kristallit löytyy esim. Adlibris.com: https://www.adlibris.com/fi/kirja/kuolleen-meren-kristallit-9789526788531 sekä Prisman verkkokaupan kautta. Myös Akateemisesta kirja löytyy kysymällä.
Koska toivoisin kaikkien lukevan tämän, toivon, että löytyy kohta myös sekä kirjakaupoista että marketeista, joista itsellekin lähtee helposti kirja mukaan kuin huomaamatta...
*****
Kuolleen meren kristallit löytyy esim. Adlibris.com: https://www.adlibris.com/fi/kirja/kuolleen-meren-kristallit-9789526788531 sekä Prisman verkkokaupan kautta. Myös Akateemisesta kirja löytyy kysymällä.
Koska toivoisin kaikkien lukevan tämän, toivon, että löytyy kohta myös sekä kirjakaupoista että marketeista, joista itsellekin lähtee helposti kirja mukaan kuin huomaamatta...
lauantai 11. elokuuta 2018
Illalla
Soitto kantautuu puutarhasta,
miten helkkyy sen murhe pohjattomana.
Meri tuoksuu jäämurskassa
ja tuoreissa ostereissa.
Hän sanoi minulle: "Olen uskollinen ystävä!"
Ja kosketti pukuani.
Ei lumota, ei hyväillä,
osaa hänen kätensä.
Kissoja tai lintuja hän voinee silitellä,
ja katsella solakkaa ratsastajaa...
levollinen nauru katseessaan,
kevyttä kultaa silmäripsissään.
Mutta itkevät viulut
laulavat usvan noustessa:
"Kiitos taivaan -
Olethan kahden rakastettusi kanssa
ensimmäistä kertaa."
- Anna Ahmatova -
Olen äänenne Kootut runot 1904-1966 (Suomentanut ja toimittanut Anneli Heliö)
kuva Päivi Koivuranta
torstai 9. elokuuta 2018
Kristina Ohlsson: Sairaat sielut
Alicelta oli jäänyt ymmärtämättä jotain olennaisen tärkeää.
Gunnar ei halunnut päästä eteenpäin. Hän ei halunnut kerätä hedelmiä, leikata
nurmikkoa eikä ostaa infrapunalämmittimiä. Hän ei halunnut jatkaa normaalia
arkea. Ainoa, mitä hän oli koskaan halunnut, oli että Fanny tulisi takaisin. Ja
se oli ainoa, mitä hän ei voisi saada.
”Menen käymään sisällä”, hän sanoi uudestaan.
Alice jäi yksin pihalle.
Kristiina Ohlssonin uusin trilleri Sairaat sielut (Sjuka
själar, WSOY 2018, suomennos Outi Menna) tuli luettua eilen illalla sillä
seurauksella, että näin painajaisia ja heräilin tavan takaa. Mietin kovasti,
miksi en kokenut näin vaikka saman kirjailijan Daavidintähdet, Paratiisiuhrit
tai Lotus Blues luettuani. Kirjan nimi Sairaat sielut kertoo jo, että
joukossamme kulkee huomaamattomia ja vaarallisia persoonia, jotka vaikuttavat
tosi mukavilta. Kirjan kauhu on klassista kauhua. Sellaista jossa tavarat siirtyilevät
paikasta toiseen, puutarhassa seisoo joku pimeässä, kuuluu outoja
ääniä...Tiedän, että kuulostaa helpolta, vaan kun kaikki on toisin. Miten
Ohlsson pystyykään luomaan pelon kehän, jonka lukija tuntee sulkevan juuri
hänet kehän keskiöön! Miksi taas elokuva Kaasuvalo ja...
Kolme ihmistä katoaa. Vain Lukas palaa, mutta pahasti
väkivaltaa kokeneena. Kaiken lisäksi hän ei muista mitä on tapahtunut. Hänen
vanhempansa ovat helpottuneita, mutta Lukas tuntee tarvetta selvittää mitä on
tapahtunut. Kristianstadiin palaa myös Lukaksen entinen ystävä David vaimonsa
Annan kanssa. Annalla on ilmeisesti ollut mielenterveydellisiä ongelmia eivätkä
ne Kristianstadissa ainakaan helpotu, joten Anna kaipaa takaisin Tukholmaan.
Vatsaa kouristi. Anna ei halunnut sairastua uudelleen. Tai
ehkä oli väärin sanoa niin. Ehkä hän ei ollut koskaan ollutkaan terve.
