maanantai 14. elokuuta 2017
Tilastojen kertomaa eli teidän suosikkejanne lyhyesti
Luen nyt yhtä tietokirjaa, ja koska menoviikko on edessä, en ehkä ehdi saada kirjaa tälle viikolle. Tekee mieli paljastaa vähän tilastojen kertomaa teidän suosikeistanne. Kuvassa näkyvät kuukauden kuusi blogissani eniten luettua kirjaa. Kun ajatellaan, että Pasi Ilmari Jääskeläisen Väärän kissan päivä tuli blogiini vasta lauantaina, se on tehnyt kovan kirin ja samoin on laita Ben Kallandin Vien sinut kotiin, josta julkaisin jutun 3.8. Jos ollaan epäreiluja, emmekä katso aikaa, Tulilapsi on näistä nyt kuukauden kovin ja Kun jää pettää alta heti sen kannoilla. No, suvella lukevat varmaan dekkareita hekin, jotka eivät ole niihin yhtä kuumana kuin me paatuneet ympäri vuoden jännitystä janoavat. Erityisesti ilahduttaa, että Pirkko Soinisen runokokoelma Avataan siiven alta veti heti kovat luvut. Pirkon teos on vielä neljäntenä, mutta Jääskeläisen kirja kärkkyy kannoilla.
Ja näiden jälkeen kuukauden 7. luetuin on Dekkarit Leena Lumissa, joka on selvä suven merkki: Laiturille halutaan jännitystä.
Vuoden luetuin kaikista kirjoista on Clare Mackintoshin Annoin sinun mennä.
Toiseksi luetuin tähän mennessä tänä vuonna on Riina Paasosen Kaikki minkä menetimme eli tosi hyvin esikoisteokselta!
Kuukauden kympin kärjestä löytyy myös koko blogini yli kahdeksan vuoden ajalta luetuin kirja eli Syötkö riskiruokaa? Syöpälääkärin paljastuksia ruoan terveysvaikutuksista
Tällaista lyhyesti Pöllöwaarin viinipihaviikolla, joka meillä jäi ystäväni kanssa viime vuonna sairausesteen takia väliin. Nyt otan mansikoita ja vaniljajäätelöä sekä tietokirjan, joka on yhtä jännittävä kuin dekkari.
Love
Leena Lumi
lauantai 12. elokuuta 2017
Pasi Ilmari Jääskeläinen: Väärän kissan päivä
Läheisemme ovat vaikeita vain niin kauan kuin he ovat
luonamme. Kuolleiden kanssa tulemme loistavasti juttuun. Parhaat keskustelut
käydään muutenkin aina niiden kanssa, jotka eivät ole paikalla.
Ihmiset voivat tehdä ihmeellisiä asioita, joskus jopa nousta
kuolleista, mutta itseämme tai toisiamme emme kykene muuttamaan.
Pasi Ilmari Jääskeläisen teos Väärän kissan päivä (Atena
2017) leikkii lukijansa kanssa kissaa ja hiirtä, mutta etenkin
kissaa. Juuri kun olet tavoittamassa kirjan päähenkilön, Kaarnan, Marrasvirran
kaupunkisuunnittelun toimiston pääinnovaattorin, hän lipeää otteestasi ja
muuttuu pikkupojaksi, jonka näet hyvin kilttinä, kunnes tulee varjo ja hän
katoaa sumuun palatakseen ilkimyksenä, jonka kaltaisesta et halua tietää
mitään. Tarinan alussa hän on keski-ikäinen herra istumassa taksissa ruuhkaisilla kaduilla matkalla äitinsä hoivakotiin, josta on ilmoitettu
muistisairaan äidin olevan kuolemaisillaan. Kaarna ei ole kovastikaan pitänyt
yhteyttä 71 –vuotiaaseen äitiinsä, jonka takana on huikea ura psykologian
tohtorina. Äidin nimi on Alice aivan kuten Lisa Genovan kirjassa Edelleen Alice
(Still Alice): kummallakin samasuuntainen ura ja muistisairaus. Pidin kovasti siitä,
että äidin nimi on Alice: Se antoi hänelle kuvitteellista vahvuutta, jota varmaan, jos
Kaarnalta olisi kysytty, äidissä oli ollut liikaakin. Näin ollen äidin
poissaolo jokapäiväisestä elämästä oli kuin vahvistanut sekä Kaarnaa että hänen
avioliittoaan Minervan kanssa hetkellisen jääkauden väistyttyä. Kaarna on täynnä
huimia suunnitelmia Marrasvirran kaupungin suhteen, mutta ajoittain hänet
saavuttaa sumu, joka kuiskuttelee äidin äänellä maagisesti synnyttäen
kaipauksen olla taas äidin kanssa. Olla siten kuin oltiin ennen kuin hän
sairastui lapsena vakavasti ja oli vuoteenomana kokonaisen vuoden. Kaupungin Syysfestivaali hidastaa
entisestään kulkua ja Kaarna ehtii muistaa myös toisenlaisen äidin. Äidin, joka
oli pitkä tyylikäs nainen, äidin joka piti vain pitkistä ihmisistä, äidin jonka
nauru raikui pitkien herrojen seurassa. Äidin, joka sanoi omalle pojalleen:
Ei sinun töppöjaloillasi minnekään ehdi, vaikka miten
pinkoisit ja kipittäisit. Ellet opi toimimaan ajoissa, myöhästyt ikuisesti
kaikkialta.
ja:
Lyhyeksi jääneet ihmiset ovat ihmisinä merkityksettömämpiä
kuin pitkäksi kasvaneet. Eivät varsinaisesti lyhyytensä vuoksi, sehän olisi
naurettavaa, ja epäreiluahan se on totta kai, mutta lyhyet ovat tutkitusti
vähäisempiä sekä muiden ihmisten mielessä että omassaan, ja se on ratkaiseva
juttu.
silti kuiskaten:
varpunen, pikku prinssini
Väärän kissan päivä on ehdottomasti minulle kirja äidin ja pojan
suhteesta. Sellainen värisyttävän kiinnostava, kuten oli vaikka Paul
Austerin uusin 4 3 2 1, jossa poika kasvaa mieheksi uudelleen ja uudelleen,
Colm Tóibínin Äitejä ja poikia –novellikokoelma ja etenkin Per Petterssonin Kirottu ajan katoava virta, jossa Arvid ei ollut koskaan tuntenut
riittävänsä äidilleen ja äiti näyttää hyvännäköiseltä kuin filmitähti
kulkiessaan aina kirja käsilakussaan, ollen kaikessa niin ylivertainen.
Kaarna oli saanut äidiltään paljon poissaoloa tämän uran
takia ja isäkin oli kaikonnut kauas. Sumuinen ulkopuolisuuden tunne syleili Kaarnaa niinä hetkinä, kun hän muisti. Menneisyys painoi kuin raskain varjo ja
nyt pitää sitten mennä istumaan äidin hoitohuoneeseen, mennä kohtaamaan hänen
lähtönsä, alkaa järjestellä hautajaisia...Aika ja ikä alkavat saavuttaa Kaarnankin päivänä, jonka jatkon hän luuli tietävänsä:
Keski-ikään tultuani olin oivaltanut, että nuorelle
ihmiselle vanhuus oli kaukainen maa, johon aikanaan purjehtisi joku toinen,
täysin hypoteettinen versio itsestä.
Nuoruutta sen sijaan oli vanhuksenkin helppo kuljettaa
mukanaan kuin olkapäälle heitettyä takkia. Siksi ikäerot...Oli lohdullista
samaistua itseään nuorempiin, kun taas vanhuutta kukaan ei halunnut syleillä
ennen kuin oli pakko. Elysia oli tästä ainoa tietämäni poikkeus.
