keskiviikko 18. marraskuuta 2009

BORIS PASTERNAK 1890 - 1960

Tohtori Zivago elokuva on ollut nyt muutamaankin kertaan esillä blogissani. Elokuva perustuu Boris Pasternakin, kuuluisan venäjänjuutalaisen kirjailijan menestysteokseen. Herta Müllerin Sydäneläimen arvostelussa sivusin runoilija Osip Mandelstamia (1891-1958), joka on myös venäjänjuutalaisia. Mandelstam joutui Stalinin vainojen kohteeksi, mutta hänen elämästään voi lukea kirjassa Ihmisen toivo (Vospominanija, Otava, 1972). Kirjan on kirjoittanut runoilijan aviopuoliso Nadezda Mandelstam.

Hyvin kattavan kuvan juutalaisuuteen tarjoaa suomalaisten tutkijoiden Tapani Harviaisen ja Karl-Johan Illmanin teos Juutalainen kulttuuri (Otava, 1998). Kirjasta löytyy paitsi juutalaisten historia, myös mm. juutalaisuuden kielet, Talmudin rakenne, juutalainen mystiikka ja hasidismi, juutalainen folklore, juutalaiset Suomessa, Amerikan juutalaiset, filosofia ja valistus, juutalaisen nykykirjallisuuden teemoja, juutalainen ruoka ja musiikki, vitsit, tiede ja kuvataide. Suosittelen!

9 kommenttia:

  1. Pasternak on varmasti kovin mielenkiintoinen kirjailija. Joskus häneen tutustun!

    VastaaPoista
  2. Älä lue vielä. Itse luin kaikki venäläiset klassikot aivan liian nuorena. Myöhemminkin ehtii.

    VastaaPoista
  3. Kiitos mahtavasta joulumusiikista! Johanna Rusasella on ihana ääni, olen varma että miehenikin tuosta tykkää. (Näytän kohta joulublogissani että musta on ihan jännä joulun ja uuden vuoden väri). Halaus Göteborgista.

    VastaaPoista
  4. Hannele, ole hyvä vain ja nauttikaa. Käynkin sitten katsomassa, miten sisustat joulua mustalla. Olinkin siellä jo kerran ja piti alkaa taalata svenskaa ja se on mun heikoin kieli, vaikka rannikolta olenkin. Mutta mitäpä minä en joulun eteen tekisi. Tai eihän mun PITÄNYT, vaan halusin, kun muutkin...olen sellainen ikuinen yrittäjä...

    Olen sataa varma, että miehesikin pitää Joulun valoa levystä. Reimakin kuuntelee jouluna mieluiten Rusasta. Siitä tulee oikea ja kirkas joulutunnelma.

    VastaaPoista
  5. Tuure, älä usko Leenaa, hän kehittyi hitaammin, minä rakastuin _Dostojevskijiin 16 vuotiaana.

    VastaaPoista
  6. Tuure, usko Hannelea, sillä minä opin lukemaan vasta 5-vuotiaana ja luin Dostojevskia vasta 12-vuotiaana...onneksi löysin sitten Waltarin.

    Hannele, olenkin aina sanonut, että minä olen se hitain viini. Vuosikertani on laatuluokkaa ja epäilenpä eräällä toisella olevan samoin;-)

    VastaaPoista
  7. (vanhemmat sukulaiset sanoivat,että olen liian nuori Dostojevskiin)

    Nuoremmatkin viinit mulle kelpaa :)

    VastaaPoista
  8. Just joo ja ne viinit ovat halvempiakin...vai siis puhummeko me viineistä ollenkaan...;-)

    VastaaPoista