lauantai 20. lokakuuta 2018
Älä puhu pelottavasta kohtalosta, älä pohjoisen...
Älä puhu pelottavasta kohtalosta,
älä pohjoisen ikävästä suunnattomasta.
Nyt juhlimme ensi kertaa yhdessä,
ja ero on tämän juhlamme nimenä.
Mitä siitä, jos emme kohtaa aamua,
jos kuu ei päittemme yllä vaella;
tänään tahdon sinulle ojentaa
lahjat, joista ei kuunaan kuultukaan:
kuvajaiseni illalla veden kalvossa,
ennen kun virta on nukahtanut,
väsyneen katseen, joka ei nostanut
pudonnutta tähteä taivaalle,
kaiun äänestä, joka on nuutunut,
mutta on joskus ollut tuoreen kesäinen -
niin että voisit värisemättä kuulla
varisten juoruilun ympäri Moskovaa,
ja sateesta kostea päivä lokakuulla
olisi ihanampi toukokuun kastetta.
Muistathan minut, kalleimpani,
ainakin ensilumen tuloon asti.
- Anna Ahmatova -
Anna Ahmatova - Valitut runot (Tammi 2009, suomennos Marja-Leena Mikkola)
keskiviikko 17. lokakuuta 2018
Krista Launonen: Ofelian suru
Vanha elämäni loppuu 27. päivä joulukuuta. Tuntuu kuin
kirurgin veitsi viiltäisi sen yhdellä armottomalla ranneliikkeellä irti minusta
ja nakkaisi tylysti menemään. Alkaa jakso, joka on elämäni synkin,
epätoivoisin, täynnä ikävää ja surua. Menetän isosiskoni. Meillä oli erityinen,
vahva ja syvä suhde. Tunsimme toisemme läpikotaisin, joka ikisen salaisuuden ja
ajatuksen. Ei niitä tarvinnut aina edes kertoa ääneen. Isosiskoni ymmärsi
täysin, mistä olin tullut ja millainen olen.
Krista Launosen teos Ofelian suru (Avain 2018) tuntui aluksi
minulle täysin sopimattomalta teokselta, sillä yritän psyykata itseäni pois
sairaussuruni aiheuttamasta uupumuksesta, sellaisesta uupumuksesta, joka ei
nukkumalla katoa. Eikä se tottele käskyä: Katoa! Yllättäen mieleni riistäytyi
täysin uusille aaltopituuksille: Mitä enemmän luin sitä enemmän suuret
rakkauteni kuvataide, kasvitiede, historia ja Shakespeare antoivat vauhtia
virtaani. Melkein en hengittänyt, kun luin John Everett Millaisista, jota en
ennestään tuntenut. Taidehistoriakoulutusta vailla olevana olisin uskonut
kannen Ofelian olevan vaikka Dante Gabriel Rossettin työn! Eipä mitä, Millais,
Rossetti ja William Holman Hunt olivat saman ajan samanhenkisiä taiteilijoita
Viktorian ajan Englannissa. He perustivat yhdessä aivan uuden taidesuuntauksen
1848 Pre-Raphaelite Brotherhoodin, prefafaeliitit-veljeskunnan. Syntyi taidesuuntaus,
jossa päämäärä oli harmonia ja tunkkaiset ruskean sävyt saivat kyytiä: Katsokaa
Ofelian ihoa! Vain kirjan lukemalla saatte nyt tästä suuntauksesta tarkempaa
tietoa, sillä intuitioni sanoo minulla olevan jo nyt mieleni päällä
tästä kirjasta liikaakin sanottavaa. Haluaisin julkaista kaikki merkitsemäni
sitaatit, mutta sekään ei ole mahdollista, joten annan palaa intohimolla, miten
minä koin Ofelian surun. Ja koen edelleen, sillä tämä kirja jäi minuun.
Krista Launonen menetti isosiskonsa samana vuonna kun
minulla todettiin kesäkuussa melanoma. Alkoi tapahtua niin paljon, että en enää
ikinä ole sama. Näytän väärältä eli vahvalta, mutta olen fragile, joka ei
introverttina kaipaa vertaistukea, ei sääliä, ei mitään mitä olisi tarjolla.
Kaikki, kaikki on vain hiekkaan piirrettyä viivaa, jonka jo seuraava aalto
pyyhkii pois. Sitten näin Millais´n maalauksen Ofelian suru ja olin myyty. Mikä
taika on kuolevassa Ofeliassa ja hänen hänen mallissaan Lizzie Siddallissa?
Miksi sain siitä voimaa? Miksi punarintakin lohdutti juuri oikein ja kaikki ne
kasvit, mutta etenkin Lizzien kasvot ja käsien asento? Hengästyin myös puvun
kauneudesta. Luojalle kiitos, kirjoittaja Krista Launonen paitsi osaa
kirjoittaa todella kiehtovasti, on myös taideterapeutti ja kuvataiteilija, joka
kaikki mahdollisti rankan, mutta pelastavan, paljon antavan matkan löytää
Ofelian ja Lizzien salaisuus. Tai salaisuudet, sillä yli puolen välin kirjaa
lukee kuin trilleriä saaden sivu sivulta tietää enemmän äärimmäisen onnistuneen
maalauksen ja mallin elämästä puhumattakaan millaisista. Voitte olla varmat,
että olen googlaillut. Löysin taiteilijastakin niin näyttäviä kuvia, että
suorastaan ihme moisen komistuksen saada vain yksi vihamies elämässään. Lupaan kiehtovan kolmoisdraaman! Olen onnellinen, että Launonen on surussaankin
antanut mallille kunnon roolin, sillä sen Lizzie on totisesti ansainnut. Nuoresta
iästään huolimatta hän on kivulloinen ja käyttää sen ajan lääkkeistä ilmeisesti
laudanumia, joka on alkoholiin uutettua oopiumia. Muistakaa maalauksen unikot!
Ehkä lääkityksestä johtuen hän jaksaa kerta kerran jälkeen ottaa poissaolevan
ilmeensä ja myös pitää sen kauan. Hän oli taiteilijalle täydellinen malli.
Onneksi Launonen muistuttaa, että Lizzie oli myös kuvataiteilija sekä runoilija.
Tarinasta ei ole unohdettu Sylvia Plathin kohtaloa. Minä olisin lisännyt vielä kuvanveistäjä Camille Claudelin kovan kohtalon Ranskassa, sillä totuushan on, että hänen
taiteensa taso alkoi olla Rodinille uhka ja sitten...Lupaan kiehtovan
naiskohtalon Lizziestä, jota ilman Millais´n maalaus olisi ollut vain yksi
Ophelia (suom. Ofelia) monien muiden joukossa! Shakespearen Hamletin Ophelia on
innoittanut kuvataiteilijoita jopa dekkaristeja myöten! Vrt. vaikka Minette
Waltersin Häpeänaamio (The Scold’s Bridle).
Kuvataide on makuasia, mutta kun kirjassa verrataan Akseli
Gallen-Kallelan Ainoa ja Opheliaa, minä, taidehistoriaa lukematon, en vertaisi.
Ovat kuin yö ja päivä. Ei auta edes se, että erääseen pikkukaupunkiin jäänyt
työpaikkani sijaitsi talossa, jonka kohdalla on sijainnut Gallen-Kallelan
syntymäkoti. Ainosta minulle tulee ikävä olo ja haluan heti käpertyä syliksi
tänä vuonna uskontotieteen maisteriksi valmistuvalle kuvan kauniille
tyttärelleni. Sen sijaan Millais´n Ofelia voimaannuttaa! Tämän kirjan saa
kauniissa joulukääreessä tyttäremme Meri, jolle on varmasti myös ammatillista hyötyä
kirjan loppupuolen uusia polkuja viitoittavista surutyötarinoista. Se mitä nyt
pidetään apuna surussa ei todellakaan ole mikään uusi formaatti ja se voi
toisia jopa ahdistaa!