Elysia...
Väärän kissan päivä on maagisen jälkimaun jättävä tarina,
joka mielestäni on Jääskeläisen vahvin teos. Kaikki on kohdillaan sivumäärästä kirjan intensiteettiin. Henkilögalleria on hyvin hallittavissa ja kiehtova. Tarina tapahtuu pienessä
tilassa, Marrasvirran maiseman yhdessä päivässä, tilan laajetessa muistoihin, oikeisiin tai vääriin, sen päätelköön lukija. Kaarnan lopulta
saavuttua äidin hoitokotiin ja lukittua itsensä pakokauhussaan vessaan, alkaa
maaginen jännitystarina, jossa varjot ovat isossa roolissa. Iäkäs
lääketehtailija Lang kokee olevansa vain vaivainen varjo, Schatten. DDR:n
Stasikin väijyy varjoissa. Arkkitehtuuri
vie taloon, jossa varjot estävät valon. Muistojen varjot, jotka vääristävät
menneet. Eletyn elämän varjot, ne jotka estävät näkemästä oikein vieläkään. Vaan
heijastavatko peilit valoa? Oliko viisaus Elysiassa, Herrain Vaatehtimon
toisinajattelijassa, jolle aika oli suuri kuvanveistäjä ja tulos arvaamaton?
Kuka oli keski-ikäinen mies peilissä? Pitäisikö hänen sulkea mielestään
menneisyys voidakseen olla täydemmin oma itsensä? Vai tuliko valoa jostain niin paljon, että
Kaarnan oli vielä mahdollista ylittää suuri autiomaa omaan itseensä lapsena ja
samalla äitiinsä?
Lapsuusmuistot olivat simpukankuoria aikuisuuden syksyisellä
rannalla.
*****
Tästä kirjasta on lisäkseni kirjoittanut ainakin Tuijata Kirja vieköön! Susa/Järjellä ja tunteella Tuomas/Tekstiluola Annika/Rakkaudesta kirjoihin Arja/Kulttuuri kukoistaa Katja/Lumiomena
*****
Tästä kirjasta on lisäkseni kirjoittanut ainakin Tuijata Kirja vieköön! Susa/Järjellä ja tunteella Tuomas/Tekstiluola Annika/Rakkaudesta kirjoihin Arja/Kulttuuri kukoistaa Katja/Lumiomena
keskiviikko 9. elokuuta 2017
Suven herkuilla vaivattomasti ja kevyesti
Suomen suvi on ollut ja on suurenmoinen. Ikinä ei ole puutarha ollut kuin nyt ja aikaa on jäänyt tehdä muutakin kastella iltakaudet, joten nautinnon puolella on menty. Lisää on istutettu vain Suokukkaa, Andromeda 'Blue Ice' atsaleoiden seuraksi, muuten ollaan otettu kaikki kesästä irti ja se jatkuu: uiminen, grillailu, chillailu, kirjat, unelmien kirjailut, kaiken ihmettely. Siilit iltaisin kupeillaan, hämärtyvät illat, yön eläimet, pienet rapinat, kynttilä hurrikaanissa ja lepakot suih, suih....
Mansikoita on pakastettu ja nautittu silleen tai kera valkohomejuuston. Tänään vielä yksi satsi pakkaseen ja sitten alkaakin jo mustikoiden pakastaminen. Mieluusti nautimme satokauden antia myös sen ajassa, joten mansikoita on nautittu varmaan kilo päivässä kahdestaan ja vieraillekin on tarjottu. Silti niitä on kakkospakastin jo melkein täynnä, illalla jo ihan täynnä. Kantarelleja on löydetty omasta lehdosta sen verran, että on makuun päästy. Mikä onkaan sen parempaa kuin voissa sipulihakkeluksen kera kevyesti paistetut kantarellit kera ruisleivän! Nyt lähdetään kuitenkin kantarellikaupoille, sillä illalla
nautimme kantarelli-pinaattifrittataa. Pieni paussi grillailuun, ihan päivän verran:) Jälkkärinä mansikoita valkohomejuustolla. Huomenna jotain grilliruokaa ja iltapalana cantaloupemeloonia, joka on säädyttömän herkullista ihan silleen tai
meloonisalaattina.
Ensi viikolla sitten cityyn ystävän kanssa Pöllöwaarin herkuista nauttimaan. Sieltä minä tuon kolmen melonin salaatin löysin.
Nyt viikonloppuna tulossa kirjaa, joten ollaan linjoilla♥
Love
Leena Lumi
Hugh Williams
lauantai 5. elokuuta 2017
Musiikki helisi puutarhassa...
Musiikki helisi puutarhassa
sanomattoman surullisesti.
Jäämurskassa tuoreet osterit
mereltä tuoksuivat kirpeästi.
Hän hipaisi pukuani ja sanoi:
"Olen uskollinen ystäväsi!"
Hänen katseensa kosketus
on hyväilystä etäällä...
Noin silitetään lintua, kissaa,
noin katsellaan hoikkaa ratsastajaa.
Kullanvaaleiden ripsien alla
tyynessä katsessa naurua.
Viulujen alakuloiset äänet
laulavat usvan noustessa:
"Kiitä taivasta, olethan vihdoin
kahden rakkaasi seurassa."
- Anna Ahmatova -
Anna Ahmatova Valitut runot (Tammi 2008, toimittanut ja suomentanut Marja-Leena Mikkola)
kuva Päivi Koivuranta
torstai 3. elokuuta 2017
Ben Kalland: Vien sinut kotiin
Se oli viimeinen Bellevue-kesämme. Emme edes kovin montaa
kertaa käyneet siellä sinä kesänä, koska minä olin töissä kirjapainossa ja
Carola tavaratalon myyjänä ja Ellen harjoitteli säestäjän kanssa
Sibelius-viulukilpailua varten. Sofia ja äiti ja isä kävivät mökillä useammin.
Silloin pidimme huolta toisistamme. Olimme vielä kokonainen
perhe, jota ulkopuoliset eivät pystyneet rikkomaan.
Vuoden sisällä kuvanottohetkestä elämämme oli muuttunut
lopullisesti. Perheemme oli hajonnut ja olimme lakanneet puhumasta toisillemme.
Ben Kallandin teos Vien sinut kotiin (Atena 2017) on kaikkea
sitä, mitä kustantaja kirjan takakansitekstissä lupaa ja vielä enemmänkin. Ehdottomasti
se on Ellenin kesytön viulukonsertto, jonka tempo ravistaa, ihastuttaa ja saa
kyyneliin. Se soi crescendo ja fortissimo, sillä onhan kyseessä perheen liekki,
ihastuttava, huippulahjakas Ellen, liekkisydän, kunnes...Vien sinut
kotiin kosii jo nimellään. Minulle tuli siitä mielleyhtymä Manfred Kargen ja
Toni Edelmannin Petäjäveden Kristoforos kantaattiin Tuo hänet yli vesien. Sama
surumielisyys. Sama haikeus. Muu eri. Kallandin tarina kertoo
huippulahjakkuudesta, vallanhimosta, perheen sisäisestä rakkaudesta kuin myös
uskonnollisesta yhteisöstä, joka katsoo olevansa paitsi maan lakien yläpuolella,
olevansa lisäksi oikeutettu rikkomaan perhesiteet. Kirja on kertomus sivullisuudesta,
jonka kokee ainakin yksi perheen tyttäristä, Carola, konreettisesti ja
näkyvästi. Tarinan kertoja, perheen poika, Markus, kuitenkin selvästi kokee
uhriuttavaa sivullisuutta katsoen olevansa syrjästäkatsoja, tapahtumien
todistaja. Markus ei ole minulle luotettava kertoja, onhan hän elänyt
uskonnollisen yhteisön tiukassa otteessa koko ikänsä ja hän myös kohoaa
tarinassa Yhdysvalloista johdetun järjestön johtoportaaseen, mutta hänen
kunniakseen on sanottava sisarten puolustaminen niissäkin olosuhteissa kun
yhteisö sen kielsi. Vaan hän ei väittänyt vastaan kun Ellenin raiskattu ystävä
erotettiin yhteistöstä! kun uhrista tehtiin rikollinen! kun asiaa ei viety poliisille!