Anna ja David ovat ostaneet vanhan pappilan ja kaikki voisi
olla kuin unelmaa ellei kauhu olisi asettunut taloksi. Kun pihamaalla syttyy
puu palamaan ja ilmestyy tietty merkki, kukaan ei voi olla arvaamatta, että on
uuden uhrin aika.
Sisukas Gunnar pitää Alicelta salaa yhteyttä tuttuun poliisiin,
Erikaan. Nyt kun kerrankin odottaisin poliisitoimintaa, sitä ei saada kuin
höyhenen kosketus ja paha saa jatkaa suunnitelmansa toteuttamista kenenkään
häiritsemättä.
Enhän ole vain käyttänyt vielä tänä vuonna superlatiivia ’pelottavin
trilleri’, enhän..., sillä tämän vuoden pelottavin jännitysromaani palavine puineen
kaikkineen on Kristina Ohlssonin Sairaat sielut!
”Taulut joissa on palavia puita. Pelkään kuollakseni, kun
katson niitä. Hän ei tunnu ymmärtävän, mitä hirveää niissä on. Mutta minä
ymmärrän.”
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Mai/Kirjasähkökäyrä ja Annika/Rakkaudesta kirjoihin
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Mai/Kirjasähkökäyrä ja Annika/Rakkaudesta kirjoihin
*****
maanantai 6. elokuuta 2018
Ninni Schulman: Poika joka ei itke
”Kun on lapsesta saakka saanut kuulla, ettei kelpaa, niin
ehkei se ole niin kovin monimutkaista. Olen yrittänyt ja yrittänyt, mutta ei se
mitään auta. En tajua, miten muut onnistuvat. Yritän pukeutua nin kuin muut,
mutta aina on jotakin pielessä. En pysty ikinä muuttumaan muuksi, olemaan
oikeanlainen. Haluan luoda itseni uudetaan, mutta ei se käy.”
”...on sentään parempi olla kylähullu kuin ei olla olemassa
lainkaan.”
”Mitä näet, kun katsot peiliin?”
”Epäsikiön.”
”Epäsikiön?”
Ninni Schulmanin dekkari Poika joka ei itke (Pojken som
slutade gråta, Tammi 2018, suomennos Terhi Vartia) vie meidät nyt helteestä
läkähtyvään Hagforsiin, kun viimeksi sieltä luimme Tyttö lumisateessa. Kaikkea
sitä skandidekkariparhautta, jota löysin ensimmäisestä Schulmanistani, koen
myös tässä jatko-osassa, sillä jatkona tätä pidän. Pikkupaikan rikokset ovat
uusia, mutta seuraamme tiivisti toimittaja Magdalena Hanssonin ja muiden
Hagforsilaisten elämää, joten kronologinen sarjan lukeminen auttaa paljon.
Miksi Magdalena epäröi kun pitäisi olla avoimempi ja luottavampi? Miten hänen
pieni Nilsinsä selviää erosta ja neljän tunnin matkustamisesta isän luokse Tukholmaan yksin
joka toinen viikko? Ja sitten Petter...Poliisitalolla Christer vaikuttaa
epäilyttävän oudolta: Mitä hän kätkee? Ja miten rikospoliisi Petra Wilanderilta
jää huomaamatta oman teininsä hätä? Miksi kokenut rikospoliisi Petran ymmärrys
sumentuu eräässä työtehtävässä kohtalokkaasti? Kaikki tuntuvat tietävät
toistensa asiat, menemiset ja tulemiset, mutta kun ensimmäinen roihu syttyy,
savu haittaa sekä näkemistä että tajuamista.
Ensimmäisessä tuhopoltossa menehtyy monia miehiä puoleensa
vetänyt paikkakuntalainen Mirjam Framson. Syyllistä aletaan etsiä listaamalla
mahdollisia entisiä miesystäviä. Onko joku tuntenut liiallista kaunaa Mirjamin
hylättyä hänet. Tuskin kukaan on ehtinyt henkeä vetää, kun syttyy uusi
tuhopoltto, jossa menehtyy pariskunta, jolla ei pitäisi olla mitään yhteyttä
Mirjam Framsoniin. Neljännen murhapolton jälkeen selviää, että jokainen
menehtynyt on saanut kortin tai kirjeen, jossa on lukenut vain
Et kuule kun lakkaan itkemästä.
Lause kuin runo. Tai paha uhkaus. Siltikään yhteistä tekijää
uhrien välille ei löydetä ennen kuin...
