Liv tuuppii Juliaa edellään raitovaunukiskoilla ja käskee panemaan vauhtia. Tessan on kauempana takana niin, että häntä tuskin näkee. Julia ei tärise enää kylmästä vaan silkasta kauhusta. Onko hänellä mitään pakotietä?
Tule mustissa
vaatteissa.
Siksikö että
häntä ei erottaisi kiskoilta? Raitiotievaunut kuulemma ajavat sitä kovempaa,
mitä kauempana ne ovat pysäkiltä.
”Tämä on
hyvä paikka paikka”, Liv sanoo. ”Mene maata ja pane silmät kiinni.”
Silmät
kiinni?
Julia katsoo
Livia ja Tessania. ”Onko tarkoitus tappaa minut?”
”Oletko
mamis?”
Julia ei
pysty kuuntelemaan enempää. Hän laskeutuu makuulle ja painaa niskansa kylmälle,
kovalle kiskolle…
Sofie
Sarenbrantin Emma Sköld -sarjan uusin teos Häpeänurkka (Skamvrån, WSOY 2021,
suomennos Helene Bützow) suorastaan huutaa sanomaan, että tarina oli ahmittavan
hyvä! Tätä ennen olen lukenut Syntipukin, mutta sen luin vain itselle ja jo
silloin tajusin, että pohjoismaisten naisdekkaristien taivaalle on syttynyt
uusi tähti: Sofie Sarenbrant.
Häpeänurkka kantaa
montaa kiinnostavaa tarinaa, mutta aikatasot on minimoitu vain erään henkilön
menneisyyteen ja ne ovat suurelta osin päänsisäisiä, nykyhetkeä taustoittavia lyhyitä
lukuja, joten mitään vaikeutta ei ole juonen seurannassa.
Kirjan
vahvuus lepää erittäin sympaattisessa poliisissa Emma Sköldissä, joka on palannut
äitiyslomalta tavallista aikaisemmin ja jättänyt vauvan hoidon exälleen
Nylletille. Kummallakaan ei ole uutta suhdetta ja Nyllet haluaa palata takaisin
Emman luokse. Hän on itsekin poliisi ja hoitaa mielellään Elliä, mutta häntä
korventaa katsoa Emman uutta paria Krillea, komistusta, joka on Emmaa
kuusitoista vuotta nuorempi. Onneksi hän ei tiedä, miltä jo Krillen läheisyys
autossa hänestä tuntuu. Sofie rikkoo tylsää ikätabua nuori nainen vanha mies,
tuomalla kuvaan hyvinkin mahdollisen aikuinen nainen ja äiti sekä nuori mies
-kuvion. Luvassa on…
Aloitin
sillä, mikä on kirjailijalle nyt ollut tärkeintä tässä tarinassa eli rankalla
koulukiusaamisella, josta kenelläkään ei ole hajuakaan. Huolehtiva äiti, Emman
sisko Josefin, on aivan pihalla, ei tajua mitään vaan luulee Julian pahinta
vihaajaa Liviä hänen parhaaksi ystäväkseen. Julia on tosi, tosi lujilla ja
asiaa vain pahentaa kun hänen luullaan olevan itsemurha-altis. Onnettomuudeksi
Julia googlaa itsetuhoajatuksien lopulta alkaessa vainota häntä,
tukihenkilölle, josta alkaa kaikkien aikojen painajainen.
Kaikki kirjan painajaiset, kaikki surmat, johtavat Taalainmaalle. Niinpä Emma Ja Krille sitten ovat koko ajan matkalla sinne tai pois ja vaeltavat pimeässä metsässä Emman vielä tietämättä, miten likeltä kaikki liippaa häntä. Nyt sitä sitten ollaan koukussa kahden Emma Sköld -tarinan pauloissa, sillä eipä hurjempaan voi kirja päättyä. Luulin, että jännittävien öisten lukuhetkien jälkeen saapuu harmonia, mutta kaikkea muuta. Finaali saa odottamaan uutta jatkoa kärsimättömänä. Sarenbrantilla on loistava tempo, jolloin kukin tarinan tragedioista sekä erottuu omanaan, että antaa niille yhteisen nimittäjän: Ihmisen julmuus toista kohtaan riippumatta iästä, sukupuolesta tai sosiaaliluokasta.