Taulussa mallin asento kiehtoo. Nainen joessa ei ole kuollut
vielä, hän odottaa, kuuntelee punarintaa, painava kaunis asu on hetki hetkeltä
raskaampi, kuulen Lizzien hyräilyn ja näin Krista:
Taulu kuvaa muutoksen hetkeä ja astumista uuteen. Siinä
vuorottelevat, yhdistyvät ja eriytyvät luonto ja ihminen, nainen ja
merenneito, viaton ja viettelevä, todellisuus ja uni, uskonnollisuus-henki ja
tiede-kasvioppi. Ne kaikki ovat prosessissa koko ajan. Ofelia itse keinuu
kuoleman ja elämän, konkreettisen lihan ja abstraktin hengen välillä,
jonkinlaisessa välitilassa.
Unohdan olevani mukana kirjoittajan surumatkalla:
Sellaista lääkettä on taide! Launonen laittaa itsensä peliin toki säästäen
sisarensa Valon yksityisyyttä. Tarina on valon ja varjojen leikkiä. Lukija
huomaa helposti, mikä on ollut kirjoittajan mieliala milloinkin. Yksinäisyyden
hetkellä Krista lohduttautuu...
Minä olen täällä jäljellä. Vaikka minulla ja siskollani on
ollut mahdollisuus valita vapaasti elämämme suunta ja vaikka välissämme on
vuosisatoja, meitä neljää naista: Ofeliaa, Lizzietä, Valoa ja minua sitoo
toisiimme suru ja menetys. Ja mahdottomuus vaikuttaa omaan kuolemaamme.
Luonnolle emme mahda mitään. Kuolema tavoittaa meidät kaikki.
On kuin maalaus ojentaisi kerta kerran jälkeen Kristalle
uuden pajun oksan joen penkalta, aiheen, johon tarttua, jota ryhtyä tutkimaan,
avun olla hukkumatta. Kuka ikinä voi olla kiinnittämättä huomiota
Ofelian/Lizzien käsien asentoon: orans-rukous, joka on minusta paljon
antautuneempi kuin vain käsien ristiminen. Mistä Millais löysi tuon asennon,
siitä on kirjassa todella antavasti aina Launosen Costa Rican matkaan asti,
jossa hän kuin sattumalta astui paikkaan...
Alku lienee kesässä 1851, jolloin
Millais ja Hunt maalasivat yhdessä Hogsmill –joella. He näyttävät töitään
toisilleen ja Hunt puhuu paljon uskonnollisista asennoista. Millais lienee
melko varmasti nähnyt Huntin Kristus ja kaksi Mariaa, jossa Jeesus on kuvattu
orans-asennossa.
Mitä enemmän Launonen katsoo Ofeliaa, sitä enemmän se
lohduttaa häntä. Vaikutus syvenee kerta kerralta. Maalaus on osa häntä. Minä
olen kokenut aiemmin näin katsoessani George Ypesin Axis bold as love –maalausta.
Nyt minulla on kaksi voimataulua ja vielä tietysti Klimt. Launonen matkustaa
Lontooseen katsomaan Opheliaa. Minä en pidä suurkaupungeista, mutta matkustin 2015 Klimtin takia Wieniin, sieltä sitten kiiruusti viikoksi Salzburgiin. Jos
elämä suo, teen yhden matkan Lontooseen keskittyen vain Millais´n työhön. Taulu
on esillä Lontossa Tate Britain –museossa.
Launonen kirjoittaa surujen arvottamisesta. Ei voida
vertailla kenen suru on suurin. Jopa rakas lemmikki on perheenjäsen. Siinä
missä Krista odottaa merkkiä Valolta ja niitä saakin, minä enneunien näkijä,
koin samaa: Rakas, melkein viisitoista vuotta meitä ilahduttanut novascotiannoutajamme kuoli tammikuussa 2013. Hautasimme hänet puutarhaan. Laitoin rakkaalle
lämpimästi ja omat lelut mukaan. Lupasin tulla perässä sinne koirien
taivaaseen, kun talviyössä itkimme mieheni kanssa samaa surua. Nyt muutama
kuukausi sitten, koin yöllä kevyen heräämisen. Olga seisoi sänkyni vieressä ja
pyysi rapsuttamaan. Minä ojensin käteni ja taikasormillani kyhnytin korvien
silkkiä ja samettia. Sitten suuriruhtinatar Olga teki tavanomaisen juttunsa eli
käänsi itsensä ympäri, jotta taikakynteni olisivat rapsuttaneet alaselkää. Sitä
kesti ja tunsin pohjavillan, pintakarvat ja lämmön. Se oli täydellisen
todellista ja kuten aina ennenkin, Olga sitten lähti olkkarin sohvalle
nukkumaan. Kutsuin häntä takaisin, mutta hän ei palannut. Mieheni heräsi ja
kerroin Olgan käyneen. Hän piti asiaa ihan luonnollisena. Se oli hyvä lohdutus.
Krista saa monia merkkejä, kuin kohtaamisia, Valolta. Se on hyvä tunne, että
voi ajatella edes jonkinlaisen yhteyden jatkuvan...
Ennen kuin pääsen loppusanoihin, kerron, että olen yhtä
ärsyyntynyt kuin Launonen, median jutuista, joissa syöpä voitetaan taistellen
aggressiivisesti. En kestä enää yhtään moista juttua. Launonen kertoo kirjan
loppupuolella, miksi tuo tapa pitäisi hylätä ja suhtautua täysin toisin. Tämä
on siis kirja moneen suruun: läheisen menettämiseen yhtä hyvin kuin omaan tai
läheisen vakavaan sairauteen. Ofelian surua lukee tietysti myös puhtaasta
kiinnostuksesta taiteisiin. Taitaa olla ensimmäinen teos, joka menee kahteen
teemakirjastooni eli taidekirjoihin ja terveysteoksiin, joissa viime mainitussa mukana mm. Ann
Heberleinin En tahdo kuolla, en vain jaksa elää.
Koska Ofelia viestii itsemurhasta, aihe on arka yhdistettynä
ylimaalliseen kauneuteen. Nyt loppusanat ovat Krista Launosen, Philippe
Claudelin ja Lizzien:
Vaikka taulussa on paljon surua, siinä on myös jotain
rauhoittavaa. Se ei ole lainkaan pelottava, koska siinä on ripaus lohtua. Ehkä
se johtuu hehkuvista kukista ja kasveista, kutsuvasta joen vedestä, joka ei
vaikuta kylmältä vaan rauhoittavan viileältä, ja siitä, miten yhtä Ofelia on
luonnon kanssa. Joki rantoineen tuntuu kauneimmalta ja turvallisimmalta
mahdolliselta paikalta kuolla. Ophelia on kaunis, koska se on täynnä toivoa.
Kauneus on toivoa, toivo on kaunista. Kauheimmassakin tragediassa voi olla
toivoa. Ophelia tuo lohtua ja toivoa paremmasta. (Krista)
Philippe Claudel tavoittaa ajatukseni romaanissaan Harmaat sielut:
"He olivat kuin kolme saman sielun inkarnaatiota, sielun joka oli
antanut itseään verhoavalle lihalle saman hymyn, sulon ja palon vailla vertaa.
Saman kauneuden joka tuli ja meni, syntyi ja tuhottiin, ilmestyi ja katosi.
