lauantai 10. huhtikuuta 2021
Huhtikuu tuo petollinen rakastaja...
keskiviikko 7. huhtikuuta 2021
Venla Hiidensalo: Suruttomat
Tuntuu yhtä aikaa hienolta ja rikolliselta kävellä ensi kertaa sisään Miljoonapalatsin narisevista ovista ja nousta marmoriportaat ylös. Ylhäältä lasi-ikkunoista tulvii valoa ja askelilla on harras kaiku. Edelläni jonottavat tytöt sukivat hermostuneesti hamettaan ja puristavat laukkua. Kun tulee minun vuoroni astua sisään ovesta, annan valon osua kasvoilleni ja nostan leukaani.
Ojennan 26 markan lukukausimaksun ja 6 markan mallimaksun
kanslistille, ja minut kirjataan sisään kouluun.
Astelen portaat alas hitaasti ja toivon, että joku odottaisi
minua alhaalla ja jakaisi tämän pakahduttavan riemun. Näen itseni äkkiä
ulkopuolelta niin kuin katsoisin kuvajaistani. Olen tyttö joka vielä omistaisi
kaupungin. Olen tyttö, jonka leninki on teetetty öiden silkistä. Olen tyttö,
joka astuu palatsin jokaiseen saliin ilman että mikään osuu häneen.
Silloin jalkoihini tipahtaa paperipallo. Nostan katseeni ja
kohtaan portailla edessäni seisovan pojan katseen…Kasvot ovat kauniit: lähes
mustat kulmat, suora nenä ja huulissa pehmeä amorinkaari, kalpea iho, sileä
leuka. Viitan alta pilkottavan paidan hihoissa on väritahroja…
Venla Hiidensalon teos Suruttomat ( Otava 2021) on
pakahduttava naistaiteilijakohtalo. En ole ennen lukenut Hiidensaloa, mutta
mikä uskomattoman tiheä tunnelataus tähän kirjaan onkaan saatu ilman ’huutamista’.
Kuin helppo ja itsevarma siveltimenveto, mutta vain vahvoilla väreillä, sillä kirjamme
naistaiteilijaksi aikova itsevarma nainen, Helmi Vartiainen, on koloristi.
Mikään haalea ei ole häntä varten. Ei myöskään mikään kesy ja siitä ehkä
alkaakin tarinan kipein roso: Hän rakastuu taiteilijaksi aikovaan Tyko
Salliseen osaamatta erottaa toisistaan henkistä, rikkovaa julmuutta ja
rakkautta. Helmi, Sortavalan tyttö, luulee rakkaudeksi sitä, mikä on aivan jotain
muuta. Hän uhraa rakkaudelle pakotettuna oman lupaavan uransa ja tekee sen
silloinkin, kun olisi vielä voinut saada stipendin Pariisiin, mikä olisi ollut tuhkimotarina, jossa todellinen lahjakkuus olisi saanut oikeutuksensa. Koen joka-aamuisen saapumiseni tähän toimistokirjastooni
ja näen aina ensimmäiseksi kuvanveistäjä Camille Claudelin tumman katseen. Olen
laittanut Anne Delbéen kirjan niin, että naistaiteilijakohtalot aina Auguste
Rodinin oppilaasta ja rakastajasta Camillesta virtaavat lävitseni kuin kuuma
laava. Hän on minulle kaikki ne naiset, joiden uran miehet tavalla tai toisella
tuhosivat. He ovat Helmi Vartiainen ja tuhannet, tuhannet muut, jotka koskaan
eivät saaneet aueta täyteen kukkaansa, tuskin nupulle ehtivät, kun heidät joko
suljettiin miehen sanalla mielisairaalaan tai tuhottiin muilla tavoilla. Usein
molemmilla, jolloin uhrista ei enää ollut nousijaksi, miesten uran uhmaajaksi
tai sen ylittäjäksi. Paremmaksi!
Tykon mielestä naisen tehtävä on palvella miestä sekä olla
lapsi rintaa imemässä. Ha saavatkin kaksi lasta, Tirsun ja Tajun. Sallinen
tekee vaimolleen teoista pahimman eli ryövää lapset äidiltään eri tavoin, mutta
peruuttamattomasti. Tirsu syntyy Sortavalassa Helmille hänen siskonsa
avustamana. Vaikka sisar ja isä kuinka pyytävät Helmiä ja lasta jäämään, mikään
ei auta, kun Tyko ilmestyy maisemiin. Tyko vie lapsen niin kauas, että Helmi ei
sinne yllä eikä edes tiedä silloin, missä lapsi on. Vasta eräs sähkösanoma
Tykon ystävälle, joka säälii Helmiä ja yrittää auttaa, valaisee kaamean totuuden.
Rinnakkaiskertomuksena kuljetetaan Tajun tarinaa. Taju
lähtee aikuisena Sortavalaan kirjoittamaan isästään ja hänestä, mutta vaikka
minkä tekee, paperi haluaa tulla täyteen äidistä:
Tuntia myöhemmin Taju tajusi kirjoittaneensa jälleen vain äidistä.
Äiti oli hiljaisuus, jonka hän yritti sanoilla täyttää. Kirjoitti hän sitten
mistä tahansa, hän kirjoitti lopulta äidistä.
Tajulle Sortavalasta tulee menneisyyttä avaava kokemus,
sillä Helmin sisko ei ole unohtanut. Uusi lehti kääntyy, mutta Helmille ei
elämä suo hyvitystä. Aika kiitää ja vie mennessään tuntemattomaan.
Mitä meistä jää? Valon ja varjon leikki, sanat jotka joku
kirjoitti hiilellä seinäpaperin alle, valokuva, jossa olemme enää parilla
lauseella kerrottava tarina.
