perjantai 18. helmikuuta 2011

VIIKONLOPPUA JA HENGISSÄ OLLAAN VAIKKA...

Hei!

Eilen aamulla sisareni oli huomannut minulla 'out of officen' ja soitti pelästyneenä Lumimiehelle töihin, että 'mitä kauheaa on tapahtunut?'. Sen tähden sanon nyt, että ei todellakaan mitään ole tapahtunut, paitsi pakkanen, johon minua ei ole luotu. Olen lumi, en ikinä pakkanen yli -15 astetta! Tämä ei sovi minulle, joten totesin olevani vaihtolämpöinen eläin, joka joudun puolihorrokseen liian kylmässä.  Mikään ei tikitä, mikään ei soi, paitsi yksi ihana Una furtiva lacrima.  Toki luen, mutta hitaammin kuin koskaan. Luen kuin unessa erästä kirjailijaelämänkertaa, jota olen odottanut pienen ikäni. Siinä olen aivan muualla ja paljon lämpimämmässä.

Pakkanen tuo varmaan esiin minussa toisen tai sitten toden. Kesyys kyllästyttä. En ole yhtään kesy! Olen huomannut, että joskus salaa kesyttömyyteni tuuppii minua, mutta en anna sen tulla ulos. Se on privaattia minua, mutta aiheuttaa uuvuttavaa ristipainetta. Kesyttömille laitoin Lumikarpaloon vähän Silmäniloa ja Slungaa. Omalla vastuulla!

Yritän palata maanantaina kohmettuneena, mutta ehkä sulaneempana. On arvontoja, vähän tulevasta ja toivottavasti jo kirjakin. Tässä pieni välipala Heli Slungaa Varjomadonnasta:

Miten sinä vapiset, pieni narttu
kallat rinnoillasi
ja kuu.

Elämyksellistä viikonloppua pakkasesta viis!

kesyttömällä ♥:lla
Leena Lumi

kuva Tuure

28 kommenttia:

  1. Hyvää viikonloppua. Pieni hengähdystauko blogistaniasta on ihan paikallaan, joskus. :)

    VastaaPoista
  2. Unelma, tämä on nyt ihan must. Palaan asiaan sun kanssa heti kun...

    Kiitos samoin!

    VastaaPoista
  3. Täälläkin horroksessa hytistään ja mietitään, että jossain asioissa elämäkin tuntuu pysähtyvän kun on 30 astetta pakkasta.

    Ei kuulu pikkulintujen lauluakan missään.

    Lämmitellään sisällä, me vaihtolämpöiset. Ja kesytöntäkin olen käynyt lukemassa. :D

    VastaaPoista
  4. Minusta tuntuu, että koko blogistania tai maailma ylipäänsä on jotenkin hidastunut pakkasten myötä. Kaikki toimii hitaammin ja kohmeisesti, ihan hyvä hiljentyä itsekin.

    Minusta tämä pakkanen tekee kulmikkaan, ihan turhaan raivoan luontoäidille ja manaan kylmyyttä. Turhaa energian tuhlausta. Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
  5. Soolis, meillä on yhtä kova kylmyys täällä. Missään ei kai Suomessa ole nyt helpompaa. Tämä on kuin Siperiaa!

    Varo ettei kesyttömyys tartu;-)

    Amma, kiva kuulla, että minä en ole ainoa hyytynyt.

    Olen samaa mieltä hiljentymisestä. Minä joka muutenkin teen aina ylikierroksila, tarvitsen erityisesti pysähtymistä. Ja en ole varmaan ainoa siinäkään, että käyn normaalisti sataa.

    Nyt ei auta kuin olla vaan. Kiitos samoin!

    VastaaPoista
  6. Parin viime aamun pakkaslukemat ovat tuntuneet ihan fyysisesti pahalta. Liika on liikaa, ja varsinkin kun mieli odottaa jo aitoa kevättä.

    Loviisan postissa minullle luvattiin toissa päivänä, että ensi viikko on +30 astetta lämpimämpi kuin tämä viikko. Suomen postiin voi aina luottaa?! : )

    Kiitos vielä kirjasta, ja elvyttävää viikonloppua!!

    VastaaPoista
  7. Anne, sama täällä. Ja mietis miten on mun vanhan koirani laita. Hän on niin kuninkaallinen, että ei susotu tekemään kuin puutarhan perälle, ei tee edes omaan puistoonsa, vaan sinne taa, ja takas tullessa on sitten jo lonkka ihan hyhmäsä. Ja hän jaksaa ihmetellä, miksei pääse partsille katsomaan oravien ja lintujen puuhia...