Keskiviikon palvelukokouksessa veli Lassila piti ”Naisen
valvollisuus pysyä puhtaana” –erottamispuheen.
”Nainen, jolla on provakatiivinen pukeutumistyyli, osoittaa
olevansa nainen, jolla on löyhä moraali.”
”Raiskaajakin on ihminen. Epäilemättä jotkin hänen
elinolosuhteensa ovat vaikuttaneet hänen käytökseensä. Naisen tulisi kohdella
raiskaajaa ymmärtäväisesti, niin kuin toista ihmistä.”
Kautta kirjan käy ilmi, että nainen on alistettu ja hänen on
sitä oltava. Hänestä ei ole opettamaan kuin lapsia ja on hänen vikansa, jos
miehestä kasvaa raiskaaja. Jos nainen masentuu, kuten Markuksen äiti, silloin
ei haeta apua lääkäristä, vaan tarjotaan uskonvahvistusta.
Ellen ottaa ystävänsä Barbaran erottamisen raskaasti, mutta
hän pitää tähän salaa yhteyttä ja veljensä Markuksen tieten. Markus jatkaa
kuitenkin nousujohteista uraansa Yhdysvalloissa uskonnollisen yhteisön
kotimaassa. Hän on mukana järjestössä, jossa on 1 177 sääntöä sekä
yhteisön vanhimmille annettu Laumakirja, joka määrittää kaikkea mahdollista
oikeuskomiteoista ja erottamisista sekä sallituista ja kielletyistä
seksuaalisista tavoista. Voi vain ihmetellä miten Markus saattoi katsoa Elleniä
silmiin ja tuntea rakastavansa tätä, samalla kun omaksui järjestön opin ja
levitti sitä eteenpäin. Markuksen kahtiajakoisuus voi vaivata lukijaa, mutta
toisaalta se tuo myös kiinnostavuutta. Juuri hän kertoo tarinan, josta tulee
Ellenin kautta unohtumatonta musiikkia.Tarina tragediasta kuin myös
hajonneesta perheestä. Markus on sekä lempeä veli että patriarkaalisen uskonnollisen
ryhmän uhri, mutta mihin mahtuu puhtaus silloin, kun naisista sanotaan, että
’Helsingin tarjonta oli keskinkertaista. Joitakin nuorekkaina säilyneitä
viisikymppisiä, sellaisia, jotka vielä jaksoivat...’ Mikä ihmeen tarjonta? Lihan
vai kalan? Onko lihatiskissä jotain vikaa? Ja pitää huomata, että Markus on
avioliitossa. Tietenkin miehille suodaan, mikä naisille on kuolemansyntiäkin
pahempaa. Pääasia, että kulissit näyttävät hyviltä. Onko Markus kuitenkin
häntäheikki, Laumakirjan oppiesimerkki miehestä?
Niin hämäävältä kuin se näiden muutamien erääseen
järjestöön liittyvien ulostulojeni yhteydessä kuulostaa, Vien sinut kotiin on
aivan loistava esikoisteos! Kun Helsingin Sanomat laittaa loppuvuodesta
esikoiset kisaan, minusta tämän kirjan on oltava siellä mukana. Tarinan
kiehtovuus on sekä siinä, miten paljon kirjoittaja yrittää välttää sen olemista
uskonnon uhrin tai uhrien elämäkerta ja miten paljon se kuitenkin sitä on.
Kiehtovuus soi myös järkyttävässä tragediassa, jolla kirja alkaa. Olen niin
yllytyshullu, että se olisi voinut tapahtua minulle tai jollekin muulle
nuorelle ja kilpailuhenkiselle. Vaarasta nauttivalle. Täydellinen aloitus! Sitten
syyllisyys, joka kulkee matkassa
äänettömänä kumppanina.Yhtä hyvin kuin tässä korostetaan perheen
keskeistä rakkautta, voitaisiin ihmetellä sen säikeen heikkoutta, kun sen voi
katkaista joku perheen ulkopuolinen. Paljon kiehtovaa psykologista perheen
sisäistä dynamiikkaa ja vallanhimoa! Kirjan kulisseina Helsinki, suomalainen
saaristo, Yhdysvallat sekä syrjästäkatsojan mielen hämärät kentät. Totuus on
suhteellinen käsite. Riippuu mistä katsoo, kuka katsoo. Kalland kuitenkin vie
lukijansa mukanaan katsomaan kohti.
Toisaalta
Totuus on optinen illuusio, jota ei voi nähdä, jos katsoo
sitä suoraan. Fiktio on sitä, että keksitään asioita, jotka eivät ole totta
mutta jotka paljastavat totuuden.
Vien sinut kotiin soi Elleniä. Miten voin ikinä unohtaa
hänet kylpyhuoneen peilin edessä halaamassa itseään ja suutelemassa peiliä.
Miten voin unohtaa hänet soittamassa The Gypsy Girl’s Dream –kappaletta, jonka
hän oppi jo nelivuotiaana. Ellen joka kantoi viulukoteloa siinä missä muut
lapset pehmolelua. Ellen joka soittaessaan tuli yhdeksi viulunsa kanssa. Ellen
joka...
”Kerro minulle minusta”, hän sanoi niin kuin pienenä.
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin
Tuijata/kulttuuripohdintoja Katja/Lumiomena Nannan Kirjakimara Tuomas/Tekstiluola Lukutuulia Kirjaluotsi Kirjasähkökäyrä Kaisa V/Kirja hyllyssä Zephyr/Kirjanurkkaus
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin
Tuijata/kulttuuripohdintoja Katja/Lumiomena Nannan Kirjakimara Tuomas/Tekstiluola Lukutuulia Kirjaluotsi Kirjasähkökäyrä Kaisa V/Kirja hyllyssä Zephyr/Kirjanurkkaus
perjantai 28. heinäkuuta 2017
Ensimmäinen eläintieto: lämpö virtaa hänestä minuun ja...
Ensimmäinen eläintieto: lämpö virtaa hänestä minuun ja minusta häneen. Nukkuvat usein lähekkäin ja sattavat nuolla toistensa päätä ja korvia, kääntävät yhteisestä sanattomasta sopimuksesta selkänsä maailmalle. Joinakin hetkinä esiintyy unia, yleensä se tapahtuu silmät suljettuina. Ja jossain tuolla on maailma, kohtipyörtyvät lupiinit. Tiedän: Minä olen siveetön ja sinä olet siivetön. Täysikasvuiset linnut eivät näe unia, ne tietävät, että onnen on löydyttävä ääriviivojemme sisältä.
Avataan siiven alta (Sanasato 2017)
Pirkko Soininen
kuva Marc Chagall
torstai 27. heinäkuuta 2017
S.K.Tremayne: Tulilapsi
...muistan sen kun ensimmäisen kerran tulin tänne ja luin
Carnhallow’n historiaa. Länsi-Cornwallin historiaa, Kerthenien historiaa. Miten
kovasti halusin tulla osaksi sitä: istuin keltaisessa salongissa, katselin,
miten kesäaurinko paistoi liljoille, ja halusin kiihkeästi kuulua tähän
vahingoittuneeseen mutta silti ihastuttavaan paikkaan. Halusin tulla punotuksi
mukaan Carnhallow’n loputtomaan, monimutkaiseen historiaan. Olin valmis
tulemaan yhdeksi pihlajien kanssa, olin valmis kasvattamaan juuret.