Kirjansa jälkisanoissa Venla Hiidensalo toteaa näin:
Tämä tarina on minun tulkintani, ja kaikki siinä on
suodattunut kokemusmaailmani lävitse. Lopputulos on faktoista innoituksensa
saanutta fiktiota.
Minäkin annoin suodattua. En salli miehille jotka
vihaavat naisia mitään. Siksi tästä kirjasta puuttuu sen maalauksen nimi, josta
Helmin mies oli kuuluisin. Olisipa Helmi osannut heti tulkita kuvansa esittävän
hänen tulevaisuuttaan julman miehen uhrina.
Lukekaa tämä kirja kaikkien niiden naisten muistolle, jotka pakotettiin
varjoihin ja vaarallisille kujille sen sijaan, että olisivat saaneet ansiosta
loistaa menestyksen parrasvaloissa!
*****
Tästä kirjasta on kirjoittanut myös Suketus/Eniten minua kiinnostaa tie ja sieltä löydät muita tästä kirjasta bloganneita.
*****
maanantai 5. huhtikuuta 2021
Pirkko Soininen: Valosta rakentuvat huoneet
Nyt hän ymmärtää mitä uusi alku tarkoittaa. Mitä on aloittaa
alusta uudessa paikassa , kun voi jättää vanhan taakseen. Jyväskylässä juuri
kukaan ei tuntisi häntä, ei ollut painolastia, vääriä odotuksia, kätkeytynyttä
katkeruutta. Hänen elinpiirinsä muuttuisi täysin ja terveellisempään suuntaan. Olisi
tilaa, valoa, raikkautta, puhtautta, ja hän voisi aloittaa uudelleen
puutarhaviljelyn, oleskella ulkosalla ja…
Hän katselee talonsa piirustuksia: monimuotoinen, näyttävä,
muttei missään nimessä pramea. Kaksi erkkeriä etelään ja länteen, parveke,
kasvihuone, katettu sisääntulokäytävä, erilaiset ikkunat ja hillityt
ornamentit. Rinteeseen sijoittuva talo olisi pohjoispuolella kaksi- ja
eteläpuolella kolmikerroksinen. Alakertaan tulisivat eteistilat, talvipuutarha,
saunaosasto ja hänen huoneensa, toiseen kerrokseen sali, äidin huone, ruokasali,
keittiö ja Hildan huone sekä ullakolle…
Villa Wivi – voi miten hyväksi kaikki jälleen muuttuisikaan.
Pirkko Soinisen teos Valosta rakentuvat huoneet (Bazar Kustannus
2021) oli minulle kuin tuhat polkua sinne, minne olen jo kauan halunnut päästä:
Jyväskylän elämään ja rakennuksiin menneinä aikoina, sillä olen Jyväskylään ja
Muuratsalon saarelle merituulten tuoma, mutta nälkäni Jyväskylään on ollut
vahva tuntemattomasta syystä aina. Pyrin ylioppilaskirjoitusten jälkeen vuonna
koivu ja tähti lukemaan historiaa juuri Jyväskylän yliopistoon, mutta jäin muutaman
pisteen päähän enkä sitten yrittänyt uudestaan. Pettymyksiäkin on mukaan
mahtunut, mutta myönnän sivelleeni salaa Jyväskylän kadun nupukiviä ja myönnän
nimenneeni Jyväskylän Suomen Salzburgiksi. Pirkko Soinisen Valosta rakentuvat huoneet on suuri kertomus.
Sitä ei haukata yhdellä hotkaisulla, koska kyseessä on fiktiivinen elämäkerta
yhdestä Suomen ensimmäisistä naisarkkitehdeistä, Wivi Lönnistä, naisesta, joka tunsi
joka solullaan, mitä on arkkitehtuurin harmonia. Se oli kannattavuus- ja
kantavuuslaskelmia, se oli näkymiä ikkunoista, se oli miten valo kulkee
huoneissa ja silti kaiken piti olla toimivaa, talon omistajia palvelevaa ja
tyydyttävää. Se oli kuin itse elämä: Valon ja varjon harmoniaa.
Wivi oli isän tyttö Tampereen Onkiniemestä. Isä oli ollut
panimomestari ja perhe asui Näsijärven rannalla. Wivi eli kannustavassa
perheessä ja hänen kykynsä huoneiden piirtämiseen tuli esiin jo hyvin varhain.
Kun hän oli valmistunut arkkitehdiksi, ylimmillään oli ilo ja kiitollisuus,
mutta edessä oli myös rämpimistä miesvaltaisen alan ilmapiirissä, jossa
naisarkkitehdin katsottiin hallitsevan vain koristelut, kun miehet piirsivät laajat
kaaret ja laskivat kantavuuksia. Vaikka Wivi saikin paljon Tampereella töitä, ei
hän oikein päässyt itseään auki toteuttamaan. Hän voitti mieskilpailijansa, kun
haettiin arkkitehtejä suurinkin hankkeisiin, mutta usein salaamalla
sukupuolensa nimimerkin taakse. Palokunnan talosta tuli miesten ikuinen kauna,
että nainen sellaisen oli saanut suunnitella! Vihdoin vuonna 1910 Wivi saa kuulla
veljeltään Villeltä, että Jyväskylään kaavoitettaisiin Yrjö Blomstedtin
aloitteesta Seminaarialueen eteläpuolelle eli järven puolelle, huvilakaupunginosa.
Jo syyskuussa Wivi oli hankkinut ensimmäisen lainhuudatuksen tonteille 2 ja 3.
Hän hankki omistusoikeuden kaivatulle muutokselle, uudelle tulevaisuudelle,
aavistamattakaan, miten suuria elämyksiä se kantaisi mukanaan.