Lukija saa arvuutella tekijää helteessä, joka ei armoa suo,
kuten ei tekijäkään, mutta niin vain arvaus osuu väärin. Ninni osaa vetää
viimeisille hetkille uskomattoman loppuratkaisunsa.
Parin helteisen viikon aikana Magdalenan ennakko-odotukset
Hagforsin rauhasta haihtuvat savuna ilmaan. Joku käy suuressa ahdistuksessa
usein terapeutilla, mutta hänkin kätkee kasvonsa, vaikka keskustelut on
hyvinkin runsaina ja kiinnostavina tuotu kursiivilla lukijoille tarjolle.
Mistä on skandijännitys tehty? Arvaamattomuudesta,
psykologisuudesta, arjen mukana olosta, siitä mahdollisuudesta, että hehän ovat
kuin me, mutta eihän meille voi tapahtua mitään noin kauheaa! Eihän...
Et kuule kun lakkaan itkemästä,
et ymmärrä miten voin,
et huomaa kun lakkaan hengittämästä,
et näe kun menen pois.
*****
torstai 2. elokuuta 2018
Meriharakat, Meriharakat ja uimassa yms.
Meriharakoita, noita merenrannan symppiksiä lankoni Pekka Mäkisen kuvaamana.
Susan Fletcherin Meriharakat on tämän hetken vanhempi lukusuositukseni. Tästä ovat monet olleet vaikuttuneita.
Yhdysvaltalainen journalisti Edward P. Morgan on tiivistänyt kirjan tuottaman elämyksen näin:
"Vain kirjassa on mahdollisuus tutkia haurasta asiaa särkemättä sitä kappaleiksi tai vaarallista asiaa ilman vaaraa. Kirja on harvinainen tyyssija, sillä sen sivuilla mielelle avautuu yhtä aikaa sekä provokaation että yksityisen mahdollisuus." (Kivistö&Pihlström Sivistyksen puolustus)
Harvinainen, hellä sade kastelee nyt puutarhaamme, joten voin ottaa kirjan käteeni ja lukea. Muuten olen uimassa tms.
Mukavaa pitkää viikonloppua kaikille lukijoilleni♥
Leena Lumi
Kevyttä ja terveellistä!
Hyvä lyhtykoisovuosi tulossa. Eräs helteen uuvuttama, iäkäs sukulaiseni soitti eilen ja kun kehuin, miten paljon on tulossa lyhtykoisoja, putosi hiljaisuus. Vähän ajan kuluttua hän sanoi luulleensa niitä koisoja erääksi rikkaruohoksi ja oli ehtinyt repiä kaikki pois...Hän oli niin pahoillaan, että lupasin lyhtyjä tulevan hänelle vielä tänä syksynä paljon. Onneksi kauppapuutarhat voivat pelastaa tämänkin asian.
tiistai 31. heinäkuuta 2018
Camilla Grebe: Lemmikki
Ilta ja PIMEYS, monessa mielessä.
P. lähti taas juoksulenkille. Käytän tilaisuutta hyväkseni
ja kirjoitan muutaman rivin.
Valitin, että hän on hapan ja pahantuulinen. Ettei hän enää
piittaa minusta, vaan kohtelee minua töissä kuin ilmaa.
P. vastasi, että minulla on hermot kireällä, ja sanoi
rakastavansa minua. Sitten hän nojautui lähemmäs ja halasi minua kömpelösti.
Silloin päässäni napsahti...
Olen täynnä tyhjyyttä, kammottavaa loputonta pimeyttä.
Ehkä Ormberg on viimein asettunut minuun asumaan.
Camilla Greben uusin teos Lemmikki (Husdjuret, Gummerus
2018, suomennos Sari Kumpulainen) jatkaa dekkarikuningatarhaastajan vahvuudella
ja yhtä tehokkaalla juonikuljetuksella vähintäin kuin mitä oli esikoinen Kun jää pettää alta. Edellinen oli vuoden petollisin trilleri ja monen suosikki, joten
tuskin Camillan lukijat voivat olla seuraamatta, mitä nyt kuuluu vaikka
Hannelle, sairaalloisen tarkalle noin kuusikymppiselle poliisia avustavalle
käyttäytymistieteilijälle ja hänen parilleen Peterille. Vaikka tarina on aivan
eri, suosittelen lukemaan myös Kun jää pettää alta, sillä siten pääsee erittäin
kiinnostavan Hannen iholle!
Olen kertoja, olen kertomus.
Olen kamera, olen talot.