S.K. Tremaynen trilleri Tulilapsi (The Fire Child, Otava
2017, suomennos Jaana Iso-Markku) tapahtuu Euroopan äärimäisellä reunalla,
siellä missä keltit ovat jo ammoisista ajoista kääntäneet katseensa
myrskyävälle merelle niin toivossa kuin epätoivossa. Katsoneet vieläkin
lännemmäs kuin odottaen jotain muuta. Tulilapsen miljööstä, eristyneestä
Carnhallow’n valtavasta ja vanhasta talosta on tulossa Itä-Lontoon kujilta,
huonoista lähtökohdista ponnistaneen Rachel Dailyn koti hänen avioiduttuaan
suvun varakkaan perijän David Kerthenin kanssa. David on menettänyt vaimonsa
Ninan traagisessa onnettomuudessa ja avioliiton myötä Rachelista tulee
kahdeksanvuotiaan Jamien äitipuoli.
Rachel on yltiörakastunut sekä Davidiin, Jamieen kuin myös
vanhaan taloon, jossa hänen tarkoituksensa on jatkaa Ninan alulle panemia
restaurointeja. Vasta keltainen salonki on valmis ja se onkin hyisessä joulukuussa
kuin kutsuva keidas. David viettää viikot töissä Lontoossa ja palaa kotiin aina
viikonlopuiksi. Jamie kaipaa sekä isäänsä että kuollutta äitiään, mutta alkaa
heti kiintyä myös Racheliin. Kaikki on melkein kuin jostain rouheasta, merisuolan
makuisesta kelttisadusta. Tarinasta joka on kirjoitettu merilokin sulalla,
mutta kasteltu tuhansien vuosien aikana merenalaisissa kaivoksissa
menehtyneiden kyynelillä. Tremayne tietää mistä kirjoittaa, sillä hänen
äidinäitinsä oli kymmenvuotiaasta ’kivityttönä’ St.Agnesin kaivoksissa
murskaamassa työkseen kiviä vasaralla. Rachel kohtaa näitä kaivostyöläisiä vain
vanhoissa kuvissa, joissa etualalla ryhmittyneinä varakas Krethenien klaani ja
takana näkyvät uupuneet kaivostyöntekijät, joista osa paljasjalkaisia lapsia.
Rachelin on kuitenkin tartuttava tähän päivään ja keskityttävä ensi sijassa vieläkin äitiään etsivään Jamieen. Kadonnut kaunis Nina, jonka hajuveden
tuoksu yllättäen tuntuu hallissa, käytävillä, rapuissa...
Ellei lukija tietäisi lukevansa trilleriä, hän
tuudittautuisi lähestyvään jouluun, sillä jokainen luku alkaa kertomalla, miten
monta päivää on aikaa jouluun. Talon menneisyyttä kantaa myös Davidin äiti,
joka asuu omassa siivessään. Hän nauttii portviiniä muistellen, miten ’sinililjojen
meri vihreää vasten ja sitten menimme sisään taloon ja jalavapöydällä oli, oi,
kaikkea – vadettain hummereita ja kulhoissa hunajaa ja tuoretta paksua
kermaa...brandypalloja sekä kukkuralautasittain Carnhallow’n valkoisia vadelmia.'
Kauneimmistakin unista herätään aikanaan ja hyvin pian Rachel
huomaa Jamien huolestuttavat harhat sekä miehensä muuttuneen käytöksen. Mitä
pimeämmiksi ja kylmemmiksi käyvät joulukuun päivät, sitä likemmä saapuu tiheä
sumu hyiseltä mereltä. Lukija ei voi ennalta-arvata mitään, sillä salaisuudet,
valheet, tragediat ovat kietotuneet toisiinsa kuin merilevä haluten vetää uhrit
pohjaimuunsa. Ketkä ovat valitut? Voiko joulu olla tuhon hetki? Sataako jouluna
lunta? Kuuluvatko kulkuset vai ovatko ne edesmenneiden kaivostyöläisten iskuja
kiviin?
Tremaynen Tulilasta voi verrata parhaiten hänen dekkariinsa Jääkaksoset, joissa samaa eristynyt miljöö, mielien hukassa olevia ihmisiä,
lähestyvä tuho sekä rouheita paikallisia, jotka yrittävät pitää kiinni omasta
historiastaan ja kielestään: Jääkaksosissa gaelin kieli ja Tulilapsessa kornin
kieli. Pidin parin lokin huudon verran enemmän Tulilapsesta, jossa oli
kiinnostavaa kaivoshistoriaa ja siihen nivottu tarina ahneudesta ja sen
palkasta. Jääkaksosten tuoksut ovat meri, tuuli ja kanervahunaja.
Tulilapsen
tuoksut ovat meri, Chanel ja epätoivo. Jäätävä epätoivo.
Kyllä, minä olen tullut takaisin. On jo liian myöhäistä,
Rachel.
On liian myöhäistä kertoa totuus.
Hei, Rachel pieni Traleen ruusuni.
Variksetkin pystyvät ennustamaaan tulevaa. Tiesitkö sen?
Sinähän tiedät, mitä nyt tapahtuu.
*****
tiistai 25. heinäkuuta 2017
Lehtihoukutuksia - onko niitä?
Muistan miten kauan, kauan sitten tilasin Kauneus&Terveys -lehteä ainakin kymmenen vuotta ja sitten vielä säilytin niitä toiset kymmenen vuotta. Sehän oli todellista tarvetta! Nyt ko. lehti odottaa minua aina kampaajallani. Sitten tuli kiihkeinä ensimmäisen ruuhkavuoden jaksona aina Anna, elämäni keventäjä, joka tulee edelleenkin. Taisin kerran lopettaa tilauksen jonkun turkismainoksen takia, mutta niin Anna vain jälleen on kuin ilma, jota hengitän ja löytyihän sieltä taas iloakin eli
tämä unelmauikkari, jonka metsästyksestä kerron täällä Tänään oli ostettava korvatulpat, sillä tänä suvena ensimmäisen kerran tunnen tarvetta niille, vaikka olen aina tykännyt sukeltaa ja opetella uimaan oikeaa rintauintia.
Olen selvästi vuosien myötä huomannut, että aika harvoin enää sorrun heäräteostamaan irtolehtiä. Jos sen teen, se on suvella vaikka Terassi -lehti tai sitten joku puutarhalehti taikka ruotsalainen sisustuslehti. Vievätkö kirjat ja bloggaaminen niin aikani, että en enää putoa niiden takia edes entiseen herkkuuni eli kunnon sisustuslehteen kerran kuussa...Varmaan aika sama juttu kuin kirjan kansissa eli jos kannet eivät heti sytytä, niin se on sitten siinä ja lehdissä vieläkin painavammin. Seison lehtihyllyn äärellä ja kaikki tuntuvat kirjoittavan samoista aiheista, kannet muistuttavat toisiaan, jutut vielä enemmän ja sisustusmiljööt ovat kuin samasta muotista. Sitä selvästi hakee jotain erilaista, jotain uutta, eikä enää, ei kiitos, lastenhuonesisustutuksia. Niitä löytyy melkein joka lehdestä aivan kuin 50+ -ihmiset eivät sisustaisi enää. Silloinhan vasta sisustetaankin sillä on vihdoinkin mahdollisuus sisustaa meille kahdelle sellainen koti, jossa lasten ja heidän ystäviensä tarpeet eivät enää määritä tilaa. Vain vuoteita meillä on kuin hotellissa, sillä koko pieni perheemme asuu etäällä toisistaan ja visiitit kotiin ovat aina useampipäiväisiä.