Vuonna 1911 Wivi jo harppoo rakennustyömaallaan ja saa
huomiota sekä jyväskyläläisiltä että rakennusmiehiltä, jotka eivät voi tajuta,
miten voi joku tarvita niin monta erilaista ikkunaa. Kansa taas ihmettelee
pytinkiä, jollaisesta ei ollut kuunaan kuultukaan, mutta silti sinne tulee
kanala! Wivi on aina halunnut pitää kanoja ja nyt hän voi myös vihdoin hankkia
koiran!
Joulua 1911 vietetään jo Jyväskylässä. Äiti on mukana ja
apulaiseksi Wivi on pestannut reippaan Hildan. Äitikin on onnessaan ja Wivi
unohtaa särkevät polvensa, sillä ehdittiinhän saada viettää jo tämä joulu Villa
Wivissä. Aamulla hän avaa huoneensa verhot, talo on vielä aivan hiljainen.
Ikkunoista näkyy kuutamossa järven jäätynyt pinta, koivujen siluetit, edessä
pellot ja heti niiden takana järvi.
Mutta ihan tuossa vieressä, toisella suunnalla kohosi vireä
pieni kaupunki. Kaikki oli lähellä, kävelymatkan päässä.
”Huomenta äiti. Nukuitko hyvin?”
Äiti sanoo nukkuneensa nyt paremmin kuin vuosikausiin, kun
melkein kaikki hänen rakkaansa ovat hänen lähellään. Vain Aina on kaukana
Jääskessä, mutta muut lapset asuvat sadan metrin säteellä.
Hyvin pian Wivi saa ensimmäisen tilaustyönsä, joka on kansakoulu
kauniilla paikalla. Sinne mennään romanttista Puistokatua, jota suuret puut
reunustavat. Tila on varsin iso ja muistan miten istuin kerran
suosikkiravintolassani syömässä ja näin koulun. Kysyin ’mikä rakennus tuo on?’ Se on
Puistokoulu! Rakennuksen oli määrä olla valmis 1. tammikuuta 1913.
Soinisen kirjassa kerrotaan kaikki Wivin työt sekä tarinan
lomassa, että lopun lähdeluettelossa Huoneita ja vuosia, joten en lähde niitä
tähän mainitsemaan paitsi...mitä en voi vastustaa.
Pirkko Soininen on solahtanut Wivin sisälle kuin olisi itse
Wivi. Näin annan itseni tämän kokea. Kirjailija on tehnyt paljon tutkimusta
sekä papereista että tutustumalla Wivin suunnittelemiin rakennuksiin. Hän on
tuonut esiin myös Wivin rohkeuden ja sen, että Wivistä ei ole Jyväskylän
seurapiiriperhoseksi. Hän on sen verran introvertti ja toisaalta hän on työnarkomaani, joten vähät vapaa-aikansa hän haluaa vaikka puuhailla
puutarhassa tai kävellä harjulla, lukea, seurustella äidin kanssa. Pakolliset
avajaiset hän tietysti käy läpi, mutta kaipaa usein jo varhain omaan rakkaaseen
huvilaansa. Eipä Wivi arvaakaan mikä pyörremyrsky häntä odottaa!
1912 Tampereelta saapuu vieraaksi Martta Lundelin, joka
kestityksen yhteydessä pyytää Wiviä esittelemään hänet Hanna Parviaiselle. Wivi
toteaa kuulleensa Hannasta, mutta kieltää tätä tuntevansa. Wivi kyllä tietää
Parviaisen perheen, sillä Hannan isä, Johan Parviainen, on ollut Jyväskylässä
mahtihahmo ja syystä. Hän oli perustanut viinanpolttimon, oluttehtaan ja
laivanveistämön sekä Tourulan nahkatehtaan.
Viime töikseen hän osti kokonaisen saaren, Säynätsalon, ja
siirsi sahatoimintansa sinne. Kaksitoista vuotta sitten kauppaneuvos oli
kuollut ja hänen poikansa Hugo oli ottanut tehtaat ja liiketoiminnan haltuunsa.
Hanna kuuluu olevan hyvin omintakeinen persoona, joka pitää Sulkulan
tilaa harjoittaen karjan- ja hevosenjalostusta. Wivi kiinnostuu ja kohta
lähettipoika jo vie viestiä Sulkulaan, joka sijaitsee Jyväsjärven toisessa
päässä, suorastaan vastapäätä Wivin kotia. Hanna tarjoaa lounaaksi itse kalastamiaan ahvenia silmät
ystävällisesti vilkkuen. Vähän arkaileva Wivikin innostuu seurustelemaan
rennosti ja hänestä tuntuu, että he ovat Hannan kanssa kuin ennestään tutut.
Alkaa ystävyys, jonka syvyyttä kummankaan äidit eivät oikein
kestä. Etenkin Hannan äiti pitää loppuun asti kiinni mielipiteestään, vaikka
kummallakin naisella on omat asunnot ja ura. Kaikesta huolimatta Wivi ja Hanna
alkavat tehdä yhdessä ulkomaan reissuja ja kaiken aikaa Wivi myös tarjoaa
Hannalle uusia työkohteita. Wivin äiti haluaa lopulta Helsinkiin asumaan ja
Wivi on sen äidille luvannut. Eletään aikoja jolloin kumpikin hankkii asunnon toisensa
vierestä sieltä sun täältä, mutta ei vieläkään yhteistä. Lopulta Hannasta tulee Säynätsalon
tehtaiden vetäjä ja hän haluaa työväestölle vain parasta. Hänessä on isänsä
energia ja kekseliäisyys, mutta ei isänsä nuukuutta. Lasten päiväkoti Marjala
valmistuu pääsaarelle, samoin kirkko. Wivin tehtävänä on lopulta piirtää meidän
nykyiselle kotisaarellemme, Alvar Aallon huvilasaarelle, työväestön asuntoja, joissa
perheet voisivat viihtyä. Tehtaan puolesta lahjoitetaan jokaiselle omenapuu ja
marjapensaita. Sitä ennen Wivi piirtää Muuratsalon Haikan pohjakaavan, joka on
hyvin kiinnostava. Hanna ostaa upean auton ja niin hevosajelut jäävät, kun hiukset
hulmuten ajellaan Jyväskylästä Säynätsaloon. Johtokunta on varoittanut, että
tehtaalla ei nyt mene hyvin, joten ’suu säkkiä myöten.’ Hanna on kuin kuuro.
