Ilta ja PIMEYS, monessa mielessä.
P. lähti taas juoksulenkille. Käytän tilaisuutta hyväkseni
ja kirjoitan muutaman rivin.
Valitin, että hän on hapan ja pahantuulinen. Ettei hän enää
piittaa minusta, vaan kohtelee minua töissä kuin ilmaa.
P. vastasi, että minulla on hermot kireällä, ja sanoi
rakastavansa minua. Sitten hän nojautui lähemmäs ja halasi minua kömpelösti.
Silloin päässäni napsahti...
Olen täynnä tyhjyyttä, kammottavaa loputonta pimeyttä.
Ehkä Ormberg on viimein asettunut minuun asumaan.
Camilla Greben uusin teos Lemmikki (Husdjuret, Gummerus
2018, suomennos Sari Kumpulainen) jatkaa dekkarikuningatarhaastajan vahvuudella
ja yhtä tehokkaalla juonikuljetuksella vähintäin kuin mitä oli esikoinen Kun jää pettää alta. Edellinen oli vuoden petollisin trilleri ja monen suosikki, joten
tuskin Camillan lukijat voivat olla seuraamatta, mitä nyt kuuluu vaikka
Hannelle, sairaalloisen tarkalle noin kuusikymppiselle poliisia avustavalle
käyttäytymistieteilijälle ja hänen parilleen Peterille. Vaikka tarina on aivan
eri, suosittelen lukemaan myös Kun jää pettää alta, sillä siten pääsee erittäin
kiinnostavan Hannen iholle!
Olen kertoja, olen kertomus.
Olen kamera, olen talot.
Olen yhtä aikaa objekti ja subjekti, sillä seuraan
tapahtumia mahtamatta niille mitään.
Grebe ei toista itseään, vaikka nytkin kertojina on kolme
eri tavoin oirehtivaa henkilöä: profiloija Hanne, teini-ikäinen Jake ja
rikospoliisimme Malin, joka on kotoisin Ormbergin pikkukylästä ja josta on
ikänsä kaiken vain halunnut pois. Hän onnistuikin siinä ja unelmahäät
tukholmalaisen asianajajan kanssa ovat tulossa, mutta sitä ennen Malinin on
selvitettävä kahden ruumiin arvoitus entisessä kotikylässään. Kummatkin ovat
naisia, maahanmuuttajia sekä äiti ja tytär. Murhien välillä on kulunut paljon
aikaa, sillä ensimmäinen ruumis löytyy lokakuussa 2009 ja toinen nyt. Tarinan
kiinnostavuus lepää sekä sen juonikkuudessa että henkilöiden
sekasortoisuudessa. Tokikaan kukaan ei sanoisi ehkä niin ainakaan Malinista tai
Hannesta, mutta lukija saakin matkan varrella tietää enemmän kuin
ormbergilaiset.
Pienessä kyläpahasessa on näkymättömiä riippuvuussuhteita ja
niiden pauloihin takertuu myös vahva rikospoliisimme Malin: Tyttö voi lähteä
Ormbergista, mutta Ormberg ei lähde tytöstä! Voi Malinia, voi! Ormbergin
arvaamattomat piilovirtaukset vaihtavat suuntaa lupaa kysymättä, tuuli saa
uuden tuoksun, hallinnan menetys voittaa ja se mitä kohti piti kulkea katoaa:
oli eksyttävä löytääkseen perille...kotiin.
Tilanne talvisessa Ormbergissä on kaaottinen ja alati satava
lumi peittää tekijän tai tekijöiden jälkiä. Kaiken lisäksi Peter, Hannen elämän
rakkaus on kadonnut. Hannelta puolestaan on eräässä tapahtumasarjassa kadonnut
päiväkirja, johon hän kirjoittaa kaiken. Joku takuulla lukee päiväkirjaa, jossa on myös intiimejä asioita Hannen ja Peterin Grönlannin lomalta. Lomalta,
josta Hanne ei olisi halunnut ikinä palata takaisin.
Lemmikki on valittu Ruotsin parhaaksi rikosromaaniksi vuona
2017 eikä suotta! Minunkin pitäisi olla lomalla, mutta niin vain meni ihan
toisissa maailmoissa pari järkyttävän kuumaa hellepäivää, vaikka sivuja on yli
viisisataa.Sitten lähdin sukeltamaan Hannea ulos itsestäni, sillä hän jäi
minuun. Lupaa pyytämättä. Itsevaltaisesti.
Ehkä tämän tarinan roisto olenkin minä: sydämetön,
itsekeskeinen ja viettien ohjailema osapuoli.
Minähän tiesin kaiken tämän, mutta tahdoin silti P:n
omakseni.
Ihan kuin olisi syönyt leivoksen, vaikka ei olisi pitänyt.
Huumetta.
Sitä P. on minulle ollut. Ihanaa huumetta, josta en missään
tapauksessa halunnut kieltäytyä.
Hän oli huume ja minä olin narkkari. Kuka minä siis olen
häntä moittimaan?
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Susa/Järjellä ja tunteella Mai/Kirjasähkökäyrä ja Tuulia/Lukutuulia
*****