Olen yhtä aikaa objekti ja subjekti, sillä seuraan
tapahtumia mahtamatta niille mitään.
Grebe ei toista itseään, vaikka nytkin kertojina on kolme
eri tavoin oirehtivaa henkilöä: profiloija Hanne, teini-ikäinen Jake ja
rikospoliisimme Malin, joka on kotoisin Ormbergin pikkukylästä ja josta on
ikänsä kaiken vain halunnut pois. Hän onnistuikin siinä ja unelmahäät
tukholmalaisen asianajajan kanssa ovat tulossa, mutta sitä ennen Malinin on
selvitettävä kahden ruumiin arvoitus entisessä kotikylässään. Kummatkin ovat
naisia, maahanmuuttajia sekä äiti ja tytär. Murhien välillä on kulunut paljon
aikaa, sillä ensimmäinen ruumis löytyy lokakuussa 2009 ja toinen nyt. Tarinan
kiinnostavuus lepää sekä sen juonikkuudessa että henkilöiden
sekasortoisuudessa. Tokikaan kukaan ei sanoisi ehkä niin ainakaan Malinista tai
Hannesta, mutta lukija saakin matkan varrella tietää enemmän kuin
ormbergilaiset.
Pienessä kyläpahasessa on näkymättömiä riippuvuussuhteita ja
niiden pauloihin takertuu myös vahva rikospoliisimme Malin: Tyttö voi lähteä
Ormbergista, mutta Ormberg ei lähde tytöstä! Voi Malinia, voi! Ormbergin
arvaamattomat piilovirtaukset vaihtavat suuntaa lupaa kysymättä, tuuli saa
uuden tuoksun, hallinnan menetys voittaa ja se mitä kohti piti kulkea katoaa:
oli eksyttävä löytääkseen perille...kotiin.
Tilanne talvisessa Ormbergissä on kaaottinen ja alati satava
lumi peittää tekijän tai tekijöiden jälkiä. Kaiken lisäksi Peter, Hannen elämän
rakkaus on kadonnut. Hannelta puolestaan on eräässä tapahtumasarjassa kadonnut
päiväkirja, johon hän kirjoittaa kaiken. Joku takuulla lukee päiväkirjaa, jossa on myös intiimejä asioita Hannen ja Peterin Grönlannin lomalta. Lomalta,
josta Hanne ei olisi halunnut ikinä palata takaisin.
Lemmikki on valittu Ruotsin parhaaksi rikosromaaniksi vuona
2017 eikä suotta! Minunkin pitäisi olla lomalla, mutta niin vain meni ihan
toisissa maailmoissa pari järkyttävän kuumaa hellepäivää, vaikka sivuja on yli
viisisataa.Sitten lähdin sukeltamaan Hannea ulos itsestäni, sillä hän jäi
minuun. Lupaa pyytämättä. Itsevaltaisesti.
Ehkä tämän tarinan roisto olenkin minä: sydämetön,
itsekeskeinen ja viettien ohjailema osapuoli.
Minähän tiesin kaiken tämän, mutta tahdoin silti P:n
omakseni.
Ihan kuin olisi syönyt leivoksen, vaikka ei olisi pitänyt.
Huumetta.
Sitä P. on minulle ollut. Ihanaa huumetta, josta en missään
tapauksessa halunnut kieltäytyä.
Hän oli huume ja minä olin narkkari. Kuka minä siis olen
häntä moittimaan?
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Susa/Järjellä ja tunteella Mai/Kirjasähkökäyrä ja Tuulia/Lukutuulia
*****
sunnuntai 29. heinäkuuta 2018
Max Manner: Kadotettujen kahvila
Onnekseni näen tuon ilmeen kasvoillanne, se kielii
vilpittömästä kiinnostuksesta. Ilmiselvä kummastelunne kertoo siitä, että te
sentään kuuntelette, luojan kiitos. Kuinka noinkin vanha ja kiltinoloinen
nainen voi väittää itseään rivoksi ja riettaaksi? Vastaus on yksinkertainen.
Nykyään en häpeä enää mitään. Elämässä kaikki on mahdollista, kyky muuttua ja
muuntautua on rakennettu meidän kaikkien sisälle. Minua ja toimiani ajoivat
hillitön elämänjano ja pakonomainen tarve selviytyä. Tahdonvoima, siitä olette
varmuudella kuullut puhuttavan. Kaiken saattaa saada, jos tarpeeksi tahtoo.