Hän on vauhtisokeuden huumaama. Matkoilla vain kalleinta ja parasta eli eri
tavalla, mitä Wivi oli tottunut. Hanna haluaa toisen huvilan, paikan jonne lyövät
ison selän, Ristiselän aallot. Molempien äidit lähtevät aikanaan. Nyt naiset alkavat
haluta vihdoinkin omaa, yhteistä kotia. Hanna haluaa myös lahjoittaa Säynätsalolle kirkon.
Sen suunnittelisi Wivin ystävä Armas Lindgren. Hanna on kiinnostunut
astronomiasta ja yllättää ystävänsä rakennuttamalla Sulkulaan tähtitornin! Hän
on niin iloinen yllätyksestään ja opettaa Wiville tähtien nimiä. He ovat sitten
Kaksosten tähdistö eli Kastor ja Pollux. Hanna Kastor ja Wivi Pollux.
Loppiaisena 1927, kuudentena tammikuuta, ovat Säynätsalon
kirkon juhlalliset vihkiäiset. Wivi näkee kyyneleet monen säynätsalolaisen
silmissä. Hänen loistava ystävänsä on nyt Suomen ensimmäinen naispuolinen
kauppaneuvos. Samaan aikaan Wivi miettii omaa uraansa. Hänestä tuntuu, että
aika on ajanut hänen ohitseen. Hän ei enää keksi, ei jaksa! Hannakin joutuu
heräämään todellisuuteen rankimman kautta. Toisaalta molemmat ovat tehneet niin
paljon ja Wivin rakennukset kertovat hänestä samoin kuin meille tuttu Haikka.
Hanna taas elää säynätsalolaisten mielissä ja kirkko seisoo paikallaan. Ja
sitten on Jyväskylä, johon toki nämä saaret nyt kuuluvat. Siellä on äärettömän
kaunis rakennus, johon ei voi kuin ihastua. Wivin itselleen suunnittelema koti.
Kiitos Kauko Sorjosen, talon nykyisen omistajan, talo ei ole vain rakennus. Se
on pieteetillä remontoitu koti, jossa toivottavasti omistaja kohtaa sekä valon,
että Wivin hengen.
Pirkko Soinisen kieli on minulle mieluista, sillä hänhän on
myös runoilija. Taitavasti Pirkon lyyrisyys tuo teokseen ilmavuutta, suorastaan
sitä Wivin valoa ja harmoniaa! Soininen on aikaisemmin kirjoittanut taidemaalari
Ellen Thesleffistä fiktiivisen elämäkerran Ellen, joka toi Ellenin kuin
likemmäs. Valosta rakentuvat huoneet on tarina Wivistä, mutta samalla myös
Hannasta, sillä ei toista ilman toista. Selkeimmin se ehkä tuntuu luopumusten
hetkillä. Lopulta he päättävät vihdoinkin alkaa asua yhdessä Helsingin
kodissaan. Olisi vain me ja tietysti ystävät ja sukulaiset. Eikä se ole vain.
Se on kaikkeus heille. Kaksi edelläkävijänaista, niin erilaiset, mutta
kuitenkin samaa henkeä. Miten Wivi osasikaan olla vaiti ja antaa Hannan toipua
muutoksista, kun kaikki ei ollut niin mieluisaa. Luopuminen.
1932
Lokakuun taivas on samettia ja tähtien välkettä.
Wivi tuijottaa kaukoputkeen, lokakuinen tähtitaivas on
kimmellystä, hohtavaa hopeaa, äärettömyyttä.
Kuinka hän oli silloin joskus ajatellut, ettei tälle
tunteelle heidän välillään muka ollut sanoja. Olihan sille – oli olemassa yksi
oikea sana ja se oli rakkaus. Ei rakkaus voinut koskaan olla väärin.
”Älä itke Pollux”, Hanna sanoo ja kiertää käden hänen
ympärilleen.
”En minä itkekään, silmään taisi vain mennä tähtipölyä.”
*****
sunnuntai 4. huhtikuuta 2021
Loitsu
takaa Ohtan soiden,
umpeenkasvanutta polkua pitkin,
yli villiintyneen niityn,
läpi yön vartioketjun,
pääsiäiskellojen lupausta
seuraten,
kutsuttuna,
ylösnousseena, -
tule luokseni illalliselle.
-Anna Ahmatova -
Anna Ahmatova: Olen äänenne Kootut runot 1904-1966 (suomentanut ja toimittanut Anneli Heliö, Kirjokansi 2016)
kuva Runotalo
keskiviikko 31. maaliskuuta 2021
Kohti pääsiäisen rauhaa armahtamalla itsensä vain olemaan, jos siltä tuntuu...ja kivat palautteet!
Olen alkanut etsiä itseäni kuvistani, sillä jotenkin hukkasin polun armahtaa itseni. Kuva on maaliskuulta 2018 ja olen aika täynnä solumyrkkyjä, mutta koska oli merkkipäivä eikä tehnyt pahaa, lähdimme ulos syömään. Tuntuu hassulta, sillä olen ollut tosi innokas kokkaaja, mutta olen korona-aikana todella kaivannut ulkona syömistä. Katson kuvan naista, jolle tulevaisuus ei ulotu juuri tuolloin kovin pitkällekään. Tämä kova virta haluaa muuttua lammikoksi ja niinpä naistenlehtien pääsiäisruoat saivat minut ohittamaan sivut nopsaan. Nyt haluan vain olla. Ostin Eeva Kolun kirjankin Korkeintaan vähän väsynyt ja luen sen vaikka suvella ihan itselleni. Minäkin ihmettelen, miksi enää mikään ei riitä? Vai onko se vain joku aikamme trendi. En nyt rasita teitä tällä aiheella enempää, mutta veikkaan, että vielä teen aiheesta kunnon jutun!