    Suomen postista olisi monta tarinaa, joissa voi todeta, ettei kansti luottaa. Onneksi sentään kirja löysi sinulle. Katso kuvia tarkkaan, niin löydät niistä sen erityisen, mistä ainakin minä pidin. Esim. se olkkari sillä isolla oranssilla maalauksella...

    Eipä kestä ja kiitos samoin! Nyt elvytystä tarvitaan.

    VastaaPoista
  8. Jos pakkanen kohmettaa, onkin hyvä viettää tarpeellista hiljaiseloa. Sitten on mahdollista palata levänneenä.

    Minä olen varmaan kuta kuinkin ainoa bloggari, joka ihan oikeasti nautin näistä pakkasista! Muutimme Etelä-Suomeen 2005. Muistaakseni talvet 2006, 2007 ja 2008 olivat sellaista loskamössöä, että pari edellistä talvea ovat tuntuneet oikeilta ja hyviltä kylmyydestä huolimatta. Tai ehkä juuri siksi?

    No, onneksi kelit alkavat pian lämmetä hieman ja mielessä alkavat liikkua kaikenlaiset puutarhajutut.

    Vi ses!

    VastaaPoista
  9. Lumiomena, tämä on liikaa jopa mulle...

    Tiedätkö, sen loskan ja tämän ääripakkasen välissä on sellainen unelmakeli kuin: Pkkasta -5 - -10 astetta, ei tuulta ja kaikkialla lumoavaa puuterilunta. Semmoista oli päiväkausia edellisjouluna ja talvena.

    No, puutarha on kyllä pylrinyt mielessä ja olen tehnyt puutarhamuistikirjaani ahkerasti muistiinpanoja.

    VastaaPoista
  10. Voi jestas, on teillä kylmää! Palkintokirja tuli tänään perille,kiitos kovasti♥

    VastaaPoista
  11. Vaikka turhauttaa olla lasten kanssa päivästä toiseen sisällä näiden pakkasten myötä, niin ilmiönä kuitenkin tämä kova pakkanen on jotenkin ihana!

    Eilen pikaisella kauppareissulla ihastelin tummaa iltataivasta, jolla tähdet tuikkivat kirkkaasti ja täysikuukin näytti niin upealta. Pakkasen raikastama ilma kaikessa jäisyydessäänkin on hetken aikaa ihana. Mutta vain hetken, sitten onkin jo juostava sisälle lämpimään ;)

    VastaaPoista
  12. Allu, meillä on nyt hurjaa! Kiva, että tuli ja hyvin innoittavaa lukukokemsuta Sinulle! Onko liikaa pyydetty, että saan ko. kirjan postaukseen kommentin? Saman pyydän myös Bessulta, joka vei juuri minulta ko. kirjan lainaan.

    Susa, turhauduin pakkasiin aikanaan Merin kanssa, sillä hänellä oli astman takia ankarat pakkasrajat. Nyt vanha koiruuteni ei kipeän lonkkansa takia kestä tätä, joten lue rivien välit: Minulla on nyt todella rankkaa. En vain pidä valivalivali-postauksista ja yritän minimoida valitusteni määrän.

    VastaaPoista
  13. Pärjäile nyt siellä =)

    Ja tuo runous, kyllä sen on pakko pistää veri kiertämään ;-)

    Halaus!

    VastaaPoista
  14. Minullekaan ei tuollainen pakkanen sovi,minkä vuoksi olen siitä kaukana. Yritähän kestää ja mukavaa viikonloppua Leena!

    VastaaPoista
  15. Birgitta, parastani pistän, mikä nyt ei taida riittää.

    Eikö ollutkin 'hot'!



    Jael, tämmöistä oli viimeksi tammikuussa -87 ja silloin hermostuin ja ostin tontin kotipitäjästäni. Mitä nyt teen: Myyn tämän pois vai!

    Kiitos samoin Sinulle ja annahan luovuutesi virrata!

    VastaaPoista
  16. Kaikkein lämpöisin ajatukseni sinulle -juuri nyt♥

    VastaaPoista
  17. Leena, haluan antaa sinulle pisteet siitä, että olet aina niin aito, ja aina niin on/off. Kaikki tai ei mitään. Kauheasti ei maailmaan mahdu kaltaisiasi, mutta on mahtavaa, että joitakin on. Ja nykyisin haluan nimenomaan antaa teille tilaa rönsyillä ja kukkia. Ehkä lukkarinrakkaudenkin takia, mutta olen lopulta tietyissä asioissa aika tasainen ja hillitty.

    Mulla on ollut sua ikävä, kun oltiin matkoilla ja kaikkea.