Siksi pitää samalla myös varoa, mitä toivoo. Minäkin sain tahtomani, olenhan
edelleen lihaa ja verta. Minä sain elämän. Oikeastaan satuin saamaan paljon
enemmän kuin tilasin.
Max Mannerin Kadotettujen kahvila (Arktinen Banaani 2018)
oli minulle jo kannellaan houkutus eikä vähemmän aiheellaan, joka kertoo
teini-ikäisen Kathrine Schulzin elämästä Wienissä sekä ennen natsien saapumista
kuin etenkin natsien vallattua Itävallan. Ostmark näytti nopeasti julman
luonteensa ja kristalliyöstä alkoivat iskut myös Cafe Schulziin sekä lopulta
perheen matka keskitysleirille. Sitä ennen rankkoja kuulusteluja, joista
Kathylle jäivät ikuiset jäljet niin iholle kuin sieluun. Koska itse kärsin
klaustrofobiasta, ymmärsin niin hyvin, missä Kathy murtui sekä missä päätti
olla murtumatta. Kun on pelännyt riittävästi, on ylittänyt rajan, jonka jälkeen
ei pelkää enää mitään. Kathy päästettiin kuin ihmeellä takaisin Wienin
kaduille, mutta perheensä hän oli kadottanut ja kotia hänellä ei enää ollut.
Hädissään Kathy kääntyi ensin rakkaan Matthiaksen puoleen mitään tältä
saamatta. Sitten oli vuorossa tyttöystävä Lisa, joka oli tehnyt yllättävän
siirron yksityiselämässään eikä ensin luvannut apua, vaan sitten kuitenkin
luovutti Kathylle omat henkilöpaperinsa. Heitä oli usein pidetty siskoksina,
joten paperit menisivät täydestä. Nyt katosi Kathy ja tilalle astui Elizabeth
Hechter eli Lisa. Kuusitoistavuotiaasta tytöstä kasvaa se nainen, jota
vaikeneva lukija kuuntelee vuosikymmeniä myöhemmin saamatta katsoa kertojaa
kuin peilin kautta. Kiskot kolkkaavat München-Stuttgart- Strasbourg- Paris.
Kadotettujen kahvila on rakenteeltaan kiinnostavan vahva,
hyvin cinemaattinenkin. Vanha, ryppyinen nainen kertoo tarinaansa eikä kuulija
saa puhua eikä lähteä ennen kuin viimeiset tähdetkin ovat syttyneet
yötaivaalle. Näen tarinan filminä. Manner ei käytä nykyään trendikästä useamman
kertojan taktiikkaa vaan luottaa tarinaan, joka alkaa hyvin nälkäisellä
vatsalla Pariisissa, risoissa vaatteissa kaduilla ja pinttynyt lika iholla.
Kuten oikeassa elämässäkin usein, sattuma puuttuu peliin ja Lisa tapaa
arvostetun ja onneksi saksaa puhuvan naisen, joka pitää tasokasta bordellia.
Mitä muuta juutalaistyttö saattoi tehdä tuona aikana kuin tarttua viimeiseen
mahdollisuuteen säilyä hengissä: Kieltää juutalaisuutensa säilyttääkseen
henkensä viihdyttämällä saksalaisia sotilaita. Mahdottomasta tulee mahdollista,
vaikka Lisa aluksi vastustaa kuin tiikeri. Kynsii, puree, raivoaa, mutta
lopulta hänestä tulee asiakkaiden suosituin kohde. Niin suosittu, että hän
alkaa sanella ehtoja. Hän määrää tahdin, mutta vahva ja kokenutkin voi tulla yllätetyksi: Taloon saapuu Otto Wiesner, Saksan sukellusvenelaivaston ylin! Alkaa
Lisan leikki tulella...
Kadotettujen kahvila on vainojen kirja, mutta myös
seikkailullinen, sillä mihin trilleristi Manner karvoistaan pääsisi! Näin on
sopiva, näin oli Mengelen elämäkertakin. Viihdyin, mutta tunnustan historian
faktat nöyrästi. Nyt Max mutristi suutaan ja huokaisi syvään, sillä onhan hän
kirjoittanut muutakin kuin dekkareita, joita arvostan. Tarinassa etenkin Villa
Felseneckin aika on kuin sitä ei voisi olla, että se olisi unmöglich!
Sota-aikana kaikki oli mahdollista ja uskomattomampaakin on luettu sekä tapahtunut.
Kaikki oli schrecklich und möglich, kauheaa ja mahdollista.
