maanantai 21. marraskuuta 2011

Syysasterti eli 'lumiasterit'

Tämä on viimeinen juttuni Leena Lumi's Flower Power -postaukseen tänä vuonna. Tarkoitus olisi ollut lisätä sinne oikean palkin tiedostoon vielä se paras postaukseni Lumipuutarhasta, mutta en löydä sitä, joten aloitan sen kaiken alusta. Se tulee kun ehtii ja sitten onkin jo kai kevät...Paitsi jos lumi villitsee minut, niin sitten jaksan käydä tuhansien kuvien tiedostoni läpi. On hirveää kun mielikuvitus on niin kova, että tulee annettua kuville mitä runollisimpia nimiä, enkä käytä mitään kansioita...Minä todella kuulin, että joku pyörtyi juuri;-)

Sain nämä asterit hurmaavalta vanhalta rouvalta, joka saarellamme pitää kaunista, vanhaa puutarhaa. Nyt minä sen tajusin: Laitankin kalenteriini ensi suvelle, että puutarhavierailu Taimille! Saadessani perennajuurakon, Taimi totesi vain, että kukkivat hyvin myöhään syksyllä. Näitä monet ovat nimittäneet syys- ja jotkut lokakuun astereiksi. Minä olen kastanut nämä hurmaavat kukat lumiastereiksi, sillä tänä vuonna nämä mykerökukkaiset kukkivat ensimmäisen kerran ilman lunta!

 Myöhäisten asterien viehätys on juuri myöhäisessä kukinnassa. Olen jo voinut näitä montakin kertaa jakaa, joten näyttävyys on kasvanut. Kun mikään muu ei enää kuki, nämä vaatimattomuuden lumot vangitsevat katseen ja aivan vieraat ohikulkijat tulevat kysymään, että 'mitä ovat nuo kauniit kukat, jotka jaksavat vielä kukkia?'  Kaikki asterikuvat on otettu kahtena eri vuonna loka-marraskuulla, jota ennen ne eivät ainakaan meillä kuki.

Tänä vuonna saatoin jakaa niin, että sain tätä kukkaa jo makuuhuoneen ikkunan allekin. Siinä aloittavat ensin scillat, esikot ja muscarit, sitten akileijat, lehtosinilatvat, juhannusruusu, digitalikset ja sen jälkeen näyttämön valtaavatkin asterit. Jonkinlaisina lumonvartijoina toimivat valkoiset kääpiösyreenit, sekä hieman syrjästäkatsojana isohko nuokkusyreeni lehtomme puolella.

  Näitä on todella paljon, mutta edes kameran vaihto uuteen ei auttanut meitä kuvaamaan kukkia paljoudessaan. Lumiasteri haluaa olla vaatimattomuuden lumo, mutta tietää aivan tismalleen nyt saadessan kukkia marraskuun valtiattarena, yksinäisessä ylhäisyydessään, olevansa palvotuin kohotessaan marrosta maasta kukat apposen auki aamupimeään ja talven ensimmäisiä hiutaleita kruununa kantaessaan. Sanotaan, että vaatimattomuus kaunistaa ja olkoon siitä sinettinä näiden kukkien myöhäinen viehätys!
Näitä on nyt lokakuussa 2014 jo paljon, mutta eivät näytä minun kuvaamina isona pehkona miltään, vaikka luonnossa melkein henkeä salpaa niiden myöhäinen, runsas ja vaatimaton kauneus. Tässä siis vesisateessa ennen lumia. Monta aukeaa vasta ensi lumen saavuttua.

Ja maraskuussa 2015, jolloin olen voinut näitä jo jakaa sekä ystäville että omalla pihalla.

Leena Lumi's Flower Power

13 kommenttia:

  1. Very beautiful flowers and amazing pictures!
    Congratulations

    VastaaPoista
  2. Antonio, thank you, but look at the roses below: I suppose they are the most beautiful flowers. I should like to eat those pictures;-)

    Have a nice week!