Koska
kirjailija mainitsee kiitoksissaan omistaneensa teoksensa edesmenneelle
serkulleen, minä puolestani haluan kuljettaa mielenterveyden viestikapulaa nyt
kaikille, jotka tämän tekstini lukevat ja toivon mahdollisimman monen tietysti
tarttuvan Häpeänurkkaan, sillä paha ei synny tyhjiöstä.
Sofia
Sarenbrant:
Olen
omistanut Häpeänurkan ainoalle serkulleni, Bjarnelle, kunnioittaakseni hänen
muistoaan. Tänään on hänen syntymäpäivänsä, mutta hän päätti lähteä luotamme
neljä ja puoli vuotta siten, vasta neljäkymmentävuotiaana. Tieto hänen kuolemastaan
herätti monenlaisia tunteita: syyllisyyttä, häpeää ja surua. Syyllisyyttä
siksi, että en mahtanut sille mitään. Häpeää epäoikeudenmukaisuudesta siksi,
että olin itse saanut elämälleni hyvät lähtökohdat, kun taas hänellä oli suuria
vaikeuksia. Surua Bjarnen ja hänen vanhempiensa tähden.
He menettivät
ainoan lapsensa.
Psyykkinen
sairaus ei kysy lupaa vaan tunkeutuu kuin loinen kaikkiin yhteiskuntaluokkiin
eikä sillä ole mitään tekemistä menestyksen tai ulkoisten tekijöiden kanssa. Sitä
ei ole helppo ymmärtää eikä hyväksyä, olipa kyse sairastuneesta tai hänen
lähipiiristään. Tiedän omasta kokemuksesta millaista häpeää huono olo voi ihmisessä
herättää. ”Saisit olla kiitollinen, sinullahan on kaikkea.” Niinpä, mutta
ahdistus ei ole järkiperäistä. Onnekkaan ja onnellisen välillä ei ole yhtä kuin
-merkkiä. Päältä katsoen ei näe, miten ihminen sisimmässään voi. Ja kun joku
omassa lähipiirissä päättää lopettaa elämänsä, meille muille jää vastaamattomia
kysymyksiä.
*****
Hieno kirjaesittely! Kirjan teksti näyttää olevan rankkaa luettavaa. Ikävä kyllä, koulukiusaaminen on aina ajankohtainen aihe.
VastaaPoistaTarja K, kiitos♥ Tämä on tavallaan enemmän kuin dekkari, mutta sitäkin. Suositus!
Poista♥♥
Mielenterveys voi murtua kenellä tahansa. Surullista on, kun se päättyy itsemurhaan tai toisten ihmisten vahingoittamiseen.
VastaaPoistaKoskelan murhan teinipojille tehdään nyt mielenterveystutkimukset ennen kuin he saavat tuomiot. Se nousi mieleeni tekstistäsi.
Onko nuorten lisääntyneet väkivaltateot yhteydessä lisääntyneisiin mielenterveysongelmiin? tai lisääntyneisiin huostaanottoihin?
Sarenbrantin dekkarisarja on todella hyvä.
Aurinkoista palmusunnuntaita :)
Mai, ihan faktasti on näin. Eo nähdä toisten läpi.
PoistaNiin, ja yksi heistä oli esittänyt 14 -vuotiasta ja päässyt vapaalle...
Nykyelämässä kun mikään ei riitä, kaikki väsyvät.
Samaa mieltä!
Kiitos samoin sinulle♥♥
eo=ero :)
Poista