Wieniin ja sen sodantuhoihin palaa Kathrine Schulz. Kadut
täynnä pommitettuja taloja, ihmisten huonekaluja, puiston penkillä kokonainen
perhe pyhävaatteissaan makaa kuolleina, ei liikahdustakaan. Vain naisen
kaulassa sifonkihuivi liikahtelee kuin korostaen kaupungin outoa hiljaisuutta.
Väistämätön törmääminen ensin Lisaan ja sitten Matthiakseen, mutta Kathylla ei
ole aikomustakaan jäädä roikkumaan menneisyyteen, vaan aloittaa alusta.
Unelmat ja muistot olivat pelkkiä harhaisia mielikuvia.
Totuus oli useimmiten toisenlainen, paljon karumpi. Jos joku tulee maininneeksi
vanhan suolan, muistakaa kertoa hänelle, että kyseessä on useimmiten suuremman
luokan huijaus ja pettymykseen johtava itsepetos.
Kathy näyttää, mistä wienittäret on tehty ja pistää
tuulemaan. Café Schulz avataan entistä ehompana, se laajenee ja saa vankan asiakaskunnan.
Tarinan loppu on arvaamaton. Näyttämö vapisee. Werner Labitzke? Muistatteko
todella Werner Labitzken?
*****
tiistai 17. heinäkuuta 2018
Suvipaussille!
Aika unohtaa aika. Vain ajautua helteen ja veden viemäksi. Jään suvipaussille ja toivotan kaikille ihania heinäkuun päiviä ja tunnelmallisia hämärtyviä iltoja♥ Lepakot suih, suih, ja siilit vaeltavat iltaisin kipoilleen. Niin kuuma, että nautimme ateriamme siilien aikaan. Öiset sateet olisivat kultaa!
suviterveisin
Leena Lumi
lauantai 14. heinäkuuta 2018
Agnés Martin-Lugand: Onnelliset ihmiset lukevat ja juovat kahvia
Taloni edustalla vedin käsijarrusta ja juoksin Edwardin
talolle.
”Avaa heti ovi!” kiljuin ja taoin nyrkeillä. ”Tule heti
ulos!”
Aloin kiertää kehää ja jatkoin huutamista. En voinut hillitä
itseäni, poimin maasta pikku kiviä ja heitin niitä mökin oveen ja ikkunoihin.
”Olet täysin seonnut!” Edward karjui tullessaan vihdoin
ulos.
”Sinähän se tässä sairas olet. Kaahari ja loppuun palanut
kusipää! Selvitetäänpä asiat nyt kerran kunnolla."
”Mene muualle selvittämään pääsi.”
”Olet pahempi kuin iilimato. Mitä enemmän käsket minua
lähtemään, sitä varmemmin jään tänne.”
”Parempi olisi ollut jättää sinut rannalle mätänemään.”
Potkin häntä kaikin voimin ja...
Agnés Martin-Lugandin kirja Onnelliset ihmiset lukevat ja
juovat kahvia (Les gens heureux lisent et boivent du café, Bazar 2018,
suomennos Kirsi Tanner) saa lukijan hymyilemään ja hykertelemään. Kirja saa
olla viihdettä ja tässä on esimerkki parhaasta päästä. Luin ennakkokappaleen ja
valitan, että kirja on kaupoissa vasta 16. elokuuta, mutta kelpaa sitä hymyillä
silloinkin, elokuun illoissa. Minulla on kyllä suuri heikkous ranskalaiseen kirjallisuuteen,
mihin en löydä mitään selitystä. Kirjassa ollaan vain hetki Pariisissa, jossa Diane pitää Onnelliset kirjakahvilaa yhdessä ystävänsä
Felixin kanssa, mutta tietenkin ’tatsi’ tulee Martin-Lugandilta, joka asuu
Saint-Malossa!
Jo kirjan tausta on erityinen, sillä psykologi Agnés
Martin-Lugand julkaisi kirjansa omakustanteena. Kirjabloggaajt löysivät teoksen
ja antoivat sille innostuneen vastaanoton, joten ranskalainen kustantaja otti
kirjan julkaisulistalleen. Eräänlainen tuhkimotarina, sillä kirjaa on myyty
pelkästään Ranskassa jo puoli miljoonaa kappaletta, julkaisuoikeudet on myyty
jo pariinkymmeneen maahan ja Hollywood on ostanut kirjaan filmausoikeudet!