Vai löydynkö joulun 2018 ensimmäisestä omaselfiestä, sillä joulu on minulle kuin viides vuodenaika. Rakas sellainen♥
Muistatte nämä Saksasta saamani uutuusjouluruusun juurakot. Ne on nyt istutettu ruukkuihin ja pidetään vielä kellarissa ja päivät siellä on valo. Lunta maassa, maa roudassa, joten ruukkuistutusohje tuli saksalaiselta kauppapuutarhalta.
Ulla Kölnistä vähän välitti hommissa ja häneltä kukasta kuulinkin. Lähetin hänelle toivekirjansa, joka oli Pirkko Soinisen Valosta rakentuvat huoneet. Luemme nyt sitten pääsiäisenä samaa kirjaa. Tämä on viipynyt, koska haluan tietyille teoksille lukuRAUHAN ja tässä kirjassa on nyt sellaista, jota en ole voinut tietää, sillä olen tänne saarille merituulten tuoma. Olen vain arvaillut hienoja vanhoja rakennuksia Jyväskylässä ja nyt saan valaistusta, koska Wivi Lönn ehti suunnitella Jyväskylään niin paljon sekä julkisia että yksityisiä tilaustöitä. Historiallisesti minuun on aina vaikuttanut aikanaan huvilayhdyskunnaksi rakennettu yhteisö, josta Lönn heti varasi itselleen tontit 2 ja 3. Näin hienon kuvan kirjasta kera kukkien sain sitten Ullalta. Kiitos♥
Blogini 12-vuotissynttäriarvonnassa Riitta Partti tuli ensimmäiseksi. Hän valitsi Launosen Ofelian surun ja kiitteli näin hienolla kuvalla. Kiitos♥ Minulla ei ole nyt ollut halua lähteä täydentämään kaupunkiin korttivarastojani, joten Riitta sai ihan suosikkikorttini ja tässä sain sen takaisin!
Pääsiäisen sää on sitten tällaista tai
tällaista. Kuuran kauneus ei ole mitään takatalvea vaan normaalia tähän aikaan vuodesta.
Pääsiäinen tulee vähemmälläkin. Varmaan vika kerta punaista lihaa tähän talveen eli huomenna valmistan gulassin. Tänään tein omenapiirakan, jota saa nauttia vasta huomenna ja illoille on omat herkkunsa mikä tarkoittaa mitä nautimme Netflixin sarjan ääressä. Koko aikaa ei tarvitse syödä gulassia, sillä salaattipäivä valkosipulipatongilla, suoraan uunista otetulla on ihan kunnon ruoka.
Ei pääse meillä vielä haravoimaan. Niinpä siirtelin narskuruukkuja paikasta toiseen. Huomatkaa metsäkauriin jäljet saappaiden ja kukkien välissä. Urbaani legenda väittää minun haravoineen yhtenä pääsiäisenä lunta....Älkää uskoko! Onneksi kulkuväylät laattakivillä ovat jo jäistä vapaat.
Ehkä olenkin tässä....tai sitten siinä yhdessä, jota ette ole vielä nähneet tai siinä, jonka aion otattaa, kun lupasin esitellä Marimekon Huokaus Tähtiniitty -mekkoni. Murrosta ilmassa...
Jos kelit ovat hyisen jäätävät, voi leikkiä vaikka tietokilpailua ja kysyä, että 'tiedätkö, mikä on Suomen kansallisperhonen?' tai 'mikä perhonen on metsän kuninkaallinen?' Näihin löytyy vastaus lasten tietoteoksesta Lapsen oma perhoskirja, jossa teksti on Anne Hakulisen ja kuvat Laila Nevakiven.
Kyllä ovat omput ja jyvät kelvanneet. Tuossa on aika jyrkkä rinne lehtoon, mutta sehän ei siroja pikkukauriita haittaa.
Kynttilät sopivat kaikkiin aikoihin. Kuvassa Kalevantulen pääsiäiskynttilöitä.
Rauhaisaa pääsiäisen aikaa teille kaikille♥
tiistai 30. maaliskuuta 2021
Anne Hakulinen - Laila Nevakivi: Lapsen oma perhoskirja
Joko sitruunaperhoset lentelevät Etelä-Suomessa tai länsirannikolla. Meillä ei vielä ole näkynyt. Sitruunaperhonen on monelle kevään ensimmäinen bongattu perhonen. Se lentelee mukanaan taikakukan taikapölyä ja voi joskus osua vähän harhaankin, sillä luonnossa kevättä ihmettelevät mummi, Niilo ja Nelli saavat sitä päällensä seurauksella, että kutistuvat pienen pieniksi. Hätä ei ole kummoinenkaan, sillä Sisu-sitruunaperhonen lupaa pitää heistä hyvää huolta. Hän ottaa heidät kyytiinsä ja lennättää läpi ihmeellisen perhosmaailman, jossa niin aikuiset kuin lapset saavat takuulla kuulla jotain uuttakin perhosista. Ainakin minulle kävi niin.
Anne Hakulisen ja Laila Nevakiven Lapsen oma perhoskirja (Minerva 2021) on lasten tietokirja, jonka on tekstittänyt biologi Anne Hakulinen ja kuvittanut Laila Nevakivi. Sisu sitruunaperhonen lennättää mummia ja lapsia perhosten maailman esitellen samalla näiden toukat, joihin palaamme myöhemmin, sillä nyt ilmassa lentää
kaunis sininen perhonen: paatsamasinisiipi. Tiesitkös sen olevan Suomen kansallisperhonen? Sisu esitelmöi päiväperhosista ja niiden erilaisista munista, joita voi löytyä vaikkapa nokkosen lehden alta.