Niiden näkeminen rinnatusten huimasi. Vaikka siirtyikin yhdestä toiseen, näki
yhä saman. Siinä oli jotakin puhdasta ja paholaismaista, sekoitus rauhaa ja
kauhua. Sellaisen pysyvyyden edessä olisi voinut melkein uskoa, että kaunis
jää, kävi miten tahansa, ajasta huolimatta, ja se mikä on mennyt, palaa.”
Lord May I
Come? (Lizzie)
*****
maanantai 15. lokakuuta 2018
Elena Ferrante: Kadonneen lapsen tarina
Omertà. Elena unohti omertàn kirjoittaessaan kirjojaan
itseensä ja elämäänsä tyytyväisenä päästyään vihdoin yhteen haluamansa miehen
kanssa. Kaksi suloista tytärtä ja sitten vielä kolmaskin. Tyytyväisyys omaan
uskallukseen tehdä naisena suuria siirtoja miesten hallitsemassa kulttuurissa.
Näin hän teki päästyään ulos Napolista ja etenkin kauemmas ystävästään Lilasta.
Näin hän jatkoi palattuaan takaisin Napoliin ja kaiken vanhan vaikutusvaltaan.
Hän tulvi yli kirjoissaan, kun Lila teki sitä käytännön arjessaan. Minäkin
unohdin vaieta, kun kirjoitin kolmannen Napoli -kirjan jälkeen toivovani tulivuorenpurkausta
ja kaikkien aikojen finaalia. Omertà!
Elena Ferranten huikean tetralogian neljäs osa Kadonneen
lapsen tarina (Storia della bambina perduta, WSOY 2018, suomennos Helinä
Kangas) on sarjan raastavin. Ferrante on rakentanut kolmessa aiemmassa
kirjassaan kuvaa kahden naisen ystävyydestä, jossa toki on paljon ristiriitoja,
mutta myös ymmärrystä ja tuttuuden suomaa etua tai – haittaa, aina lapsuudesta
saakka. Minusta Elena ja Lila ovat viimeisessä tarinassa niin erillään kuin
voivat henkisesti olla juuri kun lopulta asuvat Napolissa samassa talossa!
Monista syistä johtuen vauraan Airota –perheen miniä asuukin yllättäen melkein
kotikorttelissaan. Hän on kuuluisa kirjailija, joka tarvitsee Lilaa hoitamaan
lapsiaan eli Lila mahdollistaa Elenan uran, minkä hän tekee tarkasti myös
selväksi viestien:
se, mikä sinä olet ja mikä sinusta tulee, riippuu siitä
millainen minä uhrautumisellani sallin sinun olla ja millaiseksi tulla.
Tätä Elena on pelännyt. Tätä hän on monet vuodet paennut.
Nyt heidän lapsensa kasvavat yhdessä ja mikä outo sattuma saa niin monet
luulemaan Lilan vilkasta, kaunista Tinaa Elenan tyttäreksi. Jopa Panorama
–lehden valokuvaaja istuttaa Tinan Elenan tyttärenä lehtikuvaan kehuen lapsen
kauneutta. Vieressä katsoo oma tytär Imma, joka aivan liian usein on jäänyt ja
jää syrjästäkatsojaksi. Elena keskittyy omaan uraansa ja sen edellyttämään
matkustamiseen. Hän tajuaisi, jos pysähtyisi, mutta saada olla Elena Greco, kuuluisa
kirjailija on hänen elämänsä täyttymys. Toki äitys myös on tärkeää, mutta sen
aiheen arjen hoitaa Lila. Katse kirkastuu, mieli kauhistuu, kun Elena tajuaa,
minkä virheen on tehnyt kirjoitettuaan kuin huomaamatta realistisen kirjan
kotikorttelistaan Napolista.
...epäilemättä olin
mennyt liian pitkälle, tasapaino todellisen ja kuvitteellisen välillä
oli järkkynyt: nyt jokainen katu, jokainen rakennus oli tunnistettavissa, ja
ehkä myös ihmiset ja väkivallanteot.
Kaikki huutaa nyt kostoa. Tapahtuneet murhat,
camorraperheiden sodat, korruptiot, huumekaupat, katukivet, entiset ja nykyiset
miehet. Oliko Elenan kirja se joka laukaisi katastrofin, sen suuren finaalin,
joka oli aivan erilainen kuin olin odottanut? Turvasiko Elena liikaa koulutukseensa vaikka selvästi huomasi Lilan kyvyn selviytyä vahvemmaksi?
Julkisuus Napolin ulkopuolella nousee seisomaan taputtaen: encore! encore!
Elena Grecon nimi on kaikkien tiedossa ja hän unohtaa Napolin aina ollessaan
sen ulkopuolella, jossa uudet miehet, uudet maisemat, uutta kaikki. Niin uutta,
että välillä hän unohti jopa lapsensa.
Elenan äiti ei näe tyttärensä menestyksessä mitään
kiitettävää vaan langettaa jantelaista tuomiota:
”Älä yritä rehvastella minulle, et ole kukaan. Se, mitä
kuvittelet olevasi, ei merkitse tavallisille ihmisille mitään. Minua ei
kunnioiteta täällä siksi, että olen synnyttänyt sinut vaan koska olen
synnyttänyt Elisan. Hänestä, joka ei ole opiskellut, joka ei ole käynyt edes
keskikoulua, on tullut hieno nainen. Mutta sinusta, jolla on yliopistotutkinto,
mitä sinusta on tullut? Minua surettaa vain noiden tyttöjen takia, jotka ovat
niin suloisia ja puhuvat niin hyvin. Etkö ajatellut yhtään heitä? Isänsä kanssa
he kasvoivat kuin lapset joita näkee televisiossa, mutta mitä sinä teet, tuot heidät
tänne Napoliin?”
”Napoli-sarja on sekä lohdullisen perinteinen että
radikaalilla tavalla tuore. Se ei anna lukijoille vain sitä mitä he odottavat,
vaan jotakin, mitä he eivät tienneet kaipaavansa.” (The Economist)
...entä jos 'kaipaavansa' kohdalla olisikin ollut sana
’pelkäävänsä’?
Ferrante totisesti viiltää itsensä finaalissa lukijan ihon
lävitse. Hänellä on vaikutuksen tekemisen taju. Hän altistaa lukijansa yhä uudestaan ja uudestaan odottamattomalle. Juuri kun lukija odottaa
kahden naisen ystävyyden ehkä harmonisoituvan vanhuudessa, samalla mudanvärinen
kuorma-auto lähestyy ja lopulta kukaan ei tiedä miksi?mistä?minne?
Kaikki haipuu kuin usvaan, uneen ja unohdukseen. Ei ole
vertailua menneeseen. Ei aikaisempiin. Tulevaisuus tuntematon. Tyhjällä
puistonpenkillä kirja, Eräs ystävyys...Tuuli liehuttaa sen
lehtiä ees ja taas, ees ja taas. Kadonnut on unta vain...
Loistava ystäväni (2016)
Uuden nimen tarina (2017)
lauantai 13. lokakuuta 2018
Tuurenpihlaja: suosikkipuuni juuri nyt!
Vuosia sitten istutimme tuurenpihlajia vähän enmmänkin. Yksi kuivui eli oli ihan väärässä paikassa. Yhden söivät kahtena vuonna rungosta jänikset ja se on nyt kolmatta vuotta verkoilla suojattu. Siitä on tulossa todella komea pensas.
Kolme voi normisti ja mitä enemmän auringossa sitä uskomattomampi ruskaväri. Tämä on ns. ykkösrinteessä. Oikealla lehtomme suurine lehmuksineen, vasemmalle jää sisääntulo.