Lehtiä ilmestyy niin paljon, että en luullut uusille lehdille olevan enää markkinoita, mutta tänään ostin uutuuden, jonka kansi on ihanan värikäs ja kannessa lukee Nuukaile tyylillä! Koti aarre. Plarasin sen verran, että päätin kokeilla heinä-elokuun numeroa hintaan 5,95.
Kuten kunnon sisustuslehdessä pitääkin tähän aikaan vuodesta olla, niin kasvihuoneessa löytyi ja vielä just kuten minä sen haluaisin eli taustaseinä pitäisi olla tiiltä. Klikkaa kuva isommaksi. Lehti tarjoaa Kasvihuoneen 3 tyyliä. Jutussa oli käytetty upeasti kuvissa sekä vihreää, rouheaa että vaaleanpunaista ja violettia. Cantaloupemelonin herkulliset lohkot vahvistavat tämän aukeaman värimaailmaa.
Tämäkin kuva henki jotain...mitä se nyt olikaan: Ah, Provencen tunnelmaa. Jos pitää tyylistä country&cosy, kyllä sinne ripaus ranskalaisuutta rustiikkia sitten kuuluu. Ehdottomasti plussaa. Hämmästyin myös itseäni, sillä pidin aika paljon myös jutun Rennosti rannikolla New England -tyylistä! Ehkä olisin kuitenkin muutaman seinän laittanut tapetille ja etenkin kun nyt löytyy niin ihania tapetteja. Sivu 58 kuin huutaa, että 'älä heitä vanhoja pinnatuoleja pois, vaan maalaa ne!' Niin mekin teimme mutta just tuon unelmavihreän sijasta halusimmekin muuta, koska keittömme on vihreä:
Nämä on ostettu ensimmäisestä opintolainasta vuonna koivu ja tähti ja tämä on wieniläistuolien kolmas väri. Säväyttävät lisätuoleina sekä olohuoneen että keittiön ruokapöydässä.
Lapsuudenkotini fiinimmät tuolit saivat värikseen saman sävyn ja nämäkin ovat koko ajan käytössä. Pidän ajatuksesta, että suurin osa kotimme huonekaluista on joko huudettu huutokaupoista tai saatu, kun ne ovat käyneet omistajilleen tarpeettomiksi. Kaunein pöytämme löytyi roskalavalta, jonne äiti oli sen heittänyt ja me sitten sitä vähän korjailimme. Alemmat tuolit tuovat aina mieleen lapsuuden kodin olohuoneen, vaikka ne silloin olivatkin toisen väriset. Kodista tulee koti, kun sen esineillä on tarina. Tämä ei kuitenkaan sulje pois kiinnostusta löytää uusia kuoseja, tapetteja, sohvahtyynyjä, ideoita kylppäriin tai saunaan, joita niitäkin on Koti aarre -lehdessä.
Provencelaisissa tunnelmissa totean, että mukana on myös muuta kuin sisustusta ja R. pongasi heti makkarapannun ohjeen:) Minä aion nyt syödä mansikoita ja taidan vielä vähän viipyillä lomatuunailuissa, sillä mielessäni ovat nyt kuosit...eli lukemaan juttua Lomatuunaa tekstiileillä.
Sisustuskirjat Leena Lumissa
Keittiöremontti
Vessaremontti - Vierasvessan uusi kuosi
Saunaremontti
Tuumailua ja tuunailua
PS Meille tulee myös Helsingin sanomat, tyttärelle tilaan Koti- ja Keittiö -lehteä sekä äidille Eevaa. Äiti taas on tilannut minulle Kotilieden. Ja lehtien kierto on hyvä.
sunnuntai 23. heinäkuuta 2017
Joyce Carol Oates: Blondi
Hän oli miesten märkä uni ja tahroja lakanoilla. Hän oli
ihailtu, halveksittu, haluttu. Hän keräsi miehiä peräänsä kuin kärpäsiä ja
yksikään heistä ei ollut aidosti pyyteetön. Häntä pidettiin tyhmänä vaikka
kamera herätti hänet loistoonsa. Häntä halveksittiin hänen olemattoman
koulutuksensa takia sekä siksi, että hän oli kasvanut orpo- ja sijaiskodeissa.
Hänen äitinsä opetti hänet rakastamaan elokuvaa. Hänen äitinsä oli suurimman
osan elämästään mielisairaalassa. Lihavat filmipomot raapivat karvaisia
vatsojaan pelotellen ja huoritellen häntä, vaikka Jean-Paul Sartre sanoi hänen
olevan upein elossa oleva näyttelijä. Hän halusi kehittää itseään ja luki
paljon kirjoja, vaikka hänellä oli dysleksia. Ei silloin tiedetty sellaisesta.
Silti hän kantoi mukanaan kirjoja, vaikka filmipomot häntä niistä
pilkkasivatkin. Hän luki Rilkeä, Dostojevskia, Tšehovia, Faulkneria,
Steinbeckiä...Hän opiskeli renesanssiajan runoutta. Hän kirjoitti runoja. Hän
uskoi, että maailma on miesten ja naisten asia on miellyttää. Hän uskoi oman
hintansa olevan milloin viisikymmentä dollaria milloin tuhatviisisataa tai
vähän enemmän tai ei mitään. Elokuvayhtiöt tienasivat hänellä miljoonia.
Hänellä ei ollut itseluottamusta ja uskallusta hypätä tuhon kyydistä. Hän
uskoi, että työpäivän jälkeen piti tehdä vielä yötöitä julkisuuden eteen. Hän
antoi monien koskea itseensä rumasti ja haavoittaen. Hän käytti liian pieniä
korkokenkiä, koska niin määrättiin. Häntä sattui usein ja paljon. Hänestä tuli
kuitenkin ikimuistoinen, sillä kamera rakasti häntä. Hänen nimensä oli Norma
Jeane Baker, mutta maailma tuntee hänet Marilyn Monroena. Kun hän filmasi, hän
otti roolinsa omakseen kadottaen itsensä. Kova elämä vaati kovat lääkkeet ja
niitä oli paljon sekä piristymiseen ja nukkumiseen kuin kaikkeen tältä väliltä.
Pohjimmiltaan hän oli kuitenkin sporttinen nuori nainen, joka oli hyvin notkea
ja hänen vahvat säärensä halusivat juoksemaan jo aamuvarhain. Hän oli mysteeri,
josta on kirjoitettu kuusikymmentä täyspitkää elämäkertaa ja lukuisia
tutkielmia, tuhansia aikakausi- ja sanomalehtiartikkeleita. Hänestä on tehty
yli neljäkymmentä elämäkerrallista dokumenttielokuvaa, kaksikymmentä näytelmää
ja useita romaaneja, kaksi akateemista tutkielmaa, kaksi musikaalia, baletti ja
ooppera. Hänelle, hänelle Elton John lauloi Candle in the Wind.
Joyce Carol Oatesin teos Blondi (Blonde, Otava 2001,
suomennos Kristiina Drews) sisältää suurimman osan siitä, mitä Marilyn Monroeen
on liitetty, mutta tietenkään tämä ei riitä yhdelle parhaimmista kirjailijoista
ikinä: Oates kirjoittaa fiktiivisesti lukijan suoraan Marilynin sieluun, vaalean
ihon alle, verisuoniin...Veri kiehuu, henkeä salpaa, kun äiti Gladys haluaa
kerta kerran jälkeen ’puhdistaa’ Marilynin tulikuumassa kylvyssä tai kun Marilynin
pitää ensimmäisen oikean filmiroolin saadakseen tehdä vaihtokauppa eli
vakuuttaa miespääosan esittäjä, Richard Widmark, kyvyistään. Draama hotellissa naisrooli maksoi
Marilynille nöyryytystä, outoa tunnetta kurkussa, silmätkin rähmivät, mutta tie
niihin tähtiin, joita Gladys-äiti oli ihaillut, aukeni nyt. Mikään ei voinut
enää pidätellä naista, vaaleaverikköä, joka hohti ja jonka katse oli niin
utuinen, että se oli melkein jo lupa miehen tulla sisään. Kuulusia elokuvia.