Sitten he huomaavat tumman, kauniin perhosen juomassa koivunrunkoa pitkin valuvaa mahlaa. Sanna-suruvaippa siellä nautiskeli herkkuaan ja malttoi keskeyttää kertoakseen olevansa metsän prinsessa eikä yhtään surullinen. Kuninkaallisuus tulee hänen tieteellisestä nimestään, Nymphalis antiopa, joka viittaa muinaisen kuninkaan tyttären nimeen.
Sanna -suruvaippa esitteli kotimetsäänsä ja siellä asuvia perhosystäviään. Puiden lomassa viuhahti ujo metsäpapurikko ja hieman syrjemmällä poukkoili ilmassa värikäs riikinkukkokehrääjä. Pikkuinen kangasperhonen kökötti koivunoksalla ja esitti lehteä.
Toukokuu vaihtuu kesäkuuksi. Toukat kehittyvät toinen toistaan upeimmiksi perhosiksi ja kun illat alkavat hämärtää
alkavat lentää kiitäjät, jotka ovat ihan omia suosikkejani. Huristen ne lentävät hämärtyvässä illassa kukasta kukkaan. Kiitäjät ovat saaneet nimensä siitä, että lentävät muita perhosia nopeammin, koska ovat niin virtaviivaisia ja kapeasiipisiä.
Kuvassa on mäntykiitäjä yllä ja sen toukka. Horsmakiitäjän tunnistaa vaaleanpunaisesta väristä. Suorastaan suloisella horsmakiitäjän toukalla on erikoinen silmäkuviointi hämäämässä saalistajia. Klikkaa kuva suuremmaksi niin huomaat...
En ole kovinkaan hyvä perhostuntija, mutta olen oppinut arvostamaan niiden toukkia! Meidän kompostissa elää toukkalaji, joka syö tehokkaasti vahvoilla leuoillaan ja ne ovat pelottavan vahvat leuat. Multaa tulee vauhdilla, sillä niille kelpaavat vain tietyt lehdet. Meni aikaa kunnes sain kuvattua kaksi jättimäistä lehmuskiitäjää. Luulin toukkia niiden toukiksi, mutta väri ei täsmännyt...Toukkien arvostus perheessämme on kohonnut, sillä meillä on kolme avokompostoria ja yksi biokompostori!
Rakastan lasten tietokirjoja! Ne ovat kuin eläinopin selkokieltä ja kuvat ovat ihania. Tässä kirjassa on lisäksi myös joitakin kasveja ja niin paljon perhosia, että kun syksyyn päästään, ollaanko jo tutustuttu sataan perhoseen, niiden toukkiin ja myös niiden saalistajiin. Yöperhoset ovat ihan oma syyskesän lukunsa. Niistä pidän ehkä eniten sillä syyskesä on lempivuodenaikaani.
Nyt olemmekin jo saaneet ensilumen. Ja uskokaa pois:
Sipriina-sitruunaperhonen piti tiukasti kiinni ohuesta mustikanvarvusta ja uinui talvisessa horroksessa.
Puiden rungot naksahtelivat pakkasessa, mutta sitruunaperhonen ei palellut. Sen suonissa virtasivat ihmeelliset nesteet, jotka suojasivat sitä jäältä ja pakkaselta. Taivaalta putoili lisää lumikukkia. Ne laskeutuivat Sipriinan ympärille ja peittelivät perhosen huntuun. Siellä lumikäärön suojissa sen oli hyvä olla.
Hakulinen ja Nevakivi ovat tehneet loistavaa työtä. Kirja vie mennessään! Ja nataa tietoa myös perhosten suojelusta ja perhosharrastuksesta. Oijoi, tämä kirja pitää säästää, sillä meidän perheessä on eräs toukka- hyönteis- ja perhosmaanikko. Ja Lapsen oma ötökkäkirja pitää ostaa itselle, sillä tuli annetuksi se lahjaksi....Onneksi tallessa on Lapsen oma metsäkirja.
*****
lauantai 27. maaliskuuta 2021
Sofie Sarenbrant: Häpeänurkka
Liv tuuppii Juliaa edellään raitovaunukiskoilla ja käskee panemaan vauhtia. Tessan on kauempana takana niin, että häntä tuskin näkee. Julia ei tärise enää kylmästä vaan silkasta kauhusta. Onko hänellä mitään pakotietä?
Tule mustissa
vaatteissa.
Siksikö että
häntä ei erottaisi kiskoilta? Raitiotievaunut kuulemma ajavat sitä kovempaa,
mitä kauempana ne ovat pysäkiltä.
”Tämä on
hyvä paikka paikka”, Liv sanoo. ”Mene maata ja pane silmät kiinni.”
Silmät
kiinni?
Julia katsoo
Livia ja Tessania. ”Onko tarkoitus tappaa minut?”
”Oletko
mamis?”
Julia ei
pysty kuuntelemaan enempää. Hän laskeutuu makuulle ja painaa niskansa kylmälle,
kovalle kiskolle…
Sofie
Sarenbrantin Emma Sköld -sarjan uusin teos Häpeänurkka (Skamvrån, WSOY 2021,
suomennos Helene Bützow) suorastaan huutaa sanomaan, että tarina oli ahmittavan
hyvä! Tätä ennen olen lukenut Syntipukin, mutta sen luin vain itselle ja jo
silloin tajusin, että pohjoismaisten naisdekkaristien taivaalle on syttynyt
uusi tähti: Sofie Sarenbrant.