Vasemmalla takana näkyy villiomenapuu, jota Lumimies vaalii. Sen jälkeen on Moskovan kaunotar syreeni ja...
Tämä on syksy!
Leena Lumi
Leena Lumin puutarhassa
Tuurenpihlajan istutus lumisateessa ja jäätävässä viimassa 7.5.2024
Tämä on niin meitä. Istutetaan kasveja jäätävässä viimassa tai siirretään isoja hortensioita +30 asteen helteessä. Kaadatimme etupihalta suuren ja roskaavan männyn. Lisäksi mänty varjosti villikukkaniittyämme, jonka yhden rajan näette vihreänä oikeassa reunassa. Pidän puuolivarjon puutarhoista, mutta etupihalle saa porottaa. Nyt monet männyn aiheuttamat haitat ovat ohi. Koska kasveillamme pitää olla syksyllä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ruskaväri, kuten vaikkapa atsaleat, helmiorapihlajat, köynnöshortensia, villiviini etc, tulipa mieleen se ehkä kaunehin: tuurenpihlaja. Mikään ei pidätellyt kun olin soittanut Jyväskylän vanhimpaan taimimyymälään Hyytiäisen taimipihalle ja saanut itse isännältä kuulla, että on loistavia tuurenpihlajia ja jo ulkona pidettyjä. Tässä se nyt nuorikkona seisoo. Ympäristö ehtii lykätä vielä kukkaniittyä ja nuo risunnäköiset ovat mongolianvaahteroita, joita meillä on kolme isoa ja pieniä taimia siellä sun täällä. Yöt ovat hirveän kylmät, joten onneksi puutarhuriystäväni kehotti vetämään hallaharson vielä kylmiksi öiksi etteivät upeat lehdet palellu.
Jänikset ja muut metsän eläimet ovat tälle puulle hyvin persoja, mutta olemme tottuneet suojaamaan, kunnes kasvin runko on vahva ja ei niin maistuva enää. Yksi täysimenetys oli alkuaikoina, mutta nyt meillä on kuitenkin kolme täysmittaista tuurenpihlajaa ja tämä uutukainen. Toivottavasti lumihiutaleet toivat onnea.
ruskaterveisin toukokuussa
Leena Lumi
torstai 11. lokakuuta 2018
Mitä kuuluu Leena Lumi?
Juuri tänään tulivat mieleeni nämä viime syksyn kuvat, jolloin esittelin Marimekkopuseroani, BoyFrend-farkkujani sekä vaaleanpunaista kevyttoppista. Olin vihdoinkin toipunut liikuntakuntoon suven 2016 leikkauksesta sekä sitä seuranneesta komplikaatiosta. Onneksi en vielä tiennyt, että olisin operaatiossa jälleen 5.12.2017! Kaikkihan alkoi tästä
Myös Marimekon uusin leninkini pääsi kuvaan. Tähän on nyt Hahnilta tilattu suloinen neulejakku, jonka näette alakuvan kollaasissa:
Kissanviiksissä juhlistamassa tapaamisemme merkkipäivää 3.3.2018 eli minulla oli sytot koko kevään kolmen viikon välein, mutta toisella viikolla alkoi hiukan aina helpottaa. Viimeinen hoito oli huhtikuun vikalla, joten olin toukokuun ekalla heikoilla, kun oli synttäriviikkoni. Elämä on.
Olin päättänyt, että tästä asiasta ollaan varsin hiljaa, mutta ei ihan. Nyt palasin aiheeseen siksi, että taas oli kontrolli ja nyt vaste oli hyvä eli ei etäpesäkkeitä. En osaa kuitenkaan hihhuloida, sillä sattumakortit tekevät mitä niitä huvittaa. Oli vähän pakkokin tulla kertomaan, sillä kun sain vaihteen vuoksi hyviä uutisia, putosin täydelliseen uupumukseen. Nyt minä vasta väsynyt olenkin! Lumimies tosin muistuttaa, että lääkäri oli sanonut sytojen voivan uuvuttaa jopa vuoden, mutta en minä sitä kuullut...Kastelinhan puutarhaa iltamyöhällä pitkin läkähdyttävää kesää ja hyppäsin uimaankin korallinpunaisessa leningissäni, kun tuli 2,5 miljoonaa kävijää blogissani täyteen. Nyt tämä kilpailuhenkinen likka lukee hidastetusti ja myös blogi saa virrata miten huvittaa.
Pyydän, ei tsemppejä, kiitos♥ Näytän vahvalta, mutta olen fragile...Tämä kaikki teille uskolliset lukijani vain tiedoksi. Kaikesta huolimatta lähden huomenna ostamaan Upiqinonia, joka on joskus auttanut väsymykseen eli toivossa on hyvä elää. Toivottomuus vie mehut, virta pysähtyy. Ja uskokaa tai älkää, nukun 12 tuntia vuorokaudessa! En lue enää yöllä tai siis en puolenyön jälkeen. Nytkin on menossa niin mehukas kirja, että...Itsekuria, itsekuria!
Mukavaa syysviikonloppua teille kaikille♥
♥:lla Leena Lumi
Fragile
maanantai 8. lokakuuta 2018
Ilona Pietiläinen: Tervetuloa jouluun! Säteilevät kodit, satumaiset ideat ja lempeät tarinat
Mitä olisikaan joulu ilman Ilonan joulukirjaa! Joka vuosi sitä kiihkeästi odotan jo hyvissä ajoin voidakseni jakaa joulun odottamisen ilon
teidän kanssanne. Ilona Pietiläisen joulukirjat ovat matka jouluun, joulun
odottamista ja unelmointia. Suurin osa Ilonan kirjoista on sisustuskirjoja,
mutta joulukirjat erottuvat ominaan hänelle, jolle Pietiläinen on uusimman
kirjansa kirjoittanut: ”Tämä kirja on kirjoitettu jokaiselle, jonka mielestä
joulun odotus on ihmisen parasta aikaa.”
Ilona Pietiläisen Tervetuloa jouluun! Säteilevät kodit,
satumaiset ideat ja lempeät tarinat (Docendo 2018) on tänä vuonna makuuni
erityisen paljon: Runsaasti reseptejä, kohtuullisesti askartelua, luonnollisesti
sisustusta ja koiruuksia, paljon nautittavia kuvia. On myös terveisiä
lapsiperheiden jouluista sekä ihastuttavia ideoita Ilonan
tyyliin. Mistä pidän eniten, sanon heti: Kirjan mattaiset sivut, edulliset
ideat eli kuka vain voi toteuttaa, paljon lunta, paljon koiria ja yllättävä
harmonia kirjan upean kannen henkeen. Kuvat ovat hengästyttävät ja niitä on sekä
Ilonalta että jouluperheiltä. Kaikkien mukana olevien nimet löytyvät kirjan
sivulta 190. Lähdetään matkaan!
Olen tänä vuonna ollut paitsi omannäköisiäni ruokakirjoja. Koska olen innokas kokki, arvostan nyt erityisesti uusia reseptejä. Ja osaa
näistä ei heti yhdistä jouluun, mutta siinä se onkin: Tuodaan joka joulun
aikaan mukaan edes yksi uusi resepti, jonka ei tarvitse olla mitenkään jouluisena tunnettu.
Jouluiset vohvelit belgialaiseen tapaan saamme Willen
Olohuoneesta.