Piukat paikat, Bussipysäkki, Kesäleski, Herrat pitävät vaaleaverisistä,
Niagara, Sopeutumattomat...Välähdyksiä, sirpaleita. Kaiken aikaa miehiä,
salamoiden läiskettä, samppanjaa, ilkeitä lehtikirjoituksia, abortteja, aplodeja,
unettomuutta. Oates kirjoittaa Monreon pintahengityksen tahtiin, sillä puvut oli
ommeltu ylle ja niissä ei voinut hengittää täysillä. Oates kirjoittaa ’vittusuu’
ja teksti sykkii Rosen himon tahtiin. Miehet haluavat olla Marilynin reisien
pitsipöksyt, mikäli tähdellä oli pikkuhousuja ollenkaan. Maailma sekoaa ja
kukaan ei muista, että Marilyn onkin Norma, jota sattuu ja jolla on aitoa
kunnianhimoa.
Minä olen opetellut mimiikkaa. Tahdon aloittaa uudelleen
nollasta. Muutan ehkä New Yorkiin opiskelemaan näyttelemistä. Vakavaa
näyttelemistä. Ei elokuvissa vaan teatterissa...Minä tahdon elää jossakin
toisessa maailmassa. En Hollywoodyssa. Minä tahdon elää – voi, Tšehov! O’Neill.
Anna Christie. Minä voisin näytellä Nukkekodin Noraa...Ainut oikea tapa
näytellä on elää. Olla elossa.
Sanomattakin selvää, että minä Joyce Carol Oates –fanina
hukuin hänen tekstiinsä. Hän kykenee pysäyttämään sydämeni, vaikka tämänkin kirjan
alussa erityisesti painottaa miten fiktiivistä teksti on. Niin oli
Haudankaivajan tytärkin, Kosto: Rakkaustarina ja Sisareni, rakkaani. Yksi ja sama, minä
googlasin ja minä muistin, mitä olin ennen lukenut Norma Jeanesta, minä tiedän
ja kohta hengitys pysähtyy. Paitsi että. Nyt alkaa se kirjan kohta, joka on
minusta kaikkein kiinnostavin, sillä siitä voisi hyvällä tuurilla löytää vähän
valoa ja merta. Juoda pisaran onnea. No, sitä oli aluksi. Onhan siinä
kuvassakin valoa ja naurua, mikä minulla on Normasta ja Kirjailijasta. He
nauroivat yhdessä. Kirjailija osasi ja halusi nähdä vaimonsa sieluun, joka
lopultakin auttoi myös Normaa tuntemaan nautintoa läheisyydestä.
Monroe!Nymfomaani.
Kuka niin sanoo? Hän kuulemma tekee sitä rahasta. Se nainen
on surkeassa jamassa.
Hän on frigidi ja vihaa miehiä. Hän on lesbo. Mutta toki hän
tekee sitä rahasta kun saa kunnon hinnan.
DANCING IN THE DARK
Vaalea näyttelijätär kimmeltävällä jäällä, nauravana ja
säteilevänä auringossa.
Vaalea näyttelijätär joka rakasti häntä toisin kuin kukaan
nainen oli rakastanut. Jota hän rakasti toisin kuin ketään muuta naista.
Nyt vahvistimista kaikui Dancing in the Dark. Kappaleen säveltäjä
oli juutalainen, mutta kuinka amerikkalaiselta se kuulosti – niin kuin kaikki
täkäläisen musiikkiteollisuuden suosikkisävelmät. Laulussa oli salaperäistä
romantiikkaa...
Hän luisteli kohti Vaalea näyttelijätärtä onnellisesti
hymyillen. Hän ei epäillyt! Tämä oli kohtaus, jota Kirjailija ei olisi itse
voinut kirjoittaa, sillä siinä ei ollut ironiaa eikä monimielisyyttä.
Tarttuivat toisiaan käsistä...
Kirjailija ja Vaalea näyttelijätär esiintyivät julkisesti
yhdessä, rakastuneen näköisinä Keskuspuiston luistinradalla tuona tiettynä
maaliskuun päivänä.
Ja sitten seuraa Blondin unohtumattomin luku Valtakunta
meren rannalla. Siinä se. Oatesin nerous. Missä viipyy hänen kirjallisuuden
Nobelinsa. Siltikään en laita hänen kirjojaan paremmuusjärjestykseen, sillä ne
ovat kaikki niin erilaisia. Yhteinen
nimittäjä: sydämenpysäytys. Ei ole toista. Uniikki.
I wanna be
loved by you nobody else but you I wanna be loved by you nobody else but you I wanna be kissed by you nobody else but you I wanna be kissed by you alone
nobody else but you
Yön virta.
Iäisyyksiin loputon.
Ja minä sen silmä. Avoin.
Goodbye Norma Jean
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Kirjaluotsi Lumiomena ja Unelmien aika
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Kirjaluotsi Lumiomena ja Unelmien aika
perjantai 21. heinäkuuta 2017
Heinäkuun 2017 kukkia entisin kujein, mutta jotain uuttakin
Heinäkuuta viedään jo reippaasti yli puolen välin, joten ajattelin päivittää kuvat/kasvit heille erityisesti, joita kiinnostavat köynnöshortensia, kartiovalkokuusi ja ehkä myös keltakurjenmiekat, nuo villit voimaväriset säestäjät. Kuvassa moneen kertaan kuvattu kohta, jossa seison alapatiolla kuvaamassa kohti keski- ja alapihaa. Tässä on koettu vuosien varrella suurimmat muutokset, sillä lampun vieressä oli kauan upea pilvikirsikka, joka sitten kuoli mystisesti. Sitten siihen tuli...voit lukea tarinan täällä Nyt siihen on istutettu rautatieomenapuu!
Tässä sama näkymä likempää eli nyt seison pergolan edestä katsottuna vasemman pylvään liki, kiinni sitä pitkin kasvavassa köynnöshortensiassa. Nyt emme katsokaan vielä, mitä alapihalla on, vaan siirryn hiukan ja käännyn ympäri:
Ensimmäinen kartiovalkokuusemme on jo pidempi kuin minä ja hänellä on kavareita jo kymmenen:) Ja nyt yksi uusi eli tuolisetin takana näkyy kartiomarjakuusi Taxus Media Groenland. (Talon toisen puolen jyrkkään rinteeseen niitä on istutettu vähän enemmänkin, mutta niihin palataan sitten joskus...)Vasemmalla yläterassia kannatteleva pylväs eli sama kuin mainittu edellisessä ylhäällä. Tämän köynnöshortensian takana on saunan ovi ja vilvoittelupaikka, jossa voi istua löylyjen välillä ja myös kuvassa näkyvää tuoli/pöytäsettiä voi käyttää: Olemme suvella täysin pesässä.
Tässä sama viistosti edestä nyt heinäkuussa 2017 sekä
heinäkuussa 2015 varjoliljojen kautta alapihalta kuvattuna ja
saman vuoden syyskuun 25. päivänä villiviinin jo ollessa ruskassa. Kun palaamme kuvaan kolme
voimme melkein nähdä kallion päädyssä olevan
suuren kiven, jota syleilee yksi ensimmäisistä köynnöshortensioistamme.
Sitä voimme katsoa keltakurjenmiekkojen lävitse tai
kuvata sen yläterassilta ja huomata, että kasvi on ilman apuja alkanut kiivetä kiven kummallakin puolella kasvavia pihlajia pitkin ja niissä kummassakin tänä vuonna ensimmäiset kukat.