Häpeänurkka kantaa
montaa kiinnostavaa tarinaa, mutta aikatasot on minimoitu vain erään henkilön
menneisyyteen ja ne ovat suurelta osin päänsisäisiä, nykyhetkeä taustoittavia lyhyitä
lukuja, joten mitään vaikeutta ei ole juonen seurannassa.
Kirjan
vahvuus lepää erittäin sympaattisessa poliisissa Emma Sköldissä, joka on palannut
äitiyslomalta tavallista aikaisemmin ja jättänyt vauvan hoidon exälleen
Nylletille. Kummallakaan ei ole uutta suhdetta ja Nyllet haluaa palata takaisin
Emman luokse. Hän on itsekin poliisi ja hoitaa mielellään Elliä, mutta häntä
korventaa katsoa Emman uutta paria Krillea, komistusta, joka on Emmaa
kuusitoista vuotta nuorempi. Onneksi hän ei tiedä, miltä jo Krillen läheisyys
autossa hänestä tuntuu. Sofie rikkoo tylsää ikätabua nuori nainen vanha mies,
tuomalla kuvaan hyvinkin mahdollisen aikuinen nainen ja äiti sekä nuori mies
-kuvion. Luvassa on…
Aloitin
sillä, mikä on kirjailijalle nyt ollut tärkeintä tässä tarinassa eli rankalla
koulukiusaamisella, josta kenelläkään ei ole hajuakaan. Huolehtiva äiti, Emman
sisko Josefin, on aivan pihalla, ei tajua mitään vaan luulee Julian pahinta
vihaajaa Liviä hänen parhaaksi ystäväkseen. Julia on tosi, tosi lujilla ja
asiaa vain pahentaa kun hänen luullaan olevan itsemurha-altis. Onnettomuudeksi
Julia googlaa itsetuhoajatuksien lopulta alkaessa vainota häntä,
tukihenkilölle, josta alkaa kaikkien aikojen painajainen.
Kaikki kirjan painajaiset, kaikki surmat, johtavat Taalainmaalle. Niinpä Emma Ja Krille sitten ovat koko ajan matkalla sinne tai pois ja vaeltavat pimeässä metsässä Emman vielä tietämättä, miten likeltä kaikki liippaa häntä. Nyt sitä sitten ollaan koukussa kahden Emma Sköld -tarinan pauloissa, sillä eipä hurjempaan voi kirja päättyä. Luulin, että jännittävien öisten lukuhetkien jälkeen saapuu harmonia, mutta kaikkea muuta. Finaali saa odottamaan uutta jatkoa kärsimättömänä. Sarenbrantilla on loistava tempo, jolloin kukin tarinan tragedioista sekä erottuu omanaan, että antaa niille yhteisen nimittäjän: Ihmisen julmuus toista kohtaan riippumatta iästä, sukupuolesta tai sosiaaliluokasta.
Koska
kirjailija mainitsee kiitoksissaan omistaneensa teoksensa edesmenneelle
serkulleen, minä puolestani haluan kuljettaa mielenterveyden viestikapulaa nyt
kaikille, jotka tämän tekstini lukevat ja toivon mahdollisimman monen tietysti
tarttuvan Häpeänurkkaan, sillä paha ei synny tyhjiöstä.
Sofia
Sarenbrant:
Olen
omistanut Häpeänurkan ainoalle serkulleni, Bjarnelle, kunnioittaakseni hänen
muistoaan. Tänään on hänen syntymäpäivänsä, mutta hän päätti lähteä luotamme
neljä ja puoli vuotta siten, vasta neljäkymmentävuotiaana. Tieto hänen kuolemastaan
herätti monenlaisia tunteita: syyllisyyttä, häpeää ja surua. Syyllisyyttä
siksi, että en mahtanut sille mitään. Häpeää epäoikeudenmukaisuudesta siksi,
että olin itse saanut elämälleni hyvät lähtökohdat, kun taas hänellä oli suuria
vaikeuksia. Surua Bjarnen ja hänen vanhempiensa tähden.
He menettivät
ainoan lapsensa.
Psyykkinen
sairaus ei kysy lupaa vaan tunkeutuu kuin loinen kaikkiin yhteiskuntaluokkiin
eikä sillä ole mitään tekemistä menestyksen tai ulkoisten tekijöiden kanssa. Sitä
ei ole helppo ymmärtää eikä hyväksyä, olipa kyse sairastuneesta tai hänen
lähipiiristään. Tiedän omasta kokemuksesta millaista häpeää huono olo voi ihmisessä
herättää. ”Saisit olla kiitollinen, sinullahan on kaikkea.” Niinpä, mutta
ahdistus ei ole järkiperäistä. Onnekkaan ja onnellisen välillä ei ole yhtä kuin
-merkkiä. Päältä katsoen ei näe, miten ihminen sisimmässään voi. Ja kun joku
omassa lähipiirissä päättää lopettaa elämänsä, meille muille jää vastaamattomia
kysymyksiä.
*****
keskiviikko 24. maaliskuuta 2021
Kiitos te♥ Yli 3,5 miljoonaa kävijää Lumissa♥
Kiitos kaikille lukijoilleni eli tänään yli 3,5 miljoonaa kävijää ylittynyt! Leena Lumia ei olisi ilman teitä, sillä vastavuoroisuus on toiminnan lähde. Kun tämän aloitin yli 12 vuotta sitten, en olisi uskonut, mutta kiitollisena ja hämmentyneenä katson vuosia taaksepäin. Tulevaisuudesta en nyt muuta tiedä, kuin yritän lukea rästikirjoja sekä alkaa heräämään puutarhalle. Meillä on vielä paljon lunta, mutta räystäät tippuvat päivisin auringossa sulasta lumesta ja kevät voi tehdä yllätyksen suuntaan jo toiseenkin.
