perjantai 27. marraskuuta 2009

YRJÖ JYLHÄ 1903 - 1956

Minun on nyt ihan pakko tarkentaa yhtä omaa sanomaani. Olen sanonut Jussi Siirilän Juoksijan arvostelussa, että 'suhteeni suomalaisiin mieskirjailijoihin on ongelmallinen ja myönnän sen', mutta MINÄ TARKOITAN TÄLLÄ PROOSAN KIRJOITTAJIA! Suomalaiset miesrunoilijat vievät minua kuin hyöhentä lainehilla ja rakkaimmasta päästä ovat Kaarlo Sarkia ja Tommy Tabermann, mutta myös moni muu. Satu Koskimiehen Hurmion tyttärissä katsoin Yrjö Jylhää syvälle tummiin silmiin ja hurmioiduin. Nyt Suomen Kuvalehdessä mumero 48, lukee kannessa Yrjö Jylhän synkeät säkeet. Sivulta 64 alkaa Risto Lindstedtin juttu Talvella Taipaleessa, joka kertoo Tulenkantajiin kuuluneen Yrjö Jylhän elämästä sodan aikana. Tänä iltana luenkin sitten lehteä, enkä kirjaa. Ja kyllä minä pidän Mika Waltarista, Joel Haahtelasta, Jussi Siirilästä ja...ei voi olla mun syy, että Waltari hemmotteli minut pilalle!

"On ilo sulla, suru mulla,/on mulla hautajaiset, sulla häät./ Siis kätes anna/ nyt morsianna,/ kun viime kerran minut vielä näät."

"En tiedä, mitä vastaisin, mun on niis raskas olla, / kuin pätsissä mä seisoisin tai viime tuomiolla."

15 kommenttia:

  1. Tuota kirjaa taisin eilen pitää kädessä kirpparin alessa, olisin saanut eurolla..

    VastaaPoista
  2. Eihän Jussi Siirilän Juoksija voi olla vielä missään kirpparilla? Tai kaikkihan on tietysti mahdollista, mutta miksi joku luopuisi hauskasta kirjasta, jonka voi lukea aina uuestaan ja saa nauraakin sitten uudestaan.

    VastaaPoista
  3. Mutta jos tarkoitat Yrjö Jylhän Koottuja runoja, menetys on sinun ja katastrofin kokoinen. Mikseivät kustantajat voi tehdä noista kootuista runoista uusia painoksia!

    VastaaPoista
  4. Kirjoitin väärälle riville......

    (näytän varmaan lähikuvan kohta,
    se jouluvalomme, oikeesti esillä koko vuoden ;)

    VastaaPoista
  5. Sitä tässä on odotettu! Ihmettelin, kun se ei ollut ollenkaan blogissa isompana.

    (Ihminen on käynyt kuussa, mutta insinöörit eivät ole keksineet itsesiivoutuvaa taloa. Ei miehet viitsi, kun naiset siivoaa kumminkin. He pääsevät vähemmällä. Elämäni hukkaan heitetyt tunnit = siivoaminen!)

    VastaaPoista
  6. Minä en siivoa! Vain osan.. Poikani vessan ja keittiön, ja mies kylpyhuoneen, hallin ja kirjastomme.

    Täällä luovutaan kirjoista nopeesti, kierrätykseen, ihan mukava ajatus, monet pääsee lukemaan.

    VastaaPoista
  7. Lähetä poika ja mies tänne sit!

    Minä ostan vanhoja sekä uusia kirjoja, enkä niitä laita kierrätykseen. Pokkarit eivät ole mun juttu muuta kuin matkalle lähtiessä. Silloin käyn Akateemisesta ostamassa pari ja otan reissuun mukaan. Ne saa sen jälkeen lähteä kiertoon.

    VastaaPoista
  8. (Joo, jos mies myöhään kokouksissa ja reissulla, annan hänelle muutaman päivän ja sanon, et launtaina on oltavaa nättiä :)

    VastaaPoista
  9. Jestas! Minä yritän nyt tätä kans': Det måste vara söt på lördagen!

    VastaaPoista
  10. (enkä ikkunoita ole pessyt 30 vuoteen, silti puhtaat :)

    VastaaPoista
  11. No, toivotaan nyt, että tuo onni ja autuus kohtaa minutkin!

    VastaaPoista
  12. (silloin on kestettävä sitä sotkuuttkin,
    odotellessa ;)

    VastaaPoista
  13. Olen boheemi tyyppi ja hallittu kaaos on ominta minua.

    VastaaPoista
  14. Minäkin tästä yritän siihen ryhtyä.

    VastaaPoista