Millaista Laurelin elämä oli ollut noin kymmenen vuotta
sitten, kun hänellä oli ollut kolme lasta kahden sijaan? Oliko hän herännyt
joka aamu täynnä elämäniloa? Ei, ei hän ollut. Laurel oli aina ollut sitä
ihmistyyppiä, jonka lasi on puoliksi tyhjä. Hän löysi paljon valitettavaa jopa
kaikkein mukavimmissa tilanteissa ja sai typistettyä ilon hyvistä uutisista lyhyeksi, ohikiitäväksi hetkeksi, joka jäi pian jonkin uuden huolenaiheen varjoon. Joten hän oli herännyt joka aamu
varmana siitä, että oli nukkunut huonosti, vaikka niin ei olisi ollutkaan. Hän
heräsi huolissaan liian isosta vatsastaan, liian pitkistä tai lyhyistä
hiuksistaan, liian suuresta tai pienestä talostaan, liian tyhjästä
pankkitilistään, liian laiskasta miehestään tai...
Sellaisena hän oli nähnyt täydellisen elämänsä silloin:
sarjana epämiellyttäviä hajuja, tekemättömiä asioita, mitättömiä huolenaiheita
ja eräpäivänsä ohittaneita laskuja.
Ja sitten eräänä aamuna hänen tyttönsä, hänen ihana tyttönsä,
kuopuksensa, vauvansa, sukulaissielunsa, ylpeytensä ja ilonsa, oli lähtenyt
kotoa eikä koskaan palannut.
Lisa Jewellin psykologinen jännitysromaani Sitten hän oli
poissa (Then She Was Gone, WSOY 2019, suomennos Karoliina Timonen) kertoo
varmaan vanhempien kauhuista suurimmasta, oman lapsen katoamisesta. Kun
lapsi katoaa, maailmasta kaikkoavat värit, joet muuttavat kulkusuuntaansa,
tähdet sammuvat yksi toisensa jälkeen, itse hengittäminen vie kaikki voimat.
Mikään ei ole enää ikinä mitään. Ellie katoaa ollessaan viisitoistavuotias,
eikä hänestä ole löydetty jälkeäkään kymmeneen vuoteen, mutta nyt löytyy
jotain. Jotain on enemmän kuin ei mitään, mutta kymmenessä vuodessa juuri Laurelin
rakkaimman lapsen katoaminen on ehtinyt aiheuttaa suuria muutoksia, joista
vähäisin ei liene se, että hän on unohtanut suruun hukkumalla koko muun
perheensä. Hanna ja Jake ovat kuin omillaan eivätkä edes yritä enää lähestyä
häntä. Rakas,komea, kultainen Paul on häipynyt toisen naisen matkaan ja koti on
vain talo, jossa suoritetaan elämää. Hänen ainoa rakas velvollisuutensa on enää
käydä tapaamassa kuolemaa tekevää äitiään joka torstai hoitokodissa
Enfieldissä. Rubylla on ollut jo kolme aivoinfarktia, joten jokainen hyvästely
voi olla viimeinen. Äidissä elää kuitenkin joku outo liekki, joka odottaa ja
odottaa...Nyt kun Laurel on tavannut kaikkien näiden vuosien jälkeen
kiinnostavan miehen kahvilassa, hän kertoo siitäkin äidilleen, sillä äiti
haluaa osallistua heidän elämäänsä kuin läsnäollen. Laurel on vain pidätellyt
yhteydenottoa mieheen ja kun äiti kuulee tästä hän ojentuu kohti Laurelin
käsilaukkua ja ojentaa sieltä hänen puhelimensa kehottaen tytärtään soittamaan,
jatkamaan elämäänsä.
Laurel huokaa syvään ja naputtelee sitten viestin.
”On sitten täysin sinun vastuullasi”, hän on olevinaan
tiukka, ”jos tämä kostautuu.”
Sitten hän painaa lähetysnappia ja...”Voi helvetti”, hän
sanoo ja hautaa kasvot käsiinsä. ”Senkin lortto”, hän sanoo äidilleen. ”Miten sait
minut tekemään tuon!”
Ja äiti nauraa, kummallisella vääristyneellä äänellä, joka
muodostuu liian ylhäällä kurkussa, mutta naurua se on. Laurel ei ole kuullut
äidin nauravan todella pitkään aikaan.
Vain sekunteja myöhemmin Laurelin puhelin soi. Se on hän.
Brittikirjailija Lisa Jewellin tarina on hyvällä tavalla erilainen. Se kertoo
jostain mistä olemme usein lukeneet: lapsen katoamisesta, mutta kirjailija
tekee sen sekä kauhua että tunteita nostattavalla tavalla. Tragedialla ei haeta
sensaatiota, vaan lukija viedään kulkemaan matkaa kumppaneina toivo, suru ja
järkytys. Kun toisaalla alkaa jotain paljastua, toisaalla pidätämme hengitystämme,
sillä ’eihän tämä voi olla
mahdollista...’ Luin kirjan kahdessa illassa ja myönnän, että kerran nauroin.
Nauroin yhdessä mieheni kanssa, jolle luin ’lortto-kohdan' uudestaan. Kuinka
moni Suomessa on edes kuullut tuota sanaa tai tietää sen merkityksen! Tämä ei
tarkoita Jewellin kirjan olevan hauska, mistä en trillereissä pidäkään: hauskaa muka oletetun tai tapahtuneen rikoksen äärellä. Lortto sopi vain
niin hyvin kuvaamaan Laurelin suhdetta äitiinsä: läheinen ja rento. Siinä oli
se nauru, jota hänen jäljellä olevat lapsensa ja hylännyt miehensä olisivat
kaivanneet. Sitä ei talossa kuultu ja nyt Laurel asuu yksin.
Jossain toisaalla on varttunut lapsuudesta asti vähätelty
nainen, jonka ainoa todellinen vahvuus on matematiikka. Epävarma nainen, joka
katsoo muun maailman olevan hänelle velkaa paljon. Hänen yksinäinen elämänsä on
saanut vihdoin tilaisuuden, mutta kaikki voi olla jo liian myöhäistä...Jossain
Ellie Mack, kadonnut kauan sitten. Ellie, jonka eräs muistiinpano epilogissa
kertoo hänestä enemmän kuin mikään mitä on tapahtunut. Lisa Jewell kirjoittaa
sydämellä henkeäsalpaavan jännittävästi: Aina ei tarvita puukkoa tragediasta
kertomiseen, joskus sydän kirjoittaa vahvemmin.
*****