maanantai 4. maaliskuuta 2019

Lisa Jewell: Sitten hän oli poissa


Millaista Laurelin elämä oli ollut noin kymmenen vuotta sitten, kun hänellä oli ollut kolme lasta kahden sijaan? Oliko hän herännyt joka aamu täynnä elämäniloa? Ei, ei hän ollut. Laurel oli aina ollut sitä ihmistyyppiä, jonka lasi on puoliksi tyhjä. Hän löysi paljon valitettavaa jopa kaikkein mukavimmissa tilanteissa ja sai typistettyä ilon hyvistä uutisista lyhyeksi, ohikiitäväksi hetkeksi, joka jäi pian jonkin uuden huolenaiheen  varjoon. Joten hän oli herännyt joka aamu varmana siitä, että oli nukkunut huonosti, vaikka niin ei olisi ollutkaan. Hän heräsi huolissaan liian isosta vatsastaan, liian pitkistä tai lyhyistä hiuksistaan, liian suuresta tai pienestä talostaan, liian tyhjästä pankkitilistään, liian laiskasta miehestään tai...

Sellaisena hän oli nähnyt täydellisen elämänsä silloin: sarjana epämiellyttäviä hajuja, tekemättömiä asioita, mitättömiä huolenaiheita ja eräpäivänsä ohittaneita laskuja.

Ja sitten eräänä aamuna hänen tyttönsä, hänen ihana tyttönsä, kuopuksensa, vauvansa, sukulaissielunsa, ylpeytensä ja ilonsa, oli lähtenyt kotoa eikä koskaan palannut.

Lisa Jewellin psykologinen jännitysromaani Sitten hän oli poissa (Then She Was Gone, WSOY 2019, suomennos Karoliina Timonen) kertoo varmaan vanhempien kauhuista suurimmasta, oman lapsen katoamisesta. Kun lapsi katoaa, maailmasta kaikkoavat värit, joet muuttavat kulkusuuntaansa, tähdet sammuvat yksi toisensa jälkeen, itse hengittäminen vie kaikki voimat. Mikään ei ole enää ikinä mitään. Ellie katoaa ollessaan viisitoistavuotias, eikä hänestä ole löydetty jälkeäkään kymmeneen vuoteen, mutta nyt löytyy jotain. Jotain on enemmän kuin ei mitään, mutta kymmenessä vuodessa juuri Laurelin rakkaimman lapsen katoaminen on ehtinyt aiheuttaa suuria muutoksia, joista vähäisin ei liene se, että hän on unohtanut suruun hukkumalla koko muun perheensä. Hanna ja Jake ovat kuin omillaan eivätkä edes yritä enää lähestyä häntä. Rakas,komea, kultainen Paul on häipynyt toisen naisen matkaan ja koti on vain talo, jossa suoritetaan elämää. Hänen ainoa rakas velvollisuutensa on enää käydä tapaamassa kuolemaa tekevää äitiään joka torstai hoitokodissa Enfieldissä. Rubylla on ollut jo kolme aivoinfarktia, joten jokainen hyvästely voi olla viimeinen. Äidissä elää kuitenkin joku outo liekki, joka odottaa ja odottaa...Nyt kun Laurel on tavannut kaikkien näiden vuosien jälkeen kiinnostavan miehen kahvilassa, hän kertoo siitäkin äidilleen, sillä äiti haluaa osallistua heidän elämäänsä kuin läsnäollen. Laurel on vain pidätellyt yhteydenottoa mieheen ja kun äiti kuulee tästä hän ojentuu kohti Laurelin käsilaukkua ja ojentaa sieltä hänen puhelimensa kehottaen tytärtään soittamaan, jatkamaan elämäänsä.

Laurel huokaa syvään ja naputtelee sitten viestin.

”On sitten täysin sinun vastuullasi”, hän on olevinaan tiukka, ”jos tämä kostautuu.”

Sitten hän painaa lähetysnappia ja...”Voi helvetti”, hän sanoo ja hautaa kasvot käsiinsä. ”Senkin lortto”, hän sanoo äidilleen. ”Miten sait minut tekemään tuon!”

Ja äiti nauraa, kummallisella vääristyneellä äänellä, joka muodostuu liian ylhäällä kurkussa, mutta naurua se on. Laurel ei ole kuullut äidin nauravan todella pitkään aikaan.

Vain sekunteja myöhemmin Laurelin puhelin soi. Se on hän.

Brittikirjailija Lisa Jewellin tarina on hyvällä tavalla erilainen. Se kertoo jostain mistä olemme usein lukeneet: lapsen katoamisesta, mutta kirjailija tekee sen sekä kauhua että tunteita nostattavalla tavalla. Tragedialla ei haeta sensaatiota, vaan lukija viedään kulkemaan matkaa kumppaneina toivo, suru ja järkytys. Kun toisaalla alkaa jotain paljastua, toisaalla pidätämme hengitystämme, sillä ’eihän tämä voi olla mahdollista...’ Luin kirjan kahdessa illassa ja myönnän, että kerran nauroin. Nauroin yhdessä mieheni kanssa, jolle luin ’lortto-kohdan' uudestaan. Kuinka moni Suomessa on edes kuullut tuota sanaa tai tietää sen merkityksen! Tämä ei tarkoita Jewellin kirjan olevan hauska, mistä en trillereissä pidäkään: hauskaa muka oletetun tai tapahtuneen rikoksen äärellä. Lortto sopi vain niin hyvin kuvaamaan Laurelin suhdetta äitiinsä: läheinen ja rento. Siinä oli se nauru, jota hänen jäljellä olevat lapsensa ja hylännyt miehensä olisivat kaivanneet. Sitä ei talossa kuultu ja nyt Laurel asuu yksin.