3 dl vehnäjauhoja
1,5 dl sokeria
2 tl leivinjauhetta
1 tl kanelia
4 tl vaniljasokeria
1 tl suolaa
2 kananmunaa
2 dl maitoa
150 g rasvaa sulatettuna
Sekoita kuivat aineet keskenään. Yhdistä maito ja kananmuna
ja lisää seos kuiviin aineisiin.
Lisää joukkoon rasva. Vatkaa koko komeus hyvin sekaisin ja
anna taikinan levätä hetki.
Paista herkut vohveliraudalla ja nauti parhaassa seurassa.
Päälle ainakin kermavaahtoa. Joku voi haluta kinuskikastiketta,
jota säestää aurajuusto.
Kukka-asetelmia, suklaisia joulupipareita, Ilonan kuistin
joulu, jossa mm. ruukkukynttilöitä ja paljastetaan, mikä on ehkä kaunein reikäpaikka
vaikka vanhalle räsymatolle, nautitaan joulupizzaa Arjan ja Matin tapaan, piipahdetaan
pikku Melinan joulussa, ilahdutaan Anniinan ja Antin Kuohun kodista, jossa he
ovat tarjonneet kodin Espanjasta tuoduille katukoirille, vietetään kestit
Kirsin ja Timon kotona Äänekoskella, kohdataan pikku Minkan joulu, jossa
Joulussa on viisi kirjainta, jotka näyttävät yhdessä
satumaiselle.
Aleksandran joulussa ketun askeleet pihamaan lumessa ovat helminauhaa:
Jos on syntynyt tähtisateeseen, kantaa säihkettä silmissään
aina.
Alexin mielestä:
Joulu on kaikkein parasta ihmisen aikaa!
Pajumiehen joulussa Kalevi Kolu valmistaa pajusta joulu- ja
talviajan pihakoristeita. Syntyy pupuja, koreja, poroja, possuja ja vaikka
mitä. Kalevilla on töissään mukana todellinen joulun henki, sillä koristeista
saatavat rahat menevät hyväntekeväisyyteen, ovat aina menneet. Pajutarinassa
Kalevi paljastaa valmistuksen salat, joten kuka ikinä innostuu...
Tulokkaiden joulu sisältää ripauksen magiaa, mutta sieltä
löytyy myös se, mitä itse aion tänä vuonna tarjota jonain monista joulun ajan päivistä
eli Waldorfin salaatti. Taidanpa seurata Mirkka Tulokkaan reseptiä, jonka löydät
kirjasta.
Villasukassa herkutellaan Katin äidin salaisen reseptin
bebe-leivoksilla ja rintamamiestalon joulussa nautitaan bataattisalaattia,
jonka kera tarjottu mehu nautitaan peuralaseista.
Ilonan vanha, kauniisti harmaantunut ladonovi saa innoituksensa
Minna Immosen korteista, niistä hurmaavista, joita varmaan kaikki rakastavat!
Ilona on valmistanut linnuille koverretuista appelsiineista
pirteitä ruokakuppeja, joita voi aina täytellä uudellaan tai valmistaa lisää ja
lisää. Riisipuuro hänellä on vähän herkumpi eli mukana on maidon lisäksi
kuohukermaa ja vaniljasokeria.
Joulun harmonia vain nauttii pienestä askartelusta, vaikka
se ei minun juttuni olekaan, mutta olen aina rakastanut tarjoilutornia!
Tervetuloa jouluun antaa tarkat ohjeet tämän kaunistuksen valmistamiseen ja
siinä sivussa syntyvät lumipullatkin, mutta joulun koiruus ottaa rennosti
tietäen, että joulu saapuu aina ajallaan.
Tosin pian herännee Neilikkakin,
sillä kohta tuoksuvat talviletut!
4 munaa
1 l maitoa
4,5 dl vehnäjauhoa
3 tl vaniljasokeria
1 tl kanelia
4 rkl intiaanisokeria
0,5 tl leivinjauhetta
4 rkl sulatettua voita
Vispaa kanamunat maidon joukkoon.
Lisää kuivat aineet ja lopuksi voi. Sekoita taikina
tasaiseksi.
Anna taikinan turvota. Paista sitten letut pannulla voissa.
Juuri nyt olen ihastunut talvilettuihin. Niitä voi syödä
ilta- ja aamupalaksi ja siinä välissäkin – eli siis aina. Jouluiseen pöytään ne
sulautuvat kauniisti kakun tapaan pinoon aseteltuina. Silloin jokaiseen lettuväliin sujautetaan
kerros lakkahilloa ja kermavaahtoa. Koristeeksi nostellaan marjoja,
sitruunamelissan lehtiä ja anistähtiä. Pienellä pannulla paistetut letut
näyttävät joulupöydässä sympaattisen herkullisilta.
Ilonalta ne parhaat ideat ja reseptit on saatu jo kohta
yhdeksän vuoden ajan, joten voin hyvin sanoa hänen uudesta kirjastaan, että
mieluisin joulu/talvikirjoista ja kaikkein paras kansi kaikista hänen
kirjoistaan! Mitä parahin joululahja niin monelle tai tuliainen ennen joulua
visiitille.
Kallionpään tilan kuisti- ja kelkkakuva saavat nyt olla
meidän matkamme päätöskuva kohti joulun aikaa, sitä maagista aikaa, joka on
kuin oma vuodenaikansa.
Hurmaavaa joulun odotusta Ilona ja kaikki jotka kantavat
joulua sydämessään ympäri vuoden♥
*****
perjantai 5. lokakuuta 2018
Pierre Lemaitre: Tulen varjot
Charles seurasi tilannetta ällistyneenä suu ammollaan.
Kuollut kala, hän ajatteli, oikein sydämestä kouraisi, poika oli lähes eloton,
turha, ja hänen täysin tarpeeton olemassaolonsa oli syynä Charlesin perikatoon,
hänen ja hänen kahden terveen tyttärensä, joilla oli elämä edessään, voi pyhä
Maria, tuo lapsenraato oli tuhonnut kaiken, mitä hän oli rakastanut.
Raymond sopersi jotain hämmentyneenä ja laskeutui toisen
polvensa varaan lommoontuneen autonoven viereen.
Hän otti pikkupojan syliinsä, nousi seisomaan, ja niin
Paul-herra palasi kotiin puutarhurin kantamana, katse pysähtyneenä ja sääret
velttoina heilahdellen.
Pierre Lemaitren Tulen varjot (Couleurs de l’incendie,
Minerva 2018, suomennos Susanna Hirvikorpi) oli minulle yksi kirjavuoteni
odotetuimmista teoksista, sillä olen omavaltaisesti julistanut tätä edeltävän
pankkiiri Péricourtin suvusta kertovan teoksen Näkemiin taivaassa huomisen klassikoksi. Teos sai ilmestymisvuonnaan Ranskan
arvostetuimman kirjallisuuden alan tunnustuksen, Goncourt-palkinnon. Tulen
varjot on itsenäinen jatko-osa kantaen suuren lukuromaanin viittaa poimut täynnä
kieroilua, äkillisiä tragedioita, intohimoa, sodan jälkeistä lamaa, vihaa, vilppiä ja nimenomaan tässä
kirjassa naisen kostoa.
Kaikki alkaa pankkiiri Marcel Péricourtin hautajaisista
vuonna 1927. Sodan jälkeinen lama on riistänyt kansaa ja kiristänyt mieliä,
mutta Péricourt on nauttinut laajaa arvostusta ylitse sosiaaliluokkien. Jopa
niin että heille
Marcel Péricourt edusti tuota entistä Ranskaa, maata, joka
oli ennen hoitanut talouttan hyvän perheenisän lailla. Ihmisten oli vaikea käsittää,
mitä hautausmaalle oltiin saattamassa, merkittävää ranskalaista pankkiiria vai
hänen edustamaansa aikakautta, joka oli nyt ohi.
