Vanhat suvut ja vanhat talot kantavat salaisuuksia, jonne
ulkopuolisilla ei ole pääsyä. Muiden katseilta suojassa vauraat viettävät omaa
elämäänsä sukupolvesta toiseen kenenkään tietämättä, miten onnettomia tai
onnellisia ovat perhesalaisuuksiin sidotut ja myös ne suvun jäsenet, jotka ovat
tapahtumista autuaan tietämättömiä. Iltojen hämärtyessä, vuoden aikojen
vaihtuessa, aikojen virratessa tapahtumat painuvat yhä syvemmälle ja
syvemmälle. Summerbournen kartanossa kaksosia
syntyy koleisiin talviin, mutta takkatulien lämpöön, he ovat talvisyntyisiä.
Suvisyntyiset hengittävät jo varhain viherluumujen tuoksua ja heissä elävät
ikuisesti Summerbournen ihastuttavat suvet...
Emma Rousin esikoisteos Au pair (Au Pair, Minerva 2019,
suomennos Sisko Ylimartimo) on kuin tämän päivän Kotiopettajattaren romaani,
vaikka ullakolta ei löydykään’ hullua naista’, vain yksi erityinen valokuva,
josta alkaa salaisuuksien vaarallinen aukikeriytyminen. On elokuu 2017 ja
perheen isä Dominic Mayes on kuollut onnettomuudessa. Hänen puolisonsa Ruth on
menehtynyt samana päivänä kuin sai kaksoset Seraphinen ja Dannyn. Sinä päivänä
joku oli kuitenkin ehtinyt kuvata pariskunnan ja kuvan löytää nyt Seraphine, kaksosista
toinen, joka on isoveljensä Edwinin kanssa järjestelemässä papereita isän
kuoleman jälkeen. Seraphine on isänsä työhuoneessa ja ottaa käteensä kuvan,
jossa vastasynnyttänyt Ruth näyttää upealta, kaikki näyttävät onnellisilta,
mutta kuvassa ei ole Edwinin lisäksi muita lapsia kuin yksi vauva. Missä on
toinen kaksosista? Miten outoa olisi ottaa kuva ilman toista vauvaa ellei hän
olisi sairas? Seraphine yrittää pohtia, onko kuvassa oleva vauva hän vai Danny.
Näyttäessään valokuvaa Edwinille, tämä arvaa kuvan ottajaksi heillä häntä
hoitamassa olleen au pairin, Lauran, joka lähti pois kaksosten synnyttyä. Laura
Silveira oli kahdeksantoistavuotias vuonna 1991 ja kotoisin Lontoosta.
Au pairissa on kahden aikatason kertojat: Seraphine tässä
päivässä ja perheen nuori au pair Laura hänen tullessaan Ruthille avuksi 1991.
Siinä missä Seraphine alkaa etsiä kuvan kadonnutta kaksosta, jonka seurauksena päätyy vaarallisesti uhkailluksi tuntemattoman
taholta, Laura toisessa ajassa on kotiutumassa Summerbourneen.
Olin hämmästynyt siitä, miten pian Summerbourne alkoi tuntua
kodilta. Nukahdin iltaisin muutamassa minuutissa pääni kosketettua tyynyyn enkä
havahtunut ennen kuin herätyskello soi seuraavana aamuna.
En yrittänyt enää urkkia tietoja pikku Theosta, Edwinin
kuolleesta veljestä. Alakerrassa ei ollut perhekuvia esillä. Mitenkähän
onnettomuus oli tapahtunut. Ruth ei ottanut enää asiaa puheeksi...
Lauran elämä Summerbournessa on helppoa ja työpäivät
lyhyitä. Hänestä tulee kuin perheenjäsen ja Edwin kiintyy häneen kovasti. Myös
Ruth haluaa hänestä sekä seuraa että myös puskuria Lontoon Winterbournessa
asuvan äitinsä Veran ja itsensä välille. Ruth kokee selvästi äitinsä tiheät
visiitit erittäin rasittavina ja vetäytyykin tällöin usein päänsärkyyn vedoten
yläkerran makuhuoneseen.
Emma Rousin esikoisesta on tullut kansainvälisen suosion
saavuttanut läpimurto. Tuntuu kuin kaipaisimme jotain niistä ajoista, kun
kartanoissa kummitteli, kylä ympärillä kuiskutteli kauhujuttuja, perheenjäseniä
syntyi ja katosi oudosti, mutta upeat tai rapistuvat kartanot seisoivat
paikoillaan kantaen vaiteliaina asukkaidensa salaisuudet. Rous kirjoittaa
raikkaasti ja todenmakuisesti. Kirja maistuu menetyksiltä, vääryydeltä,
juonitteluilta ja myös tietyltä itsevaltaisuudelta. Toki myös kepeiltä
kesäpäiviltä, mereltä, ruusuilta, rakkaudelta, viherluumuilta, rantapiknikeiltä...Vaikuttava
grande finale viimeistään nostaa Au pairin ehdottomasti yhdeksi vuoden kuumimmista
teoksista.