Jossain toisaalla on varttunut lapsuudesta asti vähätelty nainen, jonka ainoa todellinen vahvuus on matematiikka. Epävarma nainen, joka katsoo muun maailman olevan hänelle velkaa paljon. Hänen yksinäinen elämänsä on saanut vihdoin tilaisuuden, mutta kaikki voi olla jo liian myöhäistä...Jossain Ellie Mack, kadonnut kauan sitten. Ellie, jonka eräs muistiinpano epilogissa kertoo hänestä enemmän kuin mikään mitä on tapahtunut. Lisa Jewell kirjoittaa sydämellä henkeäsalpaavan jännittävästi: Aina ei tarvita puukkoa tragediasta kertomiseen, joskus sydän kirjoittaa vahvemmin.

*****

10 kommenttia:

  1. Tämä on kirjaston varauslistalla ja odotan sitä kovasti :)
    Järkyttävää, jos lapsi katoaisi tai ylipäätään joku läheinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mai, pidät varmasti!Erittäin onnistunut kaikin tavoin.

      Se olisi ikuinen pimeys...

      Poista
  2. Kiitos taas mainiosta tekstistä, Leena! Pistän nimen muistiin.

    Olen muuten just lukemassa ekaa Nesseriäni ja tämähän on aivan mainio tapaus! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaisa Reetta, ole hyvä ja kiitos!

      Siis luet tuota uusinta ekana? Se on tajuttoman hyvä minustakin.

      (Ei ole aikaa riittänyt instaan. Melkein arvasin tämän.)

      ♥♥

      Poista
    2. Leena, ei, vaan Sukukokousta! Pääsin siihen vasta nyt, ensin oli luettava pari kesken ollutta.

      Minullakin on monta kirjaa jonossa insta-juttua varten. Jotenkin ylitsepääsemättömän vaikealta tuntuu asettua sinne - Se jatkuva kuvavirran seuraaminenkin kävisi jo työstä...

      Täytyy yrittää saada edes vähän sisältöä omiin instajulkaisuihin, myös kuviin. Muuten en sitä jaksa.

      Vaikka bloggaaminen on minun osalta katkolla, muutamassa luottoblogissa vierailut jatkuvat! :)

      Poista
    3. Kaisa Reetta, Sukujuhlat eli se on eka Nesser, jonka toin blogiini ja aloittaa Barbarotti -sarjan. Hyvä!!!

      No onhan niitä kirjoja, mutta en jaksa sinne kahta lausetta enempää ja kun jos aloitan, voipi mennä yli sallittujen sanamäärien. Liikaa kuvia, mutta miten paljon liikaa enemmän mainoksia! Oikein kerään voimia, että jaksan viedä sinne jonkun kirjan ja tiedän, minkä vien seuraavaksi ja vielä seuraavanin, mutta tänään ystävä käymässä, ulkona kylmä viima ei parhaasta ystävästäni johtuvaa, vaan veto loppuu just. Eli ne kirjat siirtyvät taas. Sinulla on aina ollut niin huikea sisältö, että seuraan sivusta, miten sen instaan siirrät:)

      Sinä olet niin jaksava ja uskollinen♥♥ Minulla on nyt murroskaipuu, mutta voi tämä olla ihan vain väsymystäkin: On tunne, että mikään ei riitä vaikka tekisi 24/7. Kunpa minä voisin vielä muuttua...Olla välittämättä...

      ♥♥

      Poista
  3. Aihe tässä on todella kiinnostava. Samoin Karoliinan suomennos kiinnostaa, joten jossain vaiheessa aion tämän lukea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katja, tämä on raikas poikkeus ja osa kiitoksesta lankeaa muutamalle kustannustoimittajalle, jotka olivat kirjan luettuaan ehdottaneet aivan uusia ratkaisuja. Voisin arvata mitä ne ovat, mutta olen niin iloinen, että ne tehtiin, sillä nyt kirjan juoni on raikas ja ennalta-arvaamaton.

      Mitä tulee Karoliinan suomennokseen, tämä 'lortto' ei unohdu ikinä:) Tuon nyt tässä ilmi myös sen, että teksti oli hirveän huoliteltua, mikä ei ole normi ja lauseet soljuvia...

      Tämä sopii sinullekin, vaikka et ole dekkareista niin intona♥

      Poista
  4. Oi voi, uskaltaakohan tätä edes lukea vai meneekö äiti-ihmisellä liikaa tunteisiin. Vaikutti kyllä niin houkuttelevalta ja muutenkin olen dekkarin tarpeessa, joten kyllä tämä varaukseen menee! :)

    Tuulia / Lukutuulia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuulia, sitä en voi luvata, enkä tietenkään voi spoilata, mutta menetät hyvän trillerin ellet lue. Tässä on perinteisyyttä sekä jotain raikasta eikä raakuksilla mässäillä. Hyvä valinta!

      Poista