    Hyvää viikonloppua toivottaa Karoliina, joka myös toivoisi pienempiä pakkasia, mutta ottaa silti mieluummin tämän kylmyyden kuin loskapaskan. Johtunee myös siitä, ettei minun ole pakko juuri ulkoilla, ellen niin halua.

    VastaaPoista
  18. Meillä on nautittu pakkasesta sillä parhaalla tavalla: lapsille paketti legoja, äidille viltti ja hyvä kirja! Sekä kuppi maustekahvia.... aaaahhh.

    VastaaPoista
  19. Ihanaa ja lämpimiä muistoja kesästä täältä länsirannikon pakkasista.....mulla alko talviloma ja ei oo onneks mikään pakko lähteä ovesta ulos jos ei ite taho.....nyt on aikaa vaikka lukea muutama kirja....:)

    VastaaPoista
  20. Kiitos, Maria, aivan tunnen jo miten lämpenee♥

    Karoliina, niin, minulla ei ole muita vaihteita kuin on ja off. Ja yksi tunnuslauseeni on: Kaikki tai ei mitään! Joskus vähän rankkaa...

    Kiitos pisteistä Sinulle, tasaiselle ja hillitylle! Minäkin olen joskus hillitty. Se on silloin kun ryhdyn roolileikkiin ja muutun Grace Kellyksi.

    Toivottavasti matka oli antoisa. Joillekin tulee joskus ikävä elämystä Leena Lumi;-) Ikinä ei tiedä mitä seuraavaksi.

    Kiitos samoin Sinulle! Minun on nyt vain koottava itseni monta kertaa päivässä ulos Hänen Majesteettinsa takia. Olen kyllä ulkoilmaihminen, mutta en jääpuikko.

    Elma Ilona, onnea: Sinä olet ymmärtänyt jotain oleellista elämästä! Knpa koiranikin tyytyisi legoihin. Robertsin suklaakahvi aloittaa päiväni...

    VastaaPoista
  21. Leena, oi kesä ja te meillä. Muistat kuinka 'asuimme' puutarhassa ja terassilla...

    Suloista talvilomaa sinulle, Leena♥ ja nyt et sitten tee mitään muuta kuin...vaikka luet ja annat J:n hemmotella.

    VastaaPoista
  22. Näin teen...... ja eka ssa kirjassa lähden kesäseikkailulle suolaisen meren äärelle.....

    VastaaPoista
  23. Luciano Pavarotti ja Una furtiva lacrima; kaunis, joskin haikea yhdistelmä. Olen kerran ollut Milanossa muutaman päivän. Siellä oli myös Pavarotti ja kaksi peruutuspaikkaa La Scalassa. Uskomatonta, että saimme liput.

    Ilo muistella menneitä kamalan pakkasjakson aikana. Kun mittari näyttää -30 astetta, tuntuu ettei mikään vaate ole riittävän lämmin. Astmaatin keuhkoille ei tunnu hyvältä.

    Leppoisaa viikonloppua

    VastaaPoista
  24. Leena, sinä siis lähdet Seikkailun suolaiseen makuun: Loistava kirja! Ja Ruffe on niin söötti...

    Marjatta, tuo haikeus tuli esille leffassa Match Point, johon jäin kiinni täysillä. Leffan päätähti on komistus Lumikarpalossa ja musiikki juuri tämä.

    Ystävämme asuu Decenzanossa ja hän tarjosi meille sieltä käytniä La Scalaan ja oopperaan, mutta valitsin mielummin silloin Veronan ilman oopperaa. Nyt tekisin toisin, sillä Veronassa tapahtui...

    Muisteleminen on kuulemma terveellistä, olen lukenut. Äitini on aina Karjalassa, mutta apua!, nyt hän lähtee sinne taas 19. kerran vieraaksi syntymäkotiinsa.

    Mieheläni myös astma ja tyttärelläni, mutta onneksi lääkkeet ovat nykyään aika hyvät.

    Mukavaa viikonloppua, Marjatta!

    VastaaPoista
  25. Teillähän sauna, mies Oulussa miinus 30,
    hällä melkein vaan kesävaatteet..

    VastaaPoista
  26. Erittäin kaunis ja ihana blogi:)) Terveisin puolasta! Haluaisin joskus vierailla Suomessa, ** Kisses suuri; *******************

    VastaaPoista
  27. Hannele, aamulla aikaisin ollut -34 astetta.

    Siis kesävaatteissa Göteborgista Ouluun helmikuussa...ei kovin tottunut matkailija.

    VastaaPoista
  28. I Love Ski Jumping, Suomessa nytaivan liian kylmä. Ja minä haluaisin joskus Krakovaan...

    VastaaPoista