Tarinan päähenkilö pariisilainen Diane kokee valtavan tragedian eikä jaksa
sen jälkeen enää huolehtia itsestään kahvilasta puhumattakaan. Hän haluaa
täydellisen muutoksen ja päätyy Irlantiin Mulrannyn pikkiriikkiseen kylään,
jossa ei tunne ketään. Yksinkertainen vuokramökki rannalta ja hän ajattelee,
että siellä olisi rauha koota ja löytää itsensä, jos se ollenkaan edes olisi
mahdollista tässä elämässä. Ystävällinen vuokraemäntä muistuttaa vain, että
yhtä ei saa unohtaa:”Me emme ole englantilaisia!" Idylli olisi ollut
mahdollinen ellei rannan toisessa mökissä olisi asunut vuokraisännän
veljenpoika, valokuvaaja Edward, joka tulee ja menee reissujaan, jolloin hänen
koiransa Postimies Pate on hoidossa Abbylla ja Jackilla. Tieto tästä lamaannutti
hieman Dianea, mutta hän päätti selvitä tästäkin iskusta toivoen miehen
viipyvän matkoillaan todella paljon. Edward, todellinen erakkomaisuuden palvoja
ja yrmeä macho taas sai tuskin happea kuultuaan lähimökin vuokralaisesta. Tästä
alkaa herkullinen kertomus, jossa Diane ei jää yhtään alakynteen, vaan haluaa
näyttää ’äijälle’ näreet aina kaksintaisteluun asti. Jälkeenpäin hän sitten parantelee
henkisiä ja fyysisiä haavojaan liian monella pubitunnilla ja seuraavat päivät
ovat kauheita, mutta muistot Edwardin henkisistä haavoista ja joskus myös
raapimajäljistä auttavat kummasti. Melkein paremmin kuin kofeiini, joka on
Dianen vakilääke kaikkeen. Diane myös ystävystyy Edwardin sisareen Judithiin,
joka vakuuttaa veljellään olleen paskamaisen luonteen jo lapsuudesta asti.
Diane on onnessaan, että hän ei ole kuvitellut kaikkia karkeuksia...
Onnelliset ihmiset lukevat ja juovat kahvia toi väistämättä
mieleen Tuulen viemää teoksen Scarlett O’Haran ja Rhett Buttlerin, mutta minulle Edward
tuntui aluksi myös Humisevan harjun Heathcliffiltä...Mikä ihme noissa meren ja
nummituulten karhentamissa machoissa oikein vetää, paitsi iso haaste kouluttaa
heistä suloisia noutajia.
...no, kun Diane ja Edward lähtevät yhdessä (välirauhan aika) Aransaarille ja
Edward vie korkeanpaikan huimauksesta kärsivän Dianen heti saaren korkeimman
kalliojyrkänteen reunalle kertoen samalla, miten jokaisen saaren kävijän on (muka) siinä
kohden tehtävä rohkeuskoe, Diane-parka uskoo ja ryhtyy tehtävään. Hän laskeutuu polvilleen jähmettyen siihen pääsemättä liikkumaan mihinkään suuntaan ja mitä
roisto sitten tekeekään...Oijoi, lukekaa tämä hauska kirja, joka saa olon
tuntumaan vähän Scarlett O’Haralta, vain paljon onnellisemmalta!
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Mai/Kirjasähkökäyrä ja Laura/Lukuisa
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Mai/Kirjasähkökäyrä ja Laura/Lukuisa
torstai 12. heinäkuuta 2018
Luke Allnutt: Taivas on meidän
näit ensi kertaa lunta, joten menimme pulkkailemaan, ylös
mäelle, missä isot pojat olivat, ja muistan vain miten hurautin alas puristaen
sinua tiukasti välissä, lumi suihkusi silmille kuin millenium falconin
poimuajossa, ainoa minkä olisin muuttanut, jack, on se, etten nähnyt ilmettäsi,
olisin halunnut nähdä sinun ilmeesi kun hurautimme alas.
Luke Allnuttin esikoisromaani Taivas on meidän (We Own The
Sky, Otava 2018, suomennos Irmeli Ruuska), joka ilmestyy viikolla 32, raapaisi
sieluani, kun tutkin Otavan kesä/syyskatalogia, mutta pelkäsin, että minusta ei
ole tälle kirjalle juuri nyt. Prahassa asuva Allnut on kirjoittanut esikoisen, jonka
kannen huomaa heti, sitten lukee takakansitekstin ja henkeä salpaa. Etukanteen
on ainakin ennakkokappaleessa painettu ’vuoden riipaisevin’...Kirja löysi
minut kutsumatta eli se vain tuli. Luin todellakin
vuoden riipaisevimman kirjan, mutta vailla siirappista sentimentaalisuutta, kuin tähtikirkkaan olisi lukenut. Kirjasta tuli likeisempi kuin osasin odottaakaan.
