Meillä kaikilla on mielipiteemme hänestä. Näimme häntä valtiovierailujen
uutisissa, näimme häntä linnan juhlissa, näimme hänen haastattelujaan
naistenlehdissä, kuulimme juoruja hänen suhteistaan poikiensa vaimoihin, näimme
hänet kaikkialla, Maan Äidin, puolisonsa, silloisen presidenttimme varjossa.
Hän oli kuin haavoitettu linnunpoikanen, vähän hauras ja aristava, mutta
kohosiko hento niska hetkeksi ylemmäs, tuliko silmiin tiukka ilme, kiristyikö
leuan kaari, kun kerta toisensa jälkeen hänen miehensä haki tanssiin, ei häntä,
vaimoaan, vaan punaisessa leningissä hulmuavan naisen, jonka jaloissa
tanssittajan ostamat samettikengät. Miksi edes ihmettelimme hauraan naisen
ottamaa etäisyyttä? Sitä, että hän ei ollut halaileva Alli, vaan pidättyväinen
Sylvi. Sanoivat kylmäkiskoiseksi ja karkottivat kirjallisista tilaisuuksista,
koska kukaan ei silloin uskalla puhua avoimesti. Hyvänen aika sentään, kuka ei
tajua ja mitä ei tajua: Kultainen häkki, kadotettu oma ääni, ikuinen
kuuntelijan rooli, vaikka pää täynnä mielipiteitä ja vain punaiset helmat
hulmahtavat ohi, kun nivelkivuista kärsivä
maan ensimmäinen nainen urheasti kantaa rooliaan – valittamatta.
Johanna Venhon Ensimmäinen nainen (WSOY 2019) kertoo Sylvi
Kekkosesta, ihmisestä Urho Kekkosen puolison roolin takana. On aika hänen saada äänensä kuuluviin vailla roolinsa kahleita. Nyt on aika hänen tokaista ’ei mitään häpyä’, nyt on
aika hänen kaivata kotiin Metsäpirttiin ja ennen kaikkea Katerman mökille
Suomusjärvelle, jossa hän kirjoittaa päiväkirjaansa kaikkea sellaista, mitä ei voinut
kenellekään sanoa. Tai ehkä yhdelle. Kirjailija Marja-Liisa Vartio on Sylvin
luottoystävä, jonka kanssa hän peilaa ajatuksiaan kaikesta. Marja-Liisa ei
kahda olla sanomatta vastaan, mutta hän myös tukee ystäväänsä ja antaa
omanlaisiaan neuvoja vaikka siitä, miten miestä tulee käsitellä. Katerman
mökillä Sylvi viihtyy pitkiäkin aikoja yksin Isa koiran kanssa. Ui järven
laheassa vedessä ja antaa veden kannatella ja hyväillä, kun kukaan muu ei enää.
Hän tuntee olevansa kuivuva erämaa, joka ei kelpaa. Miten nivelsairas ja hauras
voisi kelvata niin suurelle ja voimakkaalle kuin hänen miehensä, mutta kerran
kelpasi. Tapahtui ”Creutz-kadun murhenäytelmä” Edla-tädin mukaan hänen
ollessaan matkoilla.
”Minä en pysty sitä tyttöä pitelemään, eikä minulla ole silmiä
selässä”, juorusi Edla-täti äidille puhelimessa, kun oli huomannut Kekkosen
olleen ihan yötä.
Sylvi: ”kaikki
maailmassa tanssi ja soi ja säkenöi ja kimalsi, kun kädet liukuivat hameen
alle, kuivat, kuumat, karheat kädet...”
Sylville Kekkosen valinta presidentiksi ei ollut helppoa
eikä mieluisaa ja kun se toistui ja toistui. Tottuuko kultaiseen häkkiin
koskaan, vai tuleeko niin vaikeaksi olo, että edes kuvanveistäjä Essi Renvall
ei saa tehtyä Sylvistä päätä, mutta hän piirtää Sylvin ja se kuva kaikellaan on
Venhon kirjassa paperikannen alla. Juuri kuvan tavoittamaton katse, kahtaalle
kohdistuva, leuan vahva suhde posken pehmeyteen, se kertoo enemmän Sylvi
Uinosta, joka oli kotipappilassa saanut luvan puhua siinä missä pojatkin. Joku
vaiensi lintusen, mutta olihan hänellä kynä ja mieli, kaikki mitä tohtii
paperille laittaa, mutta julkaista ei voi kuin Urhon asemalle sopivaa ja silti
sanovat kustannetuistakin: Julkaistiin, kun on Kekkosen rouva!
Pettymys ihmisiin Urhon valinnan jälkeen, kun tuli
kaikenmaailman koketeeraajia. Sitten pettymys poikien vaimoihin, Tanelin ja
Matin nirppanokiin. Se otti lujille. Niin lujille, että oli ihan pakko
käyttäytyä hullusti ja änkeä Matin ja Marjan häämatkalle kokkaamaan Katermaan,
vaikka Urhokin yritti vastustella.
Julkinen häpeä, kun lehdet julkaisivat Urhon naisjuttuja,
etenkin sen...
Alakulo, jota Urho ei koskaan huomannut, Isa koiruus senkin
edestä. 'Isa, kuka tämän kirjoitti, ajattelin: alakulo on kaipauksen rampa,
siivetön kaksoissisar, oman osattomuutensa uuvuttama.'
Sitten tuli kuitenkin niitä pahoja päiviä sirpaleita täynnä.
Ei saanut henkeä, happi loppui, oli paettava oman huoneen rauhaan, kunnes
kohtaus oli ohi, kunnes henki kulki.
Sylvi ei ollut kesy. Kaikkea muuta, mutta hän kantoi
taakkaansa vaieten. Joskus lipesi yli ja sen saivat kokea lähimmät ystävät: Marja-Liisa Vartio ja Essi Renvall. Essi etenkin oli vahvasti sitä mieltä, että
kuvan poskista tuli liian pehmeät, koska Sylvi jos kuka osasi sivaltaa, sanoa
ilkeästi. Sylvi Uino oli hengissä!
Ylpeäkin hän oli. ’Kukaan ei rankaisematta loukkaa minua. Se
oli typerää, hävettää muistaa.’
Johanna Venhon kirja on kaunis ja ansaittu kunnianosoitus
Sylvi Kekkoselle. Kirjan lopussa Venho selvittää tietolähteensä, mutta tietysti
osa on aina kirjailijaa: Venho on osannut mennä hyvin Sylvin pään sisälle. Sinne
kivun keskiöön. Miksei myös ilon, sillä olihan iloakin. Tosiaankin, kirjassa on
kaksi kantta: Uskomattoman kaunis paperinen, joka on Satu Konttisen taidonnäyte
sekä sen alla Essi Renvallin piirros ystävästään Sylvistä.
Johanna Venho:
Sylville, Marja-Liisalle ja Essille, kuuluu kiitos
yhteisestä matkasta, unisanoista – ja ymmärryksestä, joka kannatteli. Minun on
jo nyt teitä ikävä.
Katseet syövät voimani, koska ne katseet eivät näe minua, ne
näkevät presidentin vaimon.
Yksinäisyys: Missä sinä olet, kuiskasin, enkä tiedä kenelle
puhuin. ...olin soitin jota kukaan ei soittanut.
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Arja/ Kulttuuri kukoistaa Katja Tuijata. Kulttuuripohdintoja ja Kirjojen kuisketta
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Arja/ Kulttuuri kukoistaa Katja Tuijata. Kulttuuripohdintoja ja Kirjojen kuisketta
*****