Pertin vastarinnasta huolimatta Kaarina tunsi olevansa
unelman kynnyksellä, kiitoradalla, nousevansa pian lentoon. Taskussa odottivat
liput uuteen elämään, pois lähiöstä keskustaan, elämään, jossa ei ollut
tuskailua aamuruuhkassa, ei junassa istumista, ei tuuppivia olkapäitä
asemalaiturilla. Aamuisin hän voisi kävellä töihin Korkeavuorenkadun
liikkeeseen Kauppatorin poikki, istahtaa kenties kahville ja katsella valkoisia
laivoja, jotka odottivat merelle pääsyä...
Tapani Heinosen teos Kuka heilutti pesäpuuta (Minerva
2015) on kirjoitettu kynällä, joka on kastettu suomalaisten unelmiin, elämän
pettymyksiin, tyytymisiin sekä raivoon osatta jäämisestä. Kirja on pienoskuva
yhteiskunnastamme ja kantaa yhteiskuntakriittistä sanomaa hyvin todenmakuisten
henkilöidensä kautta. Kaarinasta on tehty kirjan nälkäinen enemmän haluava. Hän
kipuilee ikuista etäisyyttää äitiinsä Alliin, joka on kaiken ikää paaponut
ikuista epäonnistujaa Roopea, hän tuntee syvää vastahankaa miehensä Pertin
asenteeseen siitä, että heillä olisi nyt kaikki hyvin, kun on oma asunto ja sen
pitäisi riittää. Ei, Kaarinalle se ei riitä, hän haluaa saman elintason kuin
ystävänsä Maikki, joka on kutsuttu miehineen linnan juhliin ja jonka mies on
osakkaana rakennusprojektissa, jossa vastaavana mestarina on Kaarinan mies
Pertti Sund. Upean asunnon näytössä Pertti toteaa kaikkien kuullen, että heillä
ei ole asuntoon varaa ja hitaasti, mutta varmasti Kaarina alkaa venyttää heidän
hyvän avioliittonsa napanuoraa katkeamispisteeseen tietämättä ollenkaan, missä
painajaisessa Pertti elää rakennustyömaalla. Kaarinan katkeruus sokaisee hänet
ja saa ihmettelemään:
Eikö edes perhosen siipi värähtänyt tässä maailmassa, vaikka
hänen ylitseen käveltiin?
Kiinnostavasti Heinonen tuo esiin ihmisen heikkouden verrata
itseään aina muihin, ihmisen tarpeen hamuta enemmän, ihmisen kyvyttömyyden olla
läsnä hetkessä kuin myös ihmisen katkeruuden, jossa tämä tuntee, että muut ja
koko maailma ovat hänelle velkaa kaiken. Katkeruudessa kierittelevä,
itsesäälinen Kaarinan veli Roope on menettämässä sekä kotinsa, vaimonsa että
lapsensa ja mitä hän tekeekään: Tarttuu pulloon, pukeutuu katkeruuteen, vetää
itseään vimmaisella raivolla viemäristä alasta.
Aamulla hän oli napannut varmuuden vuoksi pari pilleriä.
Oluen kanssa Sipralexista kehkeytyi helvetinmoinen coctail. Hyvä jos jaksoi
nousta sängystä ylös ja keittää kahvit. Oli tehnyt mieli jäädä istumaan
keittiön ikkunan eteen kahvimuki kädessä. Kesän valo ei kutsunut ulos eikä
lämmittänyt, se raastoi sisältä ja paljasti tyhjyyden.
Keski-Suomessa asuvan Alli-äidin paapomalla Roopella ei ole
mitään muita aseita kuin katkeruus, kun hän on menettämässä Mirvansa, naisen,
jota ei edes uskonut ikinä voivansa saada. Roopen tukipilarit äiti, sitten sisko Kaarina ja
nyt Mirva, mutta tutkija Mirvaa kiinnostavat järripipeippojen pesinnät omaa
lasta ja miestä enemmän, hänestä ei ole äidiksi, ei siskoksi ja Roope saa
rauhassa pudota:
Roope ei muistanut olleensa aiemmin vastaavassa tilanteessa:
Hän värjötteli Helsinginkadulla leipäjonossa, joka mateli satoja metrejä jalkakäytävällä
kuin nälkäinen mato. Lenkkitossun pohja oli irronnut liimauksesta ja nokka
irvisti leipäjonolle. Hän yritti kävellä kompastelematta jonon mukana ja
näyttää rennolta.
Kaikilla sama nujertunut olemus, vaikka ikkunasta ei
kurkkinut Afrikan tähden roisto vaan antelias herra Hursti. Jono eteni hitaasti
kohti ovea kuin ehtoollispöytään.