Hautajaisia ei kukaan voinut unohtaa: Tuskin oli Péricourtin
arkku saatu hautausmaalle, kun hänen tyttärensä Madeleinen seitsemänvuotias
poika Paul hyppäsi korkealta ja suoraan isoisänsä arkun päälle luonnollisesti
järkyttävin seurauksin. Kun käy ilmi pojan jääminen henkiin kuin ihmeen kautta,
kaikkien ilo ei ole aitoa. Ilmeet vain happanevat perukirjan lukemisen jälkeen,
sillä Péricourt on jättänyt miltei kaiken tyttärelleen ja tämän pojalle. Ahne
Charles –veli saa vain murusia, hän jolla on kaksi vähemmän viehkoa neitoa
naitettavana ja monta, monta rahareikää. Alkaa syntyä vaarallinen kaunaisten ja pettyneiden
kehä Madeleinen osaamatta varoa, sillä hänen kaikki huomionsa on nyt Paulin
kuntouttamisessa vaikka lääkärit sanovatkin ettei hän kävele ikinä, Madeleine on päättänyt tehdä poikansa elämästä elämisen arvoisen. Kaiken hän tekee Paulin eteen samalla kun alkaa ottaa hoitoonsa isänsä pankkiiriliikettä.
Kotiopettaja André Delcourt palkataan ja ennen kuin huomaakaan Madeleine on
rakastunut mieheen. Sen sijaan Paul on yhä tuskaisempi, yhä masentuneempi.
Lastenhoitajaa toisensa jälkeen testataan, kunnes löytyy puolalainen Vladi, joka
ei osaa sanaakaaan ranskaa: Paul on haltioissaan. Vladi laulaa aina,
flirttailee kaikkien kanssa, menee pidemmällekin ja on aina hyvällä tuulella. Juuri Vladi huomaa Paulin rakkauden oopperaan. Levyt joita Vladi alkaa
soittaa herättävät Paulin elämälle ja tätä kautta hän ryhtyy kirjeenvaihtoon
italialaisen primadonnan, Solagne Gallinaton kanssa. Tästä alkaa minulle
teoksen rakkain osuus. Tästä alkavat myös tapahtumat, jotka vievät Paulin pyörätuolineen jopa samaan konserttiin Hitlerin kanssa. Kun hän
kuuntelee Solangea a capella
Ich wurde mit dir geboren...
Ich will
mit dir sterben...
Morgen werden
wir zusammen sterben…
hänen sielunsa itkee ilosta, musiikin kauneudesta, uhkean
primadonnan ystävyydestä.
Madeleinella puolestaan on helvetti irti, sillä katkeruus vie tuhkatkin
pesästä, kun luottaa vääriin ihmisiin tai antaa huomionsa hetkeksikin
herpaantua. Hän on kuitenkin isänsä tytär ja valmis taisteluun. Madeleinen
taistelusta tulee kuin Alexander Dumasin seikkailutarina! Pimeiden, sateisten
kujien tapahtumia, joissa Lemaitre muistuttaa, mistä hänet todella tunnetaan:
Pelottavat jännitysromaanit! Tulen varjot on kuitenkin enemmän: Se on
aikalaiskuvausta tuon ajan Pariisista, näemme sisustuksia, törmäämme
rakasteleviin pareihin, tutustumme Pariisin alamaailmaan, luotamme pahimpiin
pettureihin, nautimme ranskalaisherkkuja, sukellamme vihan ja koston yöhön,
juomme yötä kunnes...
Miten kiinnostavaa onkaan lukea kirjan lopusta Lemaitrea
innoittaneita kirjailijoita, kuten Alexander Dumas, Saul Bellow, Charles
Baudelaire, Gustave Flaubert, Leo Tolstoi...
Hän laskeutui portaat. Hän tunsi olonsa hauraaksi, vatsaa
kaihersi ontosti. Nyt hän saattoi vain todeta, millaisten raunoiden keskellä
hänen täytyisi elää.
Hän kohotti päätään.
Pihassa odotti auto, jonka moottori kävi.
Hän käveli auton luo ja kumartui katsoman kuljettajaa lasin
läpi.
”Pyydän saada saattaa teidät kotiin, Madeleine. On jo myöhä.”
Madeleine hymyili hiukan ja nousi kyytiin.
”Kyllä, olette oikeassa, on turvallisempaa liikkua autolla.
Kiitos, herra Dupré.”
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet Tuijata. Kulttuuripohdintoja Kirja vieköön! Arja/Kulttuuri kukoistaa Mai/Kirjasähkökäyrä Donna mobilen kirjat Kirjaluotsi
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet Tuijata. Kulttuuripohdintoja Kirja vieköön! Arja/Kulttuuri kukoistaa Mai/Kirjasähkökäyrä Donna mobilen kirjat Kirjaluotsi
tiistai 2. lokakuuta 2018
Pimeys kaatuu kiinni...
Pimeys kaatuu
kiinni horisonttiin kuin
käärepaperi.
Tähdet ja kuu tulevat
koristamaan matkaani.
Pimeys vyöryy
taivaan täydeltä alas.
Maa kimaltelee
kevyen ensilumen
kosketuksen hurmassa.
Ympäri saarta
kiertävä kaislikko on
tiheä aita
jonka seassa tuhat
tietä kuljettaa kotiin.
- Eija Aromaa -
Tankapyöräilijän talvi (ntamo 2014)
sunnuntai 30. syyskuuta 2018
Sisko Savonlahti: Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu
....täytyy tiskata, täytyy pestä pyykkiä, täytyy mennä
suihkuun, täytyy kirjautua sisään verkkopankkiin ja siirtää säästötililtä rahaa
käyttötilille, täytyy mennä kauppaan ostamaan talouspaperia...täytyy kirjautua
uudelleen sisään verkkopankkiin ja siirtää säästötililtä lisää rahaa
käyttötilille, täytyy päivittää CV, täytyy kirjoittaa työhakemuksia, täytyy
mennä museoon ja löytää sivistynyt ja tiedostava poikaystävä, täytyy muuttaa
yhteen ja miettiä perheen perustamista, täytyy soittaa mummille, täytyy soittaa
vaarille, täytyy vastata Messengerissä viestiin, jonka sai vastaukseksi omaan
viestiinsä, täytyy...
Sisko Savonlahden Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus
2018) sekä oli että ei ollut minun kirjani. Enemmän oli, koska siitä tässä
kirjoitan. Kirjan kertoja on nuori nainen, 34 –vuotias, joka elää jatkettua
nuoruutta, kuten niin moni nuori aikuinen tänään. Hän myös muistaa, että hänen
äitinsä oli saanut hänen iässään jo lapset, oli ammatissa ja vakiintunut.
Kertoja elättää itsensä jotenkuten vapaana kirjoittajana, mutta myöntää
suoraan, että ei olisi selvinnyt ilman vanhempiensa taloudellista tukea.
Vanhemmat tietenkin odottavat tähänkin asiaan muutosta, mutta kun huomaavat
tyttärensä risat jalkineet, ovat valmiit ostamaan uudet. Katuojaan kertojamme
ei konkreettisesti joudu, vaikka henkisesti ja vahvaa ironiaa omaten näkeekin
itsensä milloin missäkin äärestä ääreen. Tinder –treffit tuovat huonoja
valintoja, mutta yksi olisi ollut jopa sellainen, jonka kanssa olisi voitu
ostaa kakkoskoti Ranskasta ja saada lapsia, mutta onnettomuudeksi mies jättää
hänet. Tästä alkaa henkinen katuoja, jota vastaan nuori nainen taistelee
sipsivakaumuksellaan sekä tekemällä lakonisia ja ärsyyntyneitä huomioita,
joista kuultaa jopa masennusta:
päivät vaihtuvat toisiin ilman toisistaan erottumista
lumi sataa, lumi sulaa pois
sataa vettä, ihan sama missä sateenvarjo on
muut elivät elämäänsä täynnä tapahtumia
aamusta alkaa jo illan odotus...