Kerran täällä ylhäällä olemme, voimme samalla huomata, miten paljon runsaammin alussa mainitun pýlvään ympäröimän köynnöshortensian kukat kiipeävät jo ruokakatoksen iloksi verrattuna viime suveen.
Tämä ei ole oravien ruokapääty, mutta välillä hellyn...Voimme myös kurkata viime syksyyn, mitä tässä silloin oli:
Villiviinikaari..., joka nyt vasta kehittyy, kun taas köynnöshortensia on kukassa, tosin pidän viime mainitusta aina, kukilla tai ilman, keväällä tai syksyllä, aina. Jos käännämme päätä, näemme vasemmalla
toisen päädyn köynnöshortensian kukkivan myös jo yli yläterassin reunojen. Sitä voimme tarkastella myös
alhaalta kalliolla seisten eli tässä edestä katsottuna pergolan oikea seinä,
jossa köynnöshortensia kiipeää vahvana yhdessä villiviinin kanssa. Runsaat sateet, runsaimmat vuosikausiin, ovat olleet kukille vain hyväksi. Tosin juhannusruusut ovat auenneet osin vasta nyt:
Kuten tässä kaarisillalla.
Sen sijaan ristinummiruusu on kukkinut juhannuksesta ja kukkii vieläkin!
Valkoiset varjoliljat ovat jo kaikki auki, mutta ne ovat paljon hentoisempia kuin
jättipitkiksi kasvaneet punaiset varjoliljat, joista korkeimmat ovat vielä avautumatta! Tässä siis olemme puutarhamme kolmannella tasolla, joka on pääasiassa hedelmäpuutarhaa ja nyt uudistumassa ainakin 1-2 Kuntalan punaluumupuun verran. Kuvassa takavasemmalla näkyisi valtava töyhtöangervo, mutta se ei ole pitänyt vuorokausien runsaista sateista, vaan on vähän laossa.
Etupihalla (puutarhan ensimmäinen kerros) on tapahtunut sen verran, että uudistamme vähitellen vanhaa kurtturuusuaidannettamme ja mukaan on päässyt hurmaava, sateistakin pitävä tarhakurtturuusu Snow Pavement. Kukkii kesäkuulta pakkasiin. Aika näyttää, miten hän sulautuu joukkoon, sillä on muita kurtturuusuja matalampi ja tiheämpi, oikein kehitetty kestämään tien vierustan olosuhteet.
Tällaista meillä nyt pääosin on. Unohdin kyllä mainita, että äidin yllyttämänä olen istuttanut kolme purppuraheisiangervoa Amber Jubilee, jonka lehdet vaihtavat väriä keltaoranssista limenvihreään ja purppuraan. Jännittävää! Jännittävää etenkin, kun syyshortensia Wim's Red on täynnä nuppuja ja senkin kukinnot käyvät läpi kolme eri värivaihetta.
puutarharhaterveisin
Leena Lumi
Leena Lumin puutarhassa eli Leena Lumi's Flower Power
PS. Klikatkaa kuvia suuremmiksi
torstai 20. heinäkuuta 2017
Camilla Grebe: Kun jää pettää alta
Käännyin ympäri juuri, kun äiti heitti lasipurkin ilman
halki. Se lensi korkeassa kaaressa pääni yli, ja vaikka yritin napata sen
kiinni, minulla ei ollut mitään mahdollisuuksia. Se räsähti rikki keittiön
seinään.
Valahdin kyykkyyn.
Lattiaa peittivät lasinsirut. Kuivuneiden oksien sykerö oli
päätynyt seinän kupeeseen, ja sen vieressä huomasin perhosen. Toinen sen
siivistä oli repeytynyt kahtia, ja alaruumis näytti kumman litteältä. Tökkäisin
sitä varovasti sormella.
Sininen perhonen oli kuollut.
Camilla Greben trilleri Kun jää pettää alta (Älskaren från
huvudkontoret, Gummerus 2017, suomennos Sari Kumpulainen) on mielestäni
mainostetusti vuoden petollisin trilleri – tähän mennessä. Minulla ei
ollut hajuakaan syyllisestä, vaan uppouduin ziljoonaa kolmen hyvin eri tavalla
epävakaan päähenkilön elämiin. Raaka murha, jossa tavaratalo Clothes&Moren toimitusjohtajan Jesper Morren kotoa löydetään julmasti surmatun naisen ruumis, tuo yhteen
rikospoliisi Peter Lindgrenin sekä hänen kollegansa menneisyydestä, profiloija Hanne
Lagerlind-Schönin. Pian he tapaavatkin tavaratalon myyjän Emma Bohmanin, joka kantaa kädessään
Jesperin kihlasormusta. Pakkaa sekoittaa huimasti Jesperin katoaminen sekä
murhatavan yhteys kymmenen vuotta vanhempaan tapaukseen.
Tarinaa kuljettavat vuorotellen asianosaiset: Kiinnnostava tyylivalinta, joka
onnistuessaan on mitä ristivalottavin kertomuksen kohottaja, sillä yhden totuus
on vain yhden totuus. Jokainen kolmesta, Hanne, Peter sekä Emma, ovat omalla
tavallaan ajaneet päin karia, vahingoittuneet ja yrittävät pitää itseään
kasassa tavalla tai toisella. Rakentaa sirpaleista uutta elämää enemmän tai
vähemmän epäonnisesti. Kirjan psykologinen imu on todella vahva, joten nyt on
syntynyt monelle dekkaristille kova haastaja, sillä juuri tällainen trilleri
uppoa ainakin minuun ja uskon, että moneen muuhunkin lukijaan. Hirveät teot, mutta
niihin ei jäädä makaamaan, ei mässäilemään. Ja se jo Sebastian Bergman
–romaaneista himoittu kuvio, että tutkijoillakaan ei ole ihan kaikki ’kotona’,
hekin voivat olla pahasti hukassa ja yksityiselämä sekaisin. Kieli keskellä suuta
etten paljasta liikaa voisi sanoa, että sitoutumiskammo voi johtaa mihin vain,
myös yleistyksiin. Peterillä ei ole hääviä kuvaa naisista:
Naisiin ei ole luottamista.
Ei siksi, että he olisivat älykkäämpiä kuin miehet, vaan
siksi, että me miehet emme jaksa urkkia, mihin he pyrkivät. Sen vuoksi olemme
jatkuvasti alakynnessä, ja saamme syyttää siitä itseämme.
Kirjan kiinnostavin hahmo minulle oli Emma, tavaratalomyyjä,
joka elää omaa unelmaansa, mutta salattuna, sillä Jesper ei halua kihlaukselle
mitään julkisuutta. Emma ei saa kertoa työtovereilleen, ei kenellekään, kuka
pujotti kihlasormuksen hänen sormeensa. Tavallaan se työntää kauemmas elämän
tylsyyttä, mutta toisaalta olisi niin kiva kertoa muille, millainen tulevaisuus
odottaa farkkukasoja paikasta toiseen siirtelevää myyjää...Kertoa, että kohta
hän voi hypätä pois tästä arjen harmaasta tylsyydestä.
Myymälässä työskenteleviin iskee ihan omanlaatuisensa
väsymys. Räikeä keinovalo ja iänikuinen taustamusiikki vievät jostain syystä
mehut. Voisin vaikka vannoa, että olen välillä torkahtanut, vaikka olen
kierrellyt rauhallisesti liikkeessä touhukkaan näköisenä. Toisinaan minulla ei
ole mitään mielikuvaa kokonaisista tunneista. Saatan palata ruokatunnilta
ja...Päivä on vain kadonnut jonnekin.