Kuka heilutti pesäpuuta toi mieleeni kuin läpileikkauksen
siitä suomalaisesta yhteiskuntaluokasta, jota Kaarina ja Roope edustivat maalta
pääkaupunkiin suurin toivein muuttaneina samoin kuin siitä, jossa Pertti Sund
on kasvanut lähiölapsena. Mirva taas edustaa koulutetumpaa, ylempää
keskiluokkaa ja tuo kuvaan kontrastia. Hyvä veto Heinoselta tuoda mukaan myös
Keski-Suomessa asuva Kaarinan ja Roopen äiti, Alli, jonka mietteet ja
muistelot menneestä ovat kirjan peili: Sieltä heijastuvat, miksi Allista tuli
Alli, miksi Kaarina tuntee miten tuntee ja miksi Roopesta tuli periksiantaja ja
katkeruuden kantaja. Helppo havaita, missä on Heinosen vahvuus: Miesten sielun
kuvaamisessa. Hän on myös heidän puolellaan, vain Alli ilmeisesti jo riittävän
vanhana saa armon, mutta Kaarina on stereotyyppi, josta ei hevin syvyyttä löydy
ellei hän ymmärrä omaa parastaan ja ota lusikkaa kauniseen käteen, se on Heinosen
viesti. Kaiken synnin päälle Kaarina on vielä pikkupitäjän missi vuodelta koivu
ja tähti, joten sekin lisä syntilistaan. Mirva omalla tavallaan tehdään myös
itsekkääksi oman onnensa etsijäksi, joka hylkää Roopen ja on tätä kautta
syyllinen sekä Roopen uhoon että tuhoon.
Lukiessa tulivat mieleeni Maria Jotunin Huojuva talo sekä
Tommi Kinnusen Neljäntienristeys. Ei Jotunin tyyli, vaan ihmisen piina ja kodin
kulissit ja niiden hajoaminen. Sen sijaan Kuka heilutti pesäpuuta kantaa osin
samoja kaikuja kuin Neljäntienristeys, vain sillä erolla, että Heinosella ei
ole ainakaan vielä herkkyyttä naissielun kuvaajaksi. Hän ei näe naista
pintaa syvemmälle tai ei halua nähdä ellei nainen ole ohittanut parasta ennnen
päiväystään, sitten hänkin herkistyy, antaa armon. Kinnusessa hämmästytti, että
ikinä ei ole suomalainen mies kuvannut naisen mieltä kuten hän teki, ehkä
kukaan ei kykene siinä vastakaan, kukaan mies, sillä niin monimutkaisia
olentoja me naiset olemme. Sitähän Waltari on muistanut kirjoissan usein sanoa,
että naisen mieltä ei voi tuntea, ei tavoittaa, häntä on helpoin rakastaa
kaukaa.
Toisaalta sitäkin vahvempia ja todemakuisia ovat Heinosen
mieskuvaukset. Pidin etenkin siitä, miten Heinonen kertoi Pertistä, monen ikeen
puristuksissa olevasta miehestä: On räjähdysaltis työmaaprojekti, jonka kuviot
eivät kestä päivänvaloa, on vaimo Kaarina vaateineen sekä on Kaarinan reppana
veli Roope, jonka hän on joutunut irtisanomaan rakennustyömaalta. Moni mies
kyllä samaistuu Perttiin, mutta valitettavan moni varmaan Roopeenkin. Mieskuvaajana
Heinonen on vahvoilla ja laadukas. Sitä hän oli jo kirjassa Reunalla, joka on
jotain, mitä Suomessa ei ole ikinä ennen kirjoitettu!
Vaikka Kaarina on kuvattu pinnalliseksi, hän on silti kiinnostava ja ristiriitainen: Hänkin koko elämänkaarensa summa. Kaarinassa soi selvästi alitajuinen kaipuu maalle, vaikka hän
niin haluaa olla menestyvä sisustusliikkeen pitäjä Helsingistä. Pinnaltaan
Kaarina on itsevarma nainen, joka harmittelee, että:
Television sisustusohjelmat pitivät huolen siitä, että kodit
pysyivät värittöminä. Leikiteltiin muka väreillä, vaikka seinissä ei näkynyt
muuta kuin valkoista ja harmaan sävyjä. Eivätkö ne tutkineet englantilaisia
sisustuslehtiä ja seuranneet Euroopan trendejä?
Mutta hän, Kaarina Sund, ei alistunut. Ei köyhyyden,
mitättömyyden eikä huonon maun edessä.
Tässähän soi ihan Niskavuorelaisia tuntoja, Hetan ja vanhan emännän periksiantamattomuutta ja itsevarmuutta.
Oi, näin pitkä kirjoitus, mutta en voinut muuta, sillä
Heinosessa on potentiaalia. Odotan häneltä melkein mitä vain! Kuka heilutti
pesäpuuta on jaoteltu erinomaisesti lukuihin, jotka on numeroinnin lisäksi
otsikoitu kiinnostusta herättävästi. Odotan tästä kirjasta marraskuisen
isänpäivän hittilahjaa säätyyn katsomatta: Jokaisessa miehessä on sekä Perttiä
että Roopea, tai Maikin miestä Mahtailijaa kuin myös Mirvan uutta
Maailmanparantajaa, joten samaistumisen tuntoja löytynee. Haluan kuitenkin lopettaa
sinne, mihin Kaarina oikeasti kaipaa:
Carola lauloi radiossa kiellettyjä leikkejä ja hän meikkasi
Korpelan tuvassa. Äiti tuli navelta ja kaikki oli vielä hyvin.