Tarinan pariskunnasta, Robista ja Annasta, kerrotaan
ensitapaamisesta asti. He tulevat niin erilaisista kodeista kuin ikinä
mahdollista, mutta mitä millään väliä,
kun he löytävät toisissaan kaiken. Koulutettu pariskunta Lontossa, pariskunta, jolle
koko maailma on auki, jolla on oma koodikieli, joka pitää samoista asioista,
jotka saavat toisensa nauramaan. Lapsia ei oltu laskettu mukaan heidän
tulevaisuuteensa, mutta kerran Anna yllättää Robin heidän palatessaan kävellen
kotiin pikkuhiprakassa ehdottaen lasta. Rob hämmentyy ensin, sillä...
Oikeastaan emme olleet juuri puhuneet lapsista. Olimme
tyytyväisiä lapsettomaan lontoolaiselämäämme: Annan uraan, Tähtien sota
–maratoneihin ja pop up –ruokafestivaaleihin viikonloppuisin. Puistojärvellä
souteluun, museoissa käymiseen sateisina päivinä, raukeisiin iltapäiviin
pubissa. Juuri sellaista lontoolaiselämää olimme aina kuvitelleet. Maailma,
johon kuului lapsia, oli vielä kaukaista tulevaisuutta, ei sen todellisempaa
tai ajankohtaisempaa kuin kuvitelma, että eläisimme jossain Perussa.
Lapsia ei tilata, ne saadaan ja niinpä Anna ja Rob saivat
vihdoin vauvan, Jackin, kahden keskenmenon jälkeen. He olivat edelleen he,
mutta jollain ikiaikaisella magialla, Jack liimasi heidät kuin
täydellisimmiksi, kärsivällisemmiksi ja kaikesta kiinnostuneemmiksi. Etenkin
Robin, joka saattoi työnsä puolesta hoitaa lasta kotona, kun Anna kävi töissä
kodin ulkopuolella. Jack osoitti jo varhain kiinnostusta valokuvaamiseen ja kuviin,
kuten isänsä. Jack oli keskittyvä, kyselevä ja pohdiskeleva lapsi. He olivat
kiitollisia onnestaan ja ymmärsivät sen arvon. Sitten Jack sairastui
parantumattomaksi sanottuun syöpään. Sama diagnoosi kuin mieheni edesmenneellä pikkuveljellä,
joten hiukan tiesin mitä on tulossa, Anna ja Rob eivät. Koemme sekä toivoa
että sen menetystä, riipaisevuutta kuin lohtua, mutta myös ehdottomuuden
julmuutta.
Luke Allnutt vie tarinaa vahvasti, mutta eihän totuus voi
olla satuttamatta. Allnutt on itse kokenut rankan syövän ja ehkä juuri siksi
hän osasi niin hyvin kuvailla Jackin maailmaa tämän sairastuttua. Ei mitään
turhaa, mutta paljon sellaista, jota emme olisi osanneet edes kuvitella.
Etenkin Jackin kuvien maailma. Koko taivas kaikkine tähtineen...
Vanhemmilla on näin tuskallisessa tilanteessa taipumus joko
etääntyä toisistaan tai liimautua tiiviimmäksi pariksi. Anna on nyt
sulkeutuneempi, Rob turvautuu alkoholiin, mutta yhdessä he ovat tiimi Jackin
puolesta, mutta eivät ristiriidoitta. Anna on rationaalisempi, Rob herkempänä valmis
mihin vain. Luke Allnutt kirjoittaa meidät kyyneliin, mutta hän jättää valon ja
rakkauden.
syöksyimme hissillä ylöspäin yhtä lujaa kuin avaruusraketti,
ja sitten ovet aukesivat valtavaan lasiseen tilaan, ja sinä sanoit että tuntui
kuin astuisi taivaalle, ja siltä se tuntui, jack, tuntui tosiaan, koska näimme
koko lontoon yli, aina south downs –kukkuloille asti, melkein merelle saakka,
astelimme ympäriinsä, katsoimme ylös ja alas, oikeaan ja vasempaan, kuin
haikirjan timothy kaukoputkellaan, ja muistan aina sen päivän, jack, niin kauan
kuin elän, sinun suklaisen naurusi, kun tanssit varjojen kanssa, sateen helinä
lasissa.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)