Pitelen etusormella ja peukalolla kiinni ison kiiltävän
kirsikan varresta. Baaritiskille putoilee pisaroita, joista syntyy
Manhattan-läikkä.
Manhattan-läikkä
baaritiskillä jossain päin
Manhattania.
Vien kirsikan hitaasti huulilleni. Nuolen siitä ensin
huolellisesti kaiken alkoholin ja työnnän sen sitten kokonaisena suuhun ja vedän
taas pois. Art Ford ei ole ainoa katselija, monet miehet baarissa seuraavat
pientä näytöstäni. Syljen kiven kämmenelleni. Sitten alan syödä hedelmälihaa,
mutta pidän huolta, etten syö kaikkea. Kun olen syönyt kylliksi, pyyhin
kirsikanloput baaritiskiin.
Siinä on minun pieni kirsikkani, minä sanon.
Ei sitä heti
päältäpäin uskoisi, mutta Sylvia on teistä kahdesta se paha tyttö, Art Ford
sanoo.
Sanna Tahvanaisen Kirsikoita lumessa (Körsbär i snön, Otava
2019, suomennos Jaana Nikula) kertoo runoilija
Sylvia Plathin kesäkuusta New Yorkissa, jonne hän pääsee yhdeksäntoista muun
tytön kanssa voitettuaan novellikilpailun. Sylvia on köyhästä kodista, Wellesleystä,
jossa asuu yhdessä äitinsä, mumminsa, vaarinsa ja veljensä kanssa. Vaatimattomin varustein hän lähtee kohti
tytöille valittua naisten hotellia, jonne miehillä ei ole mitään asiaa aulaa
pidemmälle. Tyylikkäiden alusvaatteiden sijasta Sylvia on kuin kaasu, joka
täyttää tilan tehden tai sanoen jotain sellaista, mitä muut eivät keksi edes
ajatella. Notkeasti hän sopeutuu kaikkeen mitä tytöiltä kuukauden aikana
odotetaan, mutta kirjoittaminen muuttuu hauskanpidoksi, sillä eihän New Yorkiin
sentään nukkumaan ole tultu. Nuoret neitokaiset löytävät parhaat ystävänsä ja
aloittavat rohkeat karkumatkansa suurkapungin yöelämään. Sylvian yksi parhaita
ystäviä on varakas Carol LeVarn, joka paikalla ollessaan iloisesti tarjoaa,
mutta velottaa sitten Sylvian sukasta tämän äidiltään pitkän ajan kuluessa
keräämiä pillereitä. Ne tietty laskeutuvat alas useimmiten samppanjalla. Jo aikaa
sitten Sylvia on pohtinut kenellä on kirsikkansa tallella, hänellä ei ainakaan.
Sanna Tahvanainen kirjoittaa parikymppisestä Sylvia
Plathista yllättävän kevyesti ja raikkaasti, mistä pidän. Kun on lukenut
Sylvian runoja, katsonut elokuvan Sylvia sekä kokenut elokuussa teemalta lähetetyn pakahduttavan upeasti toteutetun Sylvia Plath –dokumentin, on syytä
iloita, että Sylviaa ei punnita vain hänen elämänsä finaalin vaan myös hänen eletyn
aikansa ja tuotantonsa kautta. Tahvanainen antaa Sylvian olla railakas, aika
uhmakaskin uskaltaja suurkaupungin yössä. Alkoholia ja miehiä virtaa ruokaa
enemmän ja usein Nukkekotiin, naisten hotelliin saavutaan vasta pikkutunneilla
tai jopa tuntia ennen lähtöä taas jonnekin kuvauksiin tai tutustumaan itseensä kosmetiikkalegenda
Helena Rubinsteiniin, Krakovasta kotoisin olevaan miljonääriin ja
kuuluisuuteen. Nuoret naiset jaksavat paahtaa päivät pitkät valkeat käsineet
puhtoisina ja aina hattu päässä. Helle raatelee New Yorkia ja hajut ovat sen
mukaiset, mutta tytöt ovat kuin kuumeessa. Mitä merkkaavat ruokamyrkytykset,
kuukautiset, väärät deittimiehet ja oksentamiset päänsärkyineen, kun huomenna
tai tunnin kuluttua koittaa jo uusi päivä ja sen jälkeen etenkin jazz-baarit.
Sylvia levittää huulilleen uuden kerroksen Revlonin huulipunan sävyä Kirsikoita
lumessa eikä murehdi edes Paniikkilinnusta, joka onkin ollut hyvin hiljaa. Hän
on nuori nainen, joka haluaa juoda maljan pohjaan kokeakseen mahdollisimman
paljon, sillä mistä tuleva kirjailija lopulta ammentaa: Omasta elämästään.
Sylvia rakastelee monia, mutta ajattelee kirjoittamisen aina
olevan rakastelua parempaa viis miten monen miehen kanssa hän on ollut. Varjo
vilauttaa itseään:
Voinko vuodattaa haluni ainoastaan paperille? Enkö koskaan
pääse samaan yhteyteen toisen ihmisen kanssa? Onko kirjoittaminen intiimein toiminto,
johon kykenen. Eikö kirjoittaminen olekin oikeastaan tekosyy, jonka varjolla
saan olla yksin? Jos niin on, jaksanko elää seurausten kanssa?
Toinen varjo on Ethel ja Julius Rosenbergin pariskunnan
teloitus kesäkuun kahdeksantenatoista päivänä vakoilusta Neuvostoliiton
hyväksi. Koko Eurooppa yrittää estää teloituksen. Monet julkisuuden henkilöt
vetoavat, mutta Yhdysvallat maksattaa maanpetturuuden juutalaispariskunnalle,
jolta jää kaksi pientä poikaa. Se päivä ei ole Sylvialle hyvä päivä. Hän on
itse juuriltaan eurooppalainen sekä isänsä että äitinsä puolelta eikä halua,
että amerikkalaiset tuovat tavallaan natsien hirmuteot takaisin tähän päivään.
Sinä päivänä Paniikkilintu saattoi kirkaista ikäviä sanoja kuten unettomuus,
köyhyys, itsemurha, paniikkikohtaukset...Onneksi on sukka, jossa armolliseen
uneen armahtavia pillereitä. Niitä hän napsii sekä salaa että yhdessä Carol
LeVarn kanssa. Yhdessä muiden kanssa, mutta silti hetkittäin kaivaten
kirjoittamaan, sillä
on kirjoitettava se mitä ei voi olla kirjoittamatta.
Kirsikoita lumessa on neljäsataa sivua ennen kokematonta kuvausta
Sylvia Plathista ilman finaalinsa leimaa. Hän saa olla oma itsensä: Nuori nainen suurkaupungin villissä tempossa. Tahvanainen antaa Sylvian pirskahdella kuin samppanja eikä kukaan
löydä samppanjavispilää. Kuplissa riittää ja seuraava vuosikymmen lupaa
viisikymmenlukua enemmän. Sylvia on toiveikas tulevaisuuden suhteen uusissa
seepraraitaisissa rintaliiveissään. Kaikki lupaa hyvää erityisen kesän
jälkeen...
Hän astui yöhön mustaan šantungiin kietoutuneena.
Sylvia Plath♥
Todellakin! Hyvä että Sylvia Plathista kirjoitetaan myös jotain muuta kuin vain depressio ja itsemurha. Ja semmoinen hikarityttöys. Olen saanut kuvan, että hän oli synkkyyden ja masentuneisuuden lisäksi intohimoinen, iloinen ja elämännälkäinen (tämä ei ole minusta poissuljettua, vaikka...), kunnianhimoinen jne. Vähän kuin kuva Edith Södegranista on parempi, kun se on muutakin kuin keuhkotaudissa yksin riutuva herkkä sielu.
VastaaPoistaPalaan tähän, kun olen lukenut kirjan.:)
Sydän!
Sanna, niin minustakin! Sama kuin Woolfilta unohdettaisiin koko tuotanto ja puhuttaisiin vain hänen kuolemastaan. Oletkohan jo lkenut Woolfin Vuodet...Se kertoo eniten. Ja oli hänen viimeinen kirjansa. No, hän teki sitä kaiken aikaa, mutta ei yhdessä kuukaudessa ehtinyt siinä ryyppäämisen, valvomisen ja aikaisten nousujen kierteessä löytää tarpeeksi taitavaa rakastajaa tai sitten oli aina krapulassa tms. Ja kirjassa Yötä vastustaa äiti Lucille oli myös juhliva, rakastunut, iloinen ja vaikka mitä. Onko ihme, että masentui kun oli 60 vee, hänen elämänsä suurin rakkaus palasi ja sitten häippäsi ja oli vielä syöpä, joka ensin parani, mutta sitten muistaakseni uusiutui. En muista, vaikka luin sen taas uudestaan pari viikkoa sitten. Siinä on sitä jotakin...Se kansikin. Ei yhtään poissuljettua. Monet ulospäinsuuntautuneet ja elämänjanoiset päättävät myös päivänsä, kun eivät vain jaksa enää elää. Se Heberleinin kirjan nimi: En halua kuolla, mutta en jaksa enää elää. (Toivottavasti oikein, en tsekannut). Luen sen uudestaan kun syksyn sato on korjattu blogiin.
PoistaEdith oli uskaltaja, intohimoinen, kaunis, lumoava...
Kiva juttu!Minäkin aion vielä jatkaa Plathilla, mutta vähän myöhemmin.
♥♥
tämän tilannut kirjastosta, ruattiks, haen huomenna - Körsbär i snön Sanna Tahvanainen.
VastaaPoistaHannele, olisi kiva kuulla, mitä pidit!
Poista♥♥
Oho, en ollut ollenkaan tiennyt, että tämä kirja kertoo Sylvia Plathista. Nyt kiinnostuin! Voisi olla kirjani. Kirjan nimi, vaikka kaunis onkin, ei kerro oikein mitään ja kuvittelin tämän olevan jotain ihan muuta. Hyvä, että bloggasit tästä! ♥
VastaaPoistaKatja, minullekin se tuli jostain esiin kuin vahingossa. Tämä on ihan Sylvian pään sisällä olemista ja uskon osuneen hyvinkin oikeaan. Kansi kuin kätkee Sylvian, mutta tämä on sama ajanjakso kuin siinä dokumentissa. Lupaan, että pidät♥ Kiitos♥
PoistaLuettu. Tykkäsin! Sanna Tahvanaisen Sylvia Plath vastasi aika hyvin sitä mielikuvaa mikä on rakentunut minun mielessäni Sylvia Plathista hänen runojen, päiväkirjojen (olen lukenut osan) ja henkilöjuttujen kautta. No, "mun Sylvia" ei ehkä olisi jänyt pois toimituksesta krapulan takia, mutta mitäs pienistä.:) (En tiedä onko tuo juttu Tahvanaisen mielikuvituksesta vai pohjaako vaikka päiväkirjoihin.)
VastaaPoistaHirmu hyvin Tahvanainen on myös tavoittanut nuoruuden tunnelmaa ja mieltä.
Tuli ihan fiilis, että voisin lukea takaliepeessä mainitun Tahvanaisen kirjan Coco Chanelistäkin.
Oletko muuten lukenut Ted Hughesin Syntymäpäiväkirjeitä (runoja Plathille/Plathista?)
Ja vielä: Kirsikoita lumessa. Ihana nimi!
❤️
Sanna, minusta oli ihan fantastico, että Sylvia teki noita kaikkia juttuja. Se myös kertoo siitä, että hän ei ollut vain finaalinsa, vaan nuori,iloinen, rohkea, eteenpäin katsova...No, hänen miehensä muistaakseni petti häntä, joten onko ihme, jos laittoi päänsä kaasu-uuniin. Meri Genetz teki samoin, mutta istuikin jossakin mukavassa tuolissa ja taisi nauttia jotain juomaakin. Taitielijanaisilla on tyylinsä lähteä!
PoistaNäistä ei ikinä voi tietää, mikä kohta pohjaa kirjailijan mielikuvaan ja mikä on just jostain kirjeestä tai päiväkirjoista tms.
Minustakin Tahvanainen on tavoittanut sen villeyden, jota minäkään en ole onnistunut unohtamaan, vaikka en ollutkaan Nykissä. Hän kirjoittaa silleen kivan kepeästi, mutta ei tyhjästi.
En ole, en. Onko se ihan tuolla nimellä. Arvaappa mikä minua yöpöydällä odottaa, mutta ei ole minulla vielä lupa siihen koskea, etteivät rakkaat kustantajat hermostu.
Ihanampaa nimeä ei voi olla! Kyllä maistui äidin suussakin meidän home made kirsikkalikööri hyvältä. Ylitin itseni tänä vuonna. Käytin vaniljasokeria, sitä aitoa ja käänsin purkit kellarissa kerran viikossa, että sokeri liukeni ja maut irtosivat. Rakastan kaikkea kirsikkaa.
♥
Joo, on ihan Ted Hughes: Syntymäpäiväkirjeitä. (WSOY)
PoistaMusta ne runot on hirmu koskettavia ja avaavia. (Lopussa vielä suomenatajan selityksiä.) Olen ajatellut, että Sylvialla ja Tedillä oli ihan valtava magneettinen vetovoima toisiinsa. Pidemmän päälle se ei ollutkaan tarpeeksi, tai sitten se oli lopulta tuhovoimaista. (Ja sen lisäksi Ted Hughes oli varmaan aika huono aviomies. Ja ehkä Sylviakaan ei ollut maailman helpoin ihminen. JA ehdottoman epäsopiva huonoille aviomiehille, kuten kaikkien naisten pitäisi olla.)
Itsetehty kirsikkalikööri jo pelkästään kuulostaa ihanalta. Ja jos olet vielä ylittänyt itsesi tänä vuonna!!
Sanna, laitan tuon sitten lukuun vaikka jouluksi, luen itselleni. Olenkin hakemassa joulunajan luettavaa, kun nämä uutuustornit vähän alenevat. Otan kyllä muitakin ehdotuksia vastaan, mutta olen niin mieluuusti nyt Sylviassa. Takuulla oli, mutta Ted taisi olla vähän naistenmies eli petti kuitenkin. Ei Sylvian tarvinnut olla yhtään mitään helpompi: Nainen olkoon miehelle haaste ja ellei mies siitä selviä aina toi todeta: Sinusta ei ollut minulle!!!!Sylvia oli luova ja sellainen ihminen elää hermonpäillään.
PoistaSiitä tuli yliylihyvää tänä vuonna. Ylitin eli vaikka kärsimys ei jalosta se voi tuottaa outoja, uusia ideoita:)
♥
P.s. Onko tuo postauksen lopussa oleva kuva se Madamoisellen ruusupotretti?
VastaaPoistaSanna, on,mutta kun en muista mistä sen nappasin. Eli se kuva esiintyi jossain tämän kirjan yhteydessä ja sitten googlasin vain Plath images ja minusta tämä oli paras ja tämä tiettävästi oli se valittu eli jostain sen tiedon sain. Saattoi olla ennakkoinfossa.
Poista