Viherluumuja. Olen aina yhdistänyt ensimmäisen vierailuni
Summerbourneen noihin arkoihin vihreisiin luumuihin, joiden tavallisen näköinen
kuori kätkee hämmästyttävän makeuden. Koko kahdeksantoistavuotisen
kaupunkilaistytön elämässäni en ollut edes nähnyt yhtäkään viherluumua, mutta
Summerbournen puutarhan perällä olevassa metsikössä niitä kasvoi runsain
mitoin, ja tuona päivänä ahmin niitä monta. Ne maistuivat hunajalta ja auringolta
ja uudelta alulta.
Tämähän kuulostaa kiinnostavalta! Kirjat, joissa menneisyyden salaisuus paljastuu, ovat niin koukuttavia. Eri ajoissa liikutaan myös Kate Mortonin uusimmassa The Clockmaker's Daughter, jota parhaillaan luen. Mortonin tapaan siinä ollaan useammassakin aikakerrostumassa. Juuri nämä mainitsemasi: kummittelevat kartanot ja menneisyyden haamut; ihanaa!
VastaaPoistaSaila, tämä on!No, olin verrata tätä Paluu RivertoniinKIN, mutta hillitsin itseni:) Tämä on tosi raikas ja myös jännittävä.
Poista♥♥
Mielenkiintoisen oloinen kirja! Kiitos esittelystä! Täältä blogistasi löytyy aina hyviä lukuvinkkejä. Iloa viikkoosi!
VastaaPoistaTiiu, ole hyvä. Voisit pitää...Kiitos.
Poista♥
Pitäisiköhän tämäkin ottaa lukuun. Sain just Uskotun naisen loppuun (varsin Wicked story muuten! :)) Neljäs Ferrante meneillään, siihen viereen voisi ottaa jotain kevyempää...
VastaaPoistaKaisa Reetta, suosittelen, jo yhtään pidät kartano- ja sukuromaaneista.
PoistaUskottu nainen on vahva ja erittäin Wicked story...Lumimieskin luki:)
Minä odotan, että filmaisivat kakkosen Napoli-tetralogiasta.
♥
Upeasti kirjoitettu. Tämä olisi varmasti juuri nyt minulle sopiva kirja.
VastaaPoistaSe Ofelian suru oli muuten aivan häikäisevän hieno. Vaikka ensimmäiset sivut ja viimeisetkin meni aivan sumussa lukiessa ♥
Birgitta, kiitos. Tämä onkin kirja just sulle.
PoistaEikö vain. Siitä sumusta selviää. Aika kirkastaa. En nyt just lukisi sitä uudelleen, mutta joskus myöhemmin.
♥
Minulta jäi kesken. Luin toistasataa sivua sitä yhtä ja samaa koti- ja perhemörssylää, jossa vain jankattiin sitä samaa. Mitä on tapahtunut päivänä, jona kaksoset syntyivät ja jona äiti kuoli. Jank, jank. Teksti ei edennyt mitenkään, se ei syventynyt, tuonut uusia näkökulmia. Eivätkä keskeiset henkilöt tuntuneet muuttuvan ja kehittyvän mitenkään, eikä heidän elämässään ollut muuta kuin sitä yhtäsamaa. Kiinnostukseni lopahti.
VastaaPoistaOletan, että kirjassa paljastuu, että kaksoset eivät ole kaksosia ja jompikumpi heistä on Lauran lapsi. Jos lukisin loppuun, niin toteaisin varmaankin että ai jaa, mutta entä sitten? Mitä väliä? Kannattiko käyttää kolmesataa sivua kertomaan tämä tarina, jossa ei ollut mitään kovin ainutlaatuista?
Vierailija, minultakin jäi vähän aikaa sitten kesken uutus, jota toisaalla kiitellään. Makuasioita! Minusta tässä on kaipuuta vähemmän väkivaltaiseen jännitykseen, mutta myös menneen maailman ikävää.
PoistaEn voi vastata, sillä spoilaamisesta vasta meteli syntyisi. Noin juuri ajattelin minä eräästä toisesta kirjasta, jota nyt muualla ylistellään ja mikä sattuma, eikös siinäkin ollut kaksosia!
Tämä ei ole minulle mikään vuoden kuumin, mutta ei se huonoinkaan.
Monen kirjan kohdalla voisi ajatella 'mitä väliä?' Ihmettelen usein, miten matala on julkaisukynnys, mutta en tämän kirjan kohdalla, vaan sen toisen esim. Jätin kesken, ei tullut mieleeni tuhlata aikaani.
Kiitos kiinnstavasta mielipiteestä.
Olen varannut ko. kirjan kirjastoon. Saan sen ensiviikolla ja odotan kovasti,että pääsen lukemaan.
VastaaPoistaUnknown, toivottavasti pidät♥
PoistaMinkä ikäinen Emma Rous on?
VastaaPoistaMaikki, ihan uskomatonta, en löytänyt hänen ikäänsä mistään. Kirjakaan ei ole enää minulla eli on ilm. mennyt jossain arvonnoistani. Ehkä hän ei halua mainita ikäänsä. Minäkin olen lehtihaastatteluissa kieltänyt mainitsemasta ikääni. Luova työ on luova työ, mitä ikä merkitsee. Tosin myönnän, että minäkin olen joskus innokas tietämän jonkun kirjailijan iän.
Poista♥♥
49
PoistaSiis sivulla 49!
Poista