Nuori naisemme käykin äitinsä kustantamalla terapeutilla,
jossa tärkein aihe on nyt jätetyksi tuleminen.
Lääkäri määrää ahdistukseen Ketopinoria, joka vain väsyttää
lisää. Onneksi terapeutin ehdottama vihalista tyydyttää hiukan. Miten sitä
voikaan vihata uuttavuotta ja turkistarhausta!
Onneksi Nyki ei petä koskaan ja sinne pääsee nostamalla
opintolainaa.
Vihdoinkin hänelle valkenee, että voisi tehdä ’äidit’ eli
lähteä samalle alalle. Miten oma äiti voikin sitten ampua just tuon
suunnitelman rikki tuomalla julki tyttärensä luonteesta piirteen, jota tämä ei
aina itse huomaa...
Olen tämän kirjan kohderyhmää tarkkailijana, sillä tyttäreni on vähän
kertojaa nuorempi, mutta ei paljoa. Olen saanut hyvin liki seurata häntä ja
hänen ystäviään, joten tässä kirjassa on paljon toden perää. Pätkäelämä on osa
sitä, johon niin monet nuoret nyt joutuvat taipumaan. Toinen ovat omat unelmat,
joista ei haluta irrottaa otetta, eikä tarvitsekaan, mutta kun ajan kiivas virta
eli mitä jos nuorista naisista yksi vakiintuu äidiksi asti? Nyt on menossa
vaihe: reissuja, graduja, pätkätöitä, vakikumppanit, bilettämistä, Ikeaa,
sushia, ahdistusta tulevasta työllistymisestä omalle alalle...Kuitenkin kiva,
kun voi näitä jakaa samojen ystävien kanssa. Heidän joiden kanssa aikanaan lähti reppuselässä ala-asteelle. Seuraan siis aitiopaikalta melkein Savonlahden tarinaa. Hänen tyylinsä on ironinen, mutta takana seisoo monen tosi. Ehkä tänä kesänä
kaikki muuttuu on sekä nimeltään että otteeltaan vakuuttava esikoisteos. Suora. Satuttaa
sekä vähän myös hymyilyttää. Ei mikään kiiltokuva, jossa kaikki on ihanaa, ihanaa! Ei kumartele kauniita kuvia, vaikka niitä vähän ihaileekin. Tätä
aikaa.
Olen kotona leikkaamassa neilikkakimpun varsia, kun
puhelimeni piippaa. Tekstiviesti Taavetilta.
”Lähdetkö Ikeaan?” siinä lukee.
”Monelta?” vastaan.
*****
Tämä kirja on haluttu, sillä esim. 6.12019, Savonlahden teos on kaunokirjallisuuden puolella Helmet-kirjaston eniten varauksia saanut teos!
*****
Tämä kirja on haluttu, sillä esim. 6.12019, Savonlahden teos on kaunokirjallisuuden puolella Helmet-kirjaston eniten varauksia saanut teos!
torstai 27. syyskuuta 2018
On aika....ja rentouttavaa viikonloppua!
On aika...
rakentaa siileille talvipesiä ja jatkaa ruokintaa vielä hetki, sillä ainakin viime vuonna siilejä hortoili vielä marraskuussakin. Facebookin Siilien ystävät -ryhmästä saa paljon tietoa ja näkee hienoja kuvia. Lokakuulla, joka on ihan jo kynnyksellä, on aika aloittaa pikkkulintujen talviruokinta. Muistathan, että mustarastaan nokka ei kestä jäätynyttä ruokaa eli jos niitä haluaa pitää pihapiirissä, annetaan aamuisin viipaleita lintujen talvipötköstä sekä vaikka omenoita. Auringonkukansiemeniä sinne, missä tietää niiiden asustavan. Nyt ne vielä selviävät, mutta pakkasilla sitten.
On aika...
ainakin meillä jo laittaa myyräsuojukset sekä jänisverkot
On aika...
ihailla ruskaa kuin myös haravoida lehtiä sekä siilien talvipesien suojaksi että komposteihin maatumaan mullaksi
tyhjentää biokompostori(t) ja sekoittaa se sitä vähän lehtikomposteihin, mutta jättää 'siementä' pohjalle, niin toimii hyvin kevääseen saakka
On aika...
hankkia lisää kynttilöitä ja muistaa, että myynnissä on myös 7 tunnin tuikkukynttilöitä
hankkia ensi vuoden kalenteri
ostaa joulukortit heti kun näkee mieluisat tai tehdä kortit itse
istuttaa callunoita, kanervia ja minisyklaameja, vaikka pelakuut kukkivatkin vielä parhaimmillaan ja meillä vielä verenpisaratkin
istuttaa kukkasipulit
On aika...
laittaa kesävaatteita talviteloille ja ottaa lämpimiä esiin
muistaa vitamiinit, etenkin D, jota ihan lääkärin ohjeella nautin 50 mikrogrammaa/vrk
nauttia raikkaasta syysilmasta, jatkaa grillaamista vielä hetki, kääriytyä hyvän kirjan ääreen ja antaa tarinan viedä
on lupa leikkiä myös vaihtolämpöistä eläintä ja elää hitaammin, kuunnellen...
On aika...
katsella tulen tarinaa
Rentouttavaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti!
saarelta myrskyterveisin
Leena Lumi
tiistai 25. syyskuuta 2018
Clare Mackintosh: Anna minun olla
Toisinaan alitajuntani on minulle ystävällinen. En aina näe vanhempieni putoamista, toisinaan näen heidän lentävän. Näen heidän astuvan tyhjyyteen, levittävän käsivartensa ja kaartelevan matalalla viistäen aaltoja, jotka lennättävät pärskeitä heidän nauraville kasvoilleen. Niinä kertoina herään lempeästi, ja hymy viipyilee kasvoillani, kunnes avaan silmäni ja tajuan, että kaikki on juuri niin kuin silloin, kun suljin silmäni.
Clare Mackintoshin jännitysromaani Anna minun olla (Let Me
Lie, Gummerus 2018, suomennos Päivi Pouttu-Deliére) on brittikirjailijan kolmas
dekkari ja napakymppi. Siihen ei ole mitään lisättävää, ei mitään
pois otettavaa. Superlatiivit loppuvat. Juonipaljastuksia on syytä varoa, mutta
luin ja ihmettelin, miten tämä voi olla vieläkin parempi kuin Minä näen sinut
tai esikoistrilleri Annoin sinun mennä, joka oli lukuvuoteni 2017 toiseksi
paras dekkari. Pidin heti Clare
Mackintoshin tyylistä, kuulin hänen ’äänensä’, rytmi oli minulle kuin tehty ja
tietysti paljon psykologian pimeitä kuiluja. En ole ainoa Clare -fani, sillä
häntä myydään mielettömästi ja luetaan jo yli 35 kielellä!
Clare Mackintoshin valttikortit lienevät omakohtainen
kokemus poliisin työstä kahdentoista vuoden ajalta ja tarinan taju. Hän ei
vahingossakaan anna Sussexin poliisipiirin operatiivisten toimintojen ylittää rikosdraamaa.
