perjantai 8. kesäkuuta 2012

TULE VIELÄ KERRAN KUIN ILTA...

Tule vielä kerran
kuin ilta omenapuuhun
ja varista minusta kaikki tuoksuvat kukat.
Niin minä sanon sinulle: hyvästi
ja hengitän hiljaa ohimosi varjossa.
Niin minä sanon sinulle: hyvästi
hyvästi vaaleana yönä.
Ja jos huomisaamuna herään
vieraalla lakeudella
vieraan viljapellon sylistä
juurissani uusi multa,
niin silloin minä päästän taivaan ja tuulen
sydämeni läpi
ja sanon hyvästi vielä kerran
hyvästi sydämeni läpi
ja sanon hyvästi vielä kerran
hyvästi sydämeni läpi.

- Aulikki Oksanen -
Maallisia lauluja (Kirjayhtymä)

28 kommenttia:

  1. Kauneimpia Aulikki Oksasen runoja tuo ´Hyvästi`... Kaj Chydeniuksen sävellys tekee siitä täydellisen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Omapäinen arkeilija, täysin samaa mieltä. Tulee mieleen muistoja...

      Poista
  2. Suvensuloista viikonloppua Leena!
    Käyn uskollisesti ja tunnolisesti lukemassa edelleen, mutta tassunmerkit tuppaa jäämään matkasta...."elämäni hortonomina" pitää kiireisenä :D
    Nyt istuskelen Lillan kuistilla ilta-auringossa -ja nautin olosta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pepi, telepatiaa: ajattelin just, että miksi sinua ei näy ei kuulu.

      Poikkeanpa Lillaan, sillä minulla on nyt aikaa, kun R. on edustamassa.

      Poista
  3. Tätä runoa ei voi lukea laulamatta!

    Ihanaa viikonloppua Leena!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaana, niin...laulamatta ja putoamatta muistoihin.

      Kiitos samoin sinulle!

      Poista
  4. Ihastuttava kuva!
    Runosta tykkäsin myös..
    En ole kuullut lauluna?
    Ihanaa viikonloppua sinne♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hanne, kiitos.
      En ikinä voi uskoa, ettet ole kuullut tätä laulettuna. Tämä on Chydeniksen säveltämä, kuten on laulu Sinua, sinua rakastan. Joskus vain ei muista jotain;-)

      Kiitos samoin sinulle♥

      Poista
  5. Ai niin, piti vielä sanomani, että olin Aulikki Oksasen kanssa toukokuun alussa Elvi Sinervon 100-vuotisjuhlassa, jossa hän muisteli Elviä runoilijakolleganaan ja minä pidin tylsän (ainakin Aulikin esityksen rinnalla) akateemisen esityksen Elvin vankilakokemuksista. Aulikki vaikutti aivan mielettömän sympaattiselta ja ihanalta tyypiltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaana, eihän Elvistä voi pitää tylsää esitelmää;-) Kiinnostavaa, kun tiedät niin Sinervosta ja minulle hän ooli erään edesmenneen ystäväni suosikkirunoilijoita. Pitäisi ehtiä...minunkin.

      Olen ajatellutkin, että Oksanen on ihan symppis. Kuvittele, etten löytänyt Maallisista lauluista mitään muuta vuosilukua kuin, että 'laulutekstejä vuosilta 1964-1974'.

      Poista
  6. Mä en tunnista sävelmää (jostain syystä) mutta teksti kolahti tosi syvältä. Miten kauniit säkeet, oih.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Birgitta, sää olet liian nuori...musitamaan tätä lauluna, mutta voit tykätä nyt runona.

      Poista
  7. Hieno runo, pitäisi tutustua Oksasen tuotantoon :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokke, eikö vain. Tämä on kokoelmasta Maallisia lauluja, joten ainakin kirjastosta löytyy.

      Poista
  8. Tämä on yksi maailmankaikkeuden ihanimmista runoista. Aulikki Oksanen on mahtava, olen ihan myyty hänen tekstiensä edessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katja, jos listaisi parikymmentä omaa suosikkirunoa, niin siellä tämä olisi.

      Poista
  9. Voi minun pieni puuni kukkii, enkä ole näkemässä sitä, koska olen nyt ihan muilla mailla:) ihana kuva ja runo LL:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mustis, sun olisi pitänyt matkustaa julmassa huhtikuussa;-) Minä en nyt voisi olla pois Suomesta. Nauti silti!

      Kiitos.

      Poista
  10. Aulikki Oksanen on aina mennyt suoraan sydämeeni! Kiitos, Leena, tästä!

    VastaaPoista
  11. Vahvaa Aulikki Oksasta, ja samalla tunneherkkää, ihanaa ja kuvailevaa runoa. Kovasti tykkään, kiitos Leena postauksesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anja, ole hyvä. Tämä tuo mieleen 'kuumat vuodet', jolloin 'make love, not war.'

      Poista
  12. Aulikki Oksasen runot ovat (mielestäni) yhtä aikaa herkkiä ja vahvoja. Tämäkin niin kaunis. Mutta pääni lyö tyhjää sävellyksen kohdalla. Kuitenkin tuntuu, että kyllä mun pitäs se tietää.

    Kauniita ovat myös nämä kuvat omenankukista ja edellisen postauksen kuvat kärhöistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanna, ehkä sinäkin olet liian nuori muistamaan;-)

      Kiitos!

      Poista