torstai 13. toukokuuta 2010

TÄNÄ YÖNÄ VOIN KIRJOITTAA SURULLISIMMAT...


Tänä yönä voin kirjoittaa surullisimmat säkeeni.

Kirjoittaa vaikkapa: "Yö on tähtikirkas
ja sinisinä värisevät kaukaiset planeetat."

Yötuuli kiertelee taivaalla ja laulaa.

Tänä yönä voin kirjoittaa surullisimmat säkeeni.
Minä rakastin häntä, ja toisinaan hänkin rakasti minua.

Tällaisina öinä pidin häntä sylissäni.
Niin monet kerrat suutelin häntä loputtoman taivaan alla.

Hän rakasti minua, ja toisinaan minäkin rakastin häntä.
Miten olla rakastamatta hänen suuria kiinteitä silmiään.

Tänä yönä voin kirjoittaa surullisimmat säkeeni.
Ajatella ettei minulla ole häntä. Tuntea menettäneeni hänet.

Kuunnella valtavaa yötä, sitäkin valtavampaa ilman häntä.
Ja runo laskeutuu sieluun kuin kaste niittyyn.

Mitä siitä ettei rakkauteni kyennyt pidättämään häntä.
Yö on tähtikirkas eikä hän ole luonani.

Siinä kaikki. Kaukana joku laulaa. Kaukana.
Minun sieluni ei tyydy jäämään ilman häntä.

Katseeni etsii häntä kuin lähestyäkseen.
Sydämeni etsii häntä, eikä hän ole luonani.

Sama yö joka vaalentaa samat puut.
Me, silloiset, emme ole samat enää.

En rakasta häntä enää, totta kyllä, mutta kuinka rakastin.
Minun ääneni hapuili tuulta yltääkseen hänen kuuluviinsa.

En rakasta häntä enää, totta kyllä, mutta ehkäpä rakastan.
Rakkaus on niin lyhyt ja unohdus niin pitkä.

Koska tällaisina öinä pidin häntä sylissäni
minun sieluni ei tyydy jäämään ilman häntä.

Vaikka tämä olisi viimeinen tuska jonka hän minulle tuottaa
ja nämä viimeiset säkeet jotka hänelle kirjoitan.

- Pablo Neruda -
Andien mainingit (1973, suomennos Pentti Saaritsa)
kuva Iines

4 kommenttia:

  1. Miten Nerudan säkeet aina koskettavatkin! Ja tuo käännös on niin hyvä!

    VastaaPoista
  2. Jael, niinhän ne tekevät: Koskettavat!

    Minusta Pentti Saaritsan suomennokset tekevät Pablon runoista taivaan tähtiä, vihreää halun merta ja öiden varjotammoja.

    VastaaPoista
  3. Kaunis ja niin koskettava.
    Tänä yönä kun aurinko laskee punaisena, järvi on peili tyyni, ilmassa hento savun ja kevään tuoksu.Tänä yönä minä olen taas himpun ehjempi ja vahvempi. Ystäväni, kiitos kuiskaan yötuulen mukaan.. Huomasitko kun se hipaisi poskeasi.

    VastaaPoista
  4. Anne, kiitos! Minä huomasin. Ensin luulin, että se on Dina, mutta sitten huomasinkin sen yötuulen viestiksi - sinulta♥

    VastaaPoista