    VastaaPoista
  3. Ei ole tämä kyllä sama kukka kuin se, mitä syysasteriksi olen sanonut. Kukat on hyvin samalaiset, mutta lehdet on erilaisia joten joku eri lajike on vielä tämäkin! Onko tuo lumi jo nyt satanutta? meillä tuli noin sentti ja suli jo poiskin kun päivällä vettä satoi.

    VastaaPoista
  4. Mummeli, oikein odotin, että tulet tämän minulle kertomaan, sillä minustakin tuntui siltä kun kukkiasi katsoin. Minä koko ajan musitaisin, että Taimi olisi puhunut lokakuun astereista, mutta yksi ihminen sanoi minulle, ettei semmoisia ole olemassakaan;-)

    Nuo lumiset asterikuvat ovat viime talvelta, muut ihan viikon parin takaa. Mutta tänä aamuna, vain tänä aamuna, nuo kukat olivat takuulla lumihupussa aamuvarhain, mutta se on nyt ohi. Nyt on vain pimeää ja märkää, sillä mittari meni plussan puolelle. Meillä on ollut siis hyvin samanlainen sää tänään.

    VastaaPoista
  5. Kiitos Leena, nyt mä tiedän mitä ihmeen kukkia olen mökin kukkapenkkiin ostanut.
    Nyt on ensimmäinen kukka auennut ja tuo kukka on ollut jo kolme vuotta siinä penkissä. Tänä vuonna se on kasvanut varmaan metrin korkuiseksi.
    Minulla oli tarkoitus laittaa kuva siitä ja kysellä mikäköhän se mahtaa olla, mutta selvishän se nyt.

    VastaaPoista
  6. Hanne, siis meitä on nyt kaksi, jotka emme tiedä, mitä nämä oikein ovat;-) Jotian astereita, mutta voiko olla lokakuun astereita...

    Ehdottomasti korkeus on ainakin metri, mutta yllättävän hyvin pysyvät pystyssä.

    Jos pidät siitä, voit jakaa ensi vuonna. Minä olen jo kahtena vuonna jakanut LOKAKUULLA, mikä on täysin kaikkien oppien vastaista, mutta hyvin on mennyt.

    VastaaPoista
  7. PS. Meidän pitäisi ehkä lähestyä kasvitieteen professori Jouko Rikkistä...Minä teen sen heti kun ehdin, niin saamme takuulla oikean vastauksen.

    VastaaPoista
  8. Kaunista, yksi mielikukkiani.

    Ostin juuri Marilyn Monroen oman runokokoelman, häntä arvostavat Göteborgin yliopiston kirjallisuuden professorit. Kerron lisää viikolla.

    VastaaPoista
  9. Hannele, sinä kaiken aina tietävä: Mikä kukka? Minä meilaan nyt professori Rikkiselle ja kysyn häneltä.

    Tarkoittanet kirjaas Fragments, jossa sekä Marilynin runoja että muita kirjoituksia.

    Tiesitkö, että hänellä oli lukihäiriö, mutta sitä ei silloin osattu/välitetty diagnosoida.

    Kirjoita sitten pitkä juttu! Onko se taas siellä ruotsinkielisellä puolella;-) Täytyy ottaa taas sanakirja esille...

    Göteborgin professoreille Suuri Kiitos! Onkin jo aika alkaa tajuta Marilynistä muutakin kuin ulkonäkö.

    VastaaPoista
  10. Oi! Näitä pitää saada, haaveissa kun on juurikin puutarha joka kukkii niin pitkään kuin vain on mahdollista... :)

    VastaaPoista
  11. Satu, nimenomaan niin: Minäkin haluan, että kukkii mahdollisimman myöhään ja sitten taas keväällä oikein aikaisin.

    VastaaPoista
  12. Hanne: "Kiitos Leena, nyt mä tiedän mitä ihmeen kukkia olen mökin kukkapenkkiin ostanut."

    Hannele: Symphyotrichum novi-belgii

    VastaaPoista
  13. Hannele, hyvänen aika: Oletko sinä kasvititeen professori;-) Kiitos!

    Kun olen kunnolla tästä saanut itseni kasattua taas, etsin tuosta kukasta vähän tietoa, sillä monikaan ei ole kuullut noinmyöhään kukkivasta asterista. Ne kukkivat vieläkin!

    VastaaPoista