Olimme ihan tavallinen perhe. Se oli ihan tavallinen aamu.
Tarinan alku kuulostaa pahaenteiseltä. Nykyaika ei noteeraa
mitään tavallista, vaan kaiken pitää olla kuten nettimaailmassa: äärimmäistä.
Niillä saadaan huomiota ja klikkauksia. Tosin hakeeko tavallinen perhe tavallisena
aamuna extremeä? Vai haluaako tavallinen perhe vain selvittää, kumpi jää tänään
tekemään kotiin töitä ja samalla pitämään huolta perheen pienestä ja vilustuneesta Nadjasta? Haluaako tavallinen
perhe vain selvitä taas kerran yhdestä tavallisesta arkipäivästä? Tänä
tavallisena aamuna rikostutkija Manfred Olsson tasa-arvon nimissä päästää
vaimonsa Afsanehin lähtemään. Hän jää kotiin päivänä, joka ei myöhemmin muistu
häneen mieleensä tavallisena päivänä, sillä...
Camilla Greben trilleri Horros (Dvalan, Gummerus 2019,
suomennos Sari Kumpulainen) heiluttaa voitonriemuisesti haastavan
dekkarikuningattaren viittaa, sillä vaikka muuta pelkäsin, Horros panee paremmaksi
esikoiselle, Kun jää pettää alta ja siitä seuraavalle Lemmikille. Horros on näiden kirjojen itsenäinen
jatko-osa. Tässä kohtaa olen yleensä kokenut notkahduksen eli se on noin
kolmannessa teoksessa, mutta ei Camillalla!
Sanon suoraan, että huumekirjat eivät kiinnosta, mutta
onneksi en ottanut kirjan ennakkomainontaa ihan todesta, sillä onhan teos melkein kuusisataasivuinen. Luin
kolmessa päivässä, enkä sitten paljon muuta tehnytkään. Horros on äärimmäisen
selkeästi kirjoitettu monista kertojista huolimatta tai juuri heistä johtuen,
sillä väistämättä kiinnyt toiseen ja arvostelet toista, löydät arvaamattomia
yhteyksiä heidän välilleen vaikka niitä ei pitänyt olla ja lopulta tajuat, että
täysin toivottomana pidetyn ja huumesotkuihin vaarallisten venäläisten kanssa
sotkeutuneen työttömän Samuelin ihan tavallinen äiti, Pernilla, on kirjan
tammi, se johon tarina turvallisesti nojaa, se minkä takia tarina tulee liki
lukijaa, jolle action ei olisi kovinkaan kiinnostavaa, vaan se tärkein: toivottoman hankalan teinipojan ja hänen
äitinsä viha-rakkaussuhde. Aluksi etenkin viha tai äitikiukku, sillä Pernilla ajaa saamattoman Samuelin
ulos heidän asunnostaan, mitä tosin aika pian ymmärtää katua. Samuel on
kuitenkin silloin jo saanut työpaikan kaukaa, eristyneestä talosta, jossa haisee
vauraus ja sairaus. Samuel kohtaa Rakelin, joka on suunnilleen Pernillan
ikäinen, mutta järisyttävän kaunis. Urheasti Rakel hoitaa koomassa tai
horroksessa olevaa poikaansa Jonasta, mutta hän tarvitsee Jonakselle päiviksi
seuraa, vaikka tämä ei näytä mitään tajuavankaan. Palkkaan kuuluu hulppea
huone, ruoka ja kuukausipalkka, joten Samuel ottaa työn vastaan. Mitä muuta hän
olisi voinut tehdä, kun venäläinen huumejengi jahtaa häntä.
Manfred puolestaan tutkii huumerikoksia, joissa hän
tapahtumien edetessä väistämättä törmää Samueliin ja Pernillaan, mutta myös
minun Grebe –suosikkiini profiloija Hanne Lagerlind-Schöniin. Hannen intuitio
toimii vahvasti ja hän kääntää kauniiden kuvien taustat esiin. Hän lataa
armotonta faktaa, joka on meidän jokapäiväistä elämäämme narsistisessa
maailmassa: Näkyä sosiaalisen median eri kentillä, haalia seuraajia hinnalla
millä hyvänsä, mutta ennen kaikkea näkyä niin, että erotut ja sinut huomataan.
Mikä ihmisiä oikein vaivaa?
Pidin Horroksesta todella paljon. Tarina on niin jännittävä
ja uskomaton, toisaalta taas niin tätä päivää, että ei voi olla tekemättä
vaikutusta. Rakkauden ja pahan tulinen tango, jossa kaunis kääntyy päälaelleen
kuin photoshopatut kuvat, joista ihmistä ei tunnista itsekseen. Pernilla on
kaukana photoshoppauksesta, mutta kruunaan hänet tarinan kuningattareksi.
Minulle hän on sitä kaikellaan, koska kantaa mukanaan syvää äitirakkauttaan,
vaikka vähän joskus väsyikin, mutta ikinä ei luovuttanut!
Polveeni sattuu ihan helvetisti, ja ihmiskuntakin on kai tuhon partaalla, koko ajan yleistyvän
narsismin armoilla.
Mutta mitä väliä sillä on?
Katson Afsanehia.
Hän hymyilee ja vetää syvät henkoset. Sitten hän kallistaa
päätään taaksepäin ja puhaltaa nautiskellen savua kohti vaalenevaa
kesätaivasta.
Olemme ihan tavallinen perhe. Tämä on ihan tavallinen aamu.
Ja vaikka mikään ei ole entisellään, elämä jatkuu.
*****