Arvontakirjat ovat lähteneet viimeistä myöten tänään ja ajattelin lukea erästä kirjaston pikalainaa pois. Ehkä vähän suklaatakin...Ensimmäiset tetenarskut tänään, mutta vielä öiksi sisälle. Saksasta saapuneet jouluruusut on istutettu ruukkuihin ja laitettu kellariin +4 asteeseen ja valotan päivittäin. Niitä ei pääse ihan kohtakaan vielä maahan laittamaan, sillä niin paljon on lunta.
Ihania kevättalven päiviä hitaasti, mutta varmasti saapuvasta viherryksestä nauttien♥
sunnuntai 21. maaliskuuta 2021
Synttäriarvonnan voittajat 2021 Leena Lumissa ovat....
Synttäriarvonnan voittajat Leena Lumissa ovat:
Riitta Partti
Anniina
Onnea voittajille♥ Kiitos kaikille osallistujille♥
Onnettaren suosikit valitsevat voittojärjestyksessään täältä haluamansa palkinnon. Ensin valitsee Riitta, sitten Anniina etc. Kertokaa sitten minulle, mikä on valintanne s-postilleni leenalumi@gmail.com sekä antakaa samalla yhteystietonne. Jos haluatte, voitte antaa myös kakkosvaihtoehdon kirjaan, mutta toivon kaikkien saavan ykkösvaihtoehtonsa eli tällainen valintasysteemi kaipaa arvontaan osallistuneiden huomiota. Merkitsen va.littujen kirjojen kohdalle 'varattu'.
Helmikuun jouluna saimme Merillä ja Samilla mm. konjakkilohta uunijuureksilla. Alamme nyt valmistaa samaa ilman konjakkilohta, jota olisimme voineet normiaikana löytää vaikka Mäkisen kalaliikkeestä, mutta ei ole tehnyt mieli lähteä cityyn. Ensin juurekset ja sitten merilohta uuniin...katsotaan mitä syntyy.
Mukavaa sunnuntain jatkoa ja sytytetään kynttilöitä ruokapöytään, sillä niiden aika on aina♥
♥:lla Leena Lumi, jo 12 vee
pupukuva Marjaana Rinne-Loikala
keskiviikko 17. maaliskuuta 2021
Kevättalvea!
Kevättalvi ei ole ikinä tylsä, sillä aamulla herätessä et tiedä heräätkö lumipyryyn vai aurinkoiseen kevään hipaisuun, jossa voi olla jo ripaus lounatuulta...Pidän talvesta ja syksy on suosikkivuodenaikani. Silti siitä väistämättä antautuu jo maaliskuulla joillekin kevään houkutuksille, vaikka lunta ainakin meillä on yltä kyllin. Aamulla linnut lauloivat jo kevättä, mutta sitten on vielä tulossa päiviä, jolloin ne lennähtävät läpi lumipyryn kiitollisina nokkimaan talia ja syömään siemeniä.
Minua alkoi kevät nyt kutsua aivan epätavanomaisella jouluruusulla, joka on uutuus Saksasta. Heti kun ystäväni lähetti minulle tämän Baldur-Gartenin uutuuden kuvan, minäkin halusin. Toivottavasti tänä vuonna mikään eläin ei laita näitä suuhunsa! Viime vuonna olimme kotilovapaita kiitos parin meillä kolmisen viikkoa viihtyneiden sorsien. Uros toi puolisonsa meille rauhaan lepäilemään ja lähti pesäntekoon. Hänen palattuaan alkoivat kulkea pitkin poikin puutarhaa ja lehtoamme syöden ahkerasti jotain eli mitä ilmeisemmin kotiloita. Sitten lepäsivät ja levättyään polskuttelivat kalliomme lintulammikoissa. Ruokalevon jälkeen taas syömistä ja yöksi hävisivät omille teilleen. Oi mikä onni heidän vierailunsa olikaan! Kun olen tätä muille kertonut, on heillä herännyt ajatus muutamista ankoista...Siis tämä värikimara, joka ei ole tyypillistä minua, veikin nyt lujaa. Koska pussissa on kolme 'Knollenia' olen valinnut jo paikatkin ja menevät kaikki nyt vähän sinne sun tänne eli testaan samalla jouluruusun sielunelämää. Olisi niin kiva saada jouluruusut viihtymään pysyvästi. Yhden päätin jopa suojata sellaisella häkkyrällä eli jos kyseessä onkin ristihuulten herkku, eivät pääsekään nyt jouluruusuilla herkuttelemaan.
Sitten vanhat tutut tetenarsissit. Ostan näitä ihan ensimmäiseksi, sillä kestävät hyvin kasteltuna pakkasta ruukussa -10 asteeseen saakka. Voin hyvinkin ostaa sisälle ja kun kukat ovat kukintansa kukkineet, istutan ne maahan rinteeseen joka ensimmäisenä maata näyttää. Istutuskastelu ja siinä se oli. Seuraavana vuonna kukkivat ilman mitään vaivannäköä ja ainakin vielä vuosi vuoden jälkeen.
Olin kirjoittanut näihin, että olisivat kukkineet jo maaliskuulla...Voikohan olla tottakaan. Nyt on näiden rinne ainakin ylenpalttisen lumikerroksen peitossa. Muistan viime vuonna minne yllätyspaikkaankin laitoin suuresta, laakeasta ruukusta eli jaoin.
Pienemmät nostan suoraan istutuskuoppaan seuraavaa kevättä odottamaan. Kyllä näiden lehdistä näkee, että ovat pakkastakin saaneet, mutta hyvin kukkivat.
Tästä se lähti...Tetenarskut ja yllätys, myös helmililjat, ovat kaikkensa pääsiäisenä sisällä antaneina, seuraavan kevään puutarhailo!
Tottakai valkoinen jouluruusu on kaunehin, mutta