perjantai 6. marraskuuta 2009

ENNEN ISÄNPÄIVÄÄ/ BEFORE THE DAD'S DAY

Hei Rakkaat Lukijani!

Aloitan valituksella: Miksei vuorokaudessa ole enemmän kuin 24 tuntia! Olen aika kiireessä nyt, kuten varmaan monet teistä. Heti kun kiire alkaa voittaa minut, unohdan englannin kielen. Olen nimittäin kovasti yrittänyt pitää kaksikielistä blogia,koska, vaikka minulla on translator, se ei tuo esille tyyliäni, vaan kääntää mekaanisesti eli on aika karmeaa tekstiä. Ja toisekseen olen päättänyt upota syvälle englanninkieliseen kultturiin joiksikin vuosiksi. Edellisessä lauseessa soi tappion melodia, sillä Saksan kirjallisuus minut todella herätti lukemiseen ja kirjoittamiseen. Mutta yritä nyt lyhyellä saksalla lukea alkuperäkielellä Keski-Euroopan suuria nimiä.

Nyt lähestyy Isänpäivä ja minun piti ehtiä tarjota teille sitä ennen Richard Powersin uutuus Muistin kaiku (The Echo Maker, Gummerus, 2009), mutta ei nyt ehdi. Kukaan ei ole vielä keksinyt itsesiivoutuvaa taloa! Osa puutarhan syystöistä on vieläkin tekemättä. Ja minulla on mies ja koira, jotka odottavat huomiotani. Nuoret tulevat syömään sunnuntaina etc. En ehdi. En ehdi. Kuten olette huomanneet olen tarjonnut teille kurkien muodossa makupaloa Powersin uutuudesta. Suosittelen todellakin lukemaan, sillä siinä asiaa, jota monikaan ei näistä lentävistä fossiileista tiedä. Kurjet kaiuttivat jo 60 miljoonaa vuotta sitten!

Ajattelin nyt yrittää rauhoittaa kotia viikonloppua kohden, mutta tarjoan sitä ennen teille vielä kerran Powersin Laulut joita lauloimme sekä esittelyn itse kirjailijasta, jota en ole vielä tehnytkään.

Toivotan teille kaikille oikein rentouttavaa Isänpäivä -viikonloppua! Kynttilöitä sisällä ja puutarhassa, herkullista ruokaa, yhdessäoloa, softia taustamusiikkia, kiinnostavaa keskustelua, nokosia pehmeän huovan alla, lukemista pitkään, koska aamulla ei tarvitse herätä, kävelyä rantaan ihmettelemään: Onko jo jääurkujen aika!

Love
Leena Lumi

11 kommenttia:

  1. Hauskaa isänpäivää myös teille! Menemme silloin mummille syömään, hänellä oli syntymäpäivä.

    VastaaPoista
  2. Kiitos samoin ja hauskaa sunnuntaita mummilassa. Saatte varmasti jotain oikein herkullista, jota osaa valmistaa vain Taidemummi!

    Meri ja Teemu tulevat sununtaina meille syömään. Kuhaa suppilovahverosoossilla ja jälkiruoaksi papaijahedelmäsalaattia kera vanhanajan vaniljakastikkeen.

    VastaaPoista
  3. Mukavaa isänpäivää ja viikonloppua sinnekkin. Nautin kun lunta hiljalleen satelee. Nuorisollekkin terkut!

    VastaaPoista
  4. Kiitos samoin! Minä rakastan juhlapyhiä ja tuota valkeaa lunta, joka nyt kevyesti ja kuivana satelee, jokainen lumihiutale täydellisen uniikkina.

    VastaaPoista
  5. Tämä ei ole taidemummi vaan sukumummi, joka on päntäyttänyt päähäni kaikki polvet lapsuudestani lähtien! Osaan luetella isoäidin isoäidin isoisään asti kaikki sukulaiset!

    Hänellä on nimittäin kaapissa sellainen kuolleen tädin laatima käärö, johon on listattu kaikki esivanhempani ja minun sukulaiseni 1650- luvulta asti. Hän viuhtoi sormiaan sen yllä osoitellen miten olen sukua hälle, että tuo on kaukainen sukulainen. Ja minä olin siinä pöydän vieressä täysin ymmärtämättömänä! Nykyään kyllä osaan tulkita tuota kummallista sukupuujärjestelmää.

    Minulla on eri kivat mummit! :) Rakastan heitä valtavasti.

    VastaaPoista
  6. Voi Tuure, sinä olet...kunpa molemmat mummisi lukisivat blogiani juuri nyt! Olet takuulla niin Taide- kuin Sukumummisi Suuri Ilo.

    VastaaPoista