Emma Bohman kertoo tarinaansa takaumin ja väitän, että
kukaan ei voi olla niistä kiinnostumatta. Emman äiti oli aivan oma lukunsa,
mutta ihan mahdollinen olla totta.
Camilla Greben Kun jää pettää alta on hämmästyttävä suoritus
sooloesikoiselle, sillä tätä ennen Grebe on kirjoittanut Moskova noir –sarjaa
yhdessä Leander-Engströmin kanssa. Jää voi pettää alta, mutta Greben tarina
kantaa loppuun asti kuin panssarijää.
Liike on tyhjä. Silmät tuntuvat kuivilta, kun räpäytän niitä
kirkkaassa valaistuksessa. kaiuttimet suoltavat samaa musiikkia kuin tunti
sitten. Biisilista, jota markinointiosasto vaihtaa kerran kuukaudessa, soi yhä
uudestaan päivästä toiseen.
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Susa/Järjellä ja tunteella Mai/Kirjasähkökäyrä Annika/Rakkaudesta kirjoihin Erja/Kirjamuistikirja sekä Tuijata/Kulttuuripohdintoja Kirsin kirjanurkka Lukutuulia Kirja viekköön! Kirjakirppu
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Susa/Järjellä ja tunteella Mai/Kirjasähkökäyrä Annika/Rakkaudesta kirjoihin Erja/Kirjamuistikirja sekä Tuijata/Kulttuuripohdintoja Kirsin kirjanurkka Lukutuulia Kirja viekköön! Kirjakirppu
*****
maanantai 17. heinäkuuta 2017
Pirkko Soininen: Avataan siiven alta
Pesäpakoiset kuoriutuvat silmät auki, pesäviipyvät kuoriutuvat silmät kiini. Ei ole vaikea arvata, kumpaa lajia sinä edustat ja kumpaa minä. Lasken jotain mitä ei voi laskea: onko pienen linnun rohkeus yhtä kuin ihmisen tai leopardin?
Pirkko Soinisen runoteos Avataan siiven alta (Sanasato 2016) osui minulle vasta nyt, sillä viime syyskesä ja syksy katosivat jonnekin...mustan linnun siiven alle, mutta se oli viisas korppi... Sain kirjan vihdoin tänään, sillä Soinisen runoja en jätä lukematta. Kun luin Murretut päivät, sain niin vahvan intuition Soinisesta runoilijana, että kirjoitin:
Tässä vahva, uusi omaääninen runoilija. Yksikään teoksen runo ei jättänyt kylmäksi. Ei jättänyt paitsi. Runoilijoita kuten prosaisistejakin verrataan toisiinsa: luonnollisesti heissä kuullaan koettuja sekä luettuja eilisiä. Minulle tulivat mieleeni Aila Meriluoto, Mirkka Rekola, Sirkka Selja, myös aavistus Ahmatovaa ja Szymborskaa. Se miten runojen nainen teitittelee kuolevaa miestä, toi mieleeni Marguerite Durasin, jonka kirjoissa jopa rakastavaiset teitittelevät toisiaan.
Murretut päivät on ominta minua, mutta Avataan siiven alta on sitä minua, joka viipyy Ahmatovan ja Durasin säkeissä, niissä joissa sanat viiltävät kuin terävät esineet.Murretuissa päivissä naisen ääni, Viipuri-uneni ja erotiikka. Avataan siiven alta tarkoituksellista kliinisyyttä lintutieteilystä, samaa henkeä kuin kirjan sairaalavisiitit ja käytävillä kulkevat kärryt kolistellen täynnä muistoja ja unohtamisia ja etenkin eksymisiä
Eksyy merelle kuten eksyvät ne, jotka eivät enää tiedä suuntaa.
Mutta vielä hän pystyy kuorimaan
omenan yhdellä sulokkaalla liikkeellä.
....mutta myös
Voi menettää sanat, muttei se tarkoita mitään.
...läsnä rakkaus, hellyys
Aivan. Kertokaa minulle:
kuinka voin pidellä häntä itkemättä?
Pirkko Soininen itse kertoo, että 'kirja syntyi, kun hän pohti sitä, millaisia muistoja ja jälkiä jätämme toisiin ihmisiin ja miten eri tavalla asioita muistamme.' Tämä on todella kiinnostavaa ja siksi olenkin viime aikoina viihtynyt sellaisten kirjojen parissa, joissa samasta menneisyydestä kertovat useammat henkilöt. Joskus riittää vain kaksi kertojaa kuten kirjassa Sisar talossani, jossa sisarukset muistavat lapsuutensa tapahtumat aivan kuin lapsuus ei olisikaan ollut heidän yhteinen vaan aivan eri.
Ja sitten ovat muistot, oikeat tai väärät, ne eivät kysy lupaa
Kauan sitten oli hetkiä, jolloin näin sinussa
jotain mitä en tunnistanut.
Näytät salamyhkäiseltä, aiot viedä sen kaiken mukanasi,
kauhistuttavat salaisuudet.
Kyllä, salakuljetin sen portviinin.
...huuhdellaan kuitenkin alas portviinillä.
Miksi linnut? Miksei linnut? Olen lintuviipyvä ja unissani kuljen kasvihuoneessani kuin Felicia Venhaug alasti ja linnut hiuksissani. Tietysti juuri linnut, sekä elävät että kuolleet.
Pirkko:
Mietin myös sitä, mitä tapahtuu kun muistisairauden myötä kieli, jolla kommunikoimme katoaa. Toisaalta minua kiinnosti myös se, miten vaikea on laskea irti rakkaista ihmisistä - tässä mukaan astui täytettyjen lintujen symboliikka.
Linnut ja naiset, niitä on moneen lentoon.
On tomukylpyjä ottavia lintuja ja voimakasnokkaisia lintuja ja on
vaahtokylpyjä ottavia naisia ja voimakastahtoisia naisia.
Avataan siiven alta on eittämättä kirja myös surusta ja hyvästeistä, siitä jäljestä, jonka lentoon lähtenyt jättää, mitä hän viimeksi kirjoittaa taivaalle, minkä viestin antaa. Onko viesti peräti kirjoitettu vierailla kirjainmerkeillä, kuuluuko niissä krakowalainen sointi kuin enne jostain tulevasta?
Runo on villilintu. Se tekee pesän minne huvittaa. Se tulee kun et sitä odota. Se pakenee, kun vaadit, mutta
"Karanneen linnun voi saada takaisin, joten toivoa ei
kannata menettää, vaikka lintu lentää ulos ikkunasta." En siis sulje
ikunoita edes talvisin, vaan pujotan kädet muhvin sisään. Istun
turkki päällä halkopinossa, suusta nousee huurua. Ihminen on
hassu sillä tavalla, toivoo viimeiseen asti.
Soinisen omaäänisyys on erottuvaa ja myös sivaltaa niin halutessaan. Hyvällä tavalla, sillä tämähän on selvää lääkettä suruun:
Koskaan ei tiedä, onko aikaa. Eilen vielä oli, mutta tänään istut
halkovajassa turkki päällä ja parut suoraa huutoa. Se on turhaa,
eikä kovin esteettistäkään. Ilmaantuvat lokit, jos tahdot. Hierty-
mät ajan reunalla. Katso: olisi juuri sellaisia peltoja, joihin kauriit
sopisivat. Haluan nyt kuitenkin neuvoa: siltä varalta että jäät auton
alle tai jotain, vaihda alushousut ja työnnä appelsiinitikulla kynsi-
nauhat taaemmaksi. Sinuna en rääkyisi enää yhtään. Sellaista vain on.
*****
Tästä kirjasta on lisäkseni kirjoittanut ainakin Elina/Luettua elämää
*****
Runokirjat Leena Lumissa
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)