Toisaalta hänen tarinansa perustuu jälleen tositapahtumaan, josta hän on saanut
aiheensa. Ilmeisen vahvana kirjoittajana hän tietysti myös uskaltaa tuoda
mukaan poliisitutkintaa. Tutkija on eläkkeelle jäänyt Sussexin kreivikunnan
yksi arvostetuimmista rikosetsivistä, joka nykyään toimii poliisin vastaanoton
siviilityöntekijänä. Nuoremmat poliisit eivät edes tunne hänen karismaansa...Miten paljon nautinkaan Murray Mackenziestä: Vanhojen hyvien aikojen
etsivä, jolla on intuitio! Niinpä hän kuin huomaamattaan vailla mitään
virallista lupaa, alkaa tutkia Caroline ja Tom Johnsonin tapausta heidän
aikuisen tyttärensä Annan pyynnöstä. Juttu on suljettu itsemurhina, jotka
tapahtuivat noin puolen vuoden välein toisistaan eli ei rikokseen viittaavaa, mutta
Annalle ei anna rauhaa nimetön viesti, jossa lukee:
”Itsemurhako? Mieti vähän.”
Siinä onkin miettimistä, sillä perhe oli näennäisen
onnellinen ja myös varsin vauras. Isoisä oli aikanaan perustanut autoliikkeen,
jota nyt johtivat yhdessä Tom ja hänen veljensä Billy. Caroline hoiti
toimistotyöt. Mikä ihme heidät olisi ajanut hyppäämään kalliolta mereen,
suoraan hyiseen kuolemaan? Oliko Carolinen menneisyys eläinaktivistina
raivostuttanut jonkun? Entäs hänen intonsa puolustaa naisten oikeuksia? Tai
eläinkokeiden vastustaminen? Onko Tomilla salattu menneisyys? Näitä Anna pohtii
ja alkaa käydä suruterapiassa, jossa lopulta terapeutin, Markin, pitää ensin
katkaista hoitosuhde ja sitten pyytää Anna treffeille. Nyt heillä on parin
kuukauden ikäinen Ella –vauva. Kaikki olisi niin täydellistä vain jos
nimettömät viestit lakkaisivat tulemasta ja ellei Anna uskoisi niihin.
Murrayn perheonni ei ole näin auvoista, sillä hän tapaa
vaimonsa useimmiten Highfieldin mielenterveysongelmista kärsivien osastolla.
Sarah oli jo heidän ensitapaamisellaan kertonut olevansa rajatilapersoona,
mutta vakuuttanut, että se kuulostaa pahemmalta kuin on. Nyt Sarah on
vapaaehtoisesti potilaana, mutta muutakin on koettu...Nyt on oikeastaan niin
päin, että Sarah, joka pelkää jopa uloslähtemistä, haluaa olla mieluummin
Highfieldissä kuin kotona, vaikka lääkärinkin mielestä hän voisi mennä kotiin.
”Kotona olisi rauhallisempaa...”
”Tiesin, että se tapahtuisi taas”, Sarah oli sanonut
Murraylle...
Se. Määrittelemätön, hallitseva tekijä heidän elämässään.
Sen takia hänen oli vaikea ystävystyä kenenkään kanssa ja vielä vaikeampaa
säilyttää ystävyys. Se oli kaiken aikaa pinnan alla Murrayn ja Sarahin
elämässä. Se oli aina odottamassa.
Hyvinä jaksoina Sarahin ollessa kotona ja iloinen, Murray
alkaa kertoa vaimolleen jutusta, jota tutkii. Jos Murraylla on intuitio, niin
Sarah on selvännäkijä. Hän tietää jo miehensä kertomista, kuka valehtelee ja
mikä kaikki voisi olla mahdollista.
Olen juuri lukenut yhden vuoden parhaista ellei parhaan
dekkarin. Tarinan, jossa polisii väittää kalliokuolemia itsemurhiksi ja Anna
murhiksi molempien ollessa väärässä. Anna minun olla on jännittävällä tavalla
sekä pelottava trilleri että parisuhderomaani, sillä niin paljon Annan ja
Markin, Murrayn ja Sarahin sekä kaiken käynnistäjänä Carolinen ja Tomin
avioliitot vaikuttavat kaikkeen.
En usko, että olit suunnitellut sitä. Sinulla oli tapana
sanoa sellaisia asioita. Näin hetken jolloin päätös muodostui mielessäsi. Kyllä,
ajattelit selvästi, että halusit oikeasti sitä. Tällä tavalla asioiden piti
mennä.
”En enää halua olla naimissa kanssasi.”
"Hän rakastaa sinua", sanoit. "En kestä ajatella, että hän saisi tietää totuuden."
Sen olisi pitänyt saada minut lopettamaan. Mutta se ei saanut.
*****
Tästä kirjasta ovat kirjoittaneet ainakin Annika/Rakkaudesta kirjoihin Mai/Kirjasähkökäyrä Kirjakaapin kummitus
*****
Tästä kirjasta ovat kirjoittaneet ainakin Annika/Rakkaudesta kirjoihin Mai/Kirjasähkökäyrä Kirjakaapin kummitus
*****
sunnuntai 23. syyskuuta 2018
Laskeudun metsän lumen....
Laskeudun metsän lumen
pehmeään lämpöön
Talvi levittää juhlaliinan ison kiven juureen.
Kentauri kiertää Eteläistä Ristiä
ja kattaa pöytään kävynsiemenet.
Tikka naputtaa kuusen runkoon
ja se soi
kuin virsikirjan
laskeutuva ääni
puiselle penkille
Ylhäällä, niin ylhäällä loistaa Alttari
ja tyvellä polvistunut muurahaispesä
levällään Suden jäljiltä.
Saako korjattua sitä mitä on sohaistu?
Kaukana mäyrä omassa pesässään nukkuu pitkää unta
Kevät
ei ole valmiina kenellekään
Särjetty
rakentaa toivon tähdistöön
Pieni lampi
on jäässä täynnä kummallisen värisiä läiskiä
tarjoaa hapertunutta alustaa
s e n h e t k e n
ennen seuraavaa askelta vaimeaa huminaa
ritisevää jäätä
ennen oikean nousua
- Eija Aromaa -
Eksymisen kartasto (ntamo 2018)
kuva Hannele Salmela, Virtausta elämään
perjantai 21. syyskuuta 2018
Syysviikonloppua!
Niin super, kun kaikki on puz, put jo perjantaina jälkeen puolen päivän ja eilen käyty kaupat ja monta muuta. On satanut ja luonto kiittää: lyhtykoisot ovat upeita ja
hortensiat ruukuissaan näyttävät nyt tältä. Vielä on aikaa muuttaa väriä...
Tutuilta koiruuksilta kivoja tervehdyksiä: Kiitos Kirsi ja Jyrki! Easy -isä tyttärensä Lunan kanssa saaremme satumetsässä ja
tässä Easy relaxoituu Haikassa. Ninni -äiti ja Lulu -sisko eivät nyt olleet 'fölis'...
Taas tuosta vain valmistui omenapiirakka, vaikka en ole oikein leipoja. Kokkaaminen on ihan eri juttu, mutta kyllä maistui kera vaniljajäätelöviipaleiden. Katsoimme samalla
Nousuveden uuden tuotantokauden ekan jakson. Hyvin lupaava! Olin vallan unohtanut sarjan mainiot miehet ja Oliviakaan ei vaikuttanut enää niin väärältä valinnalta rooliinsa.
Dekkaria, saunaa, sarjoja ja herkkuja....Syysviikonloppua kaikille tasapuolisesti♥
Love
Leena Lumi
Senza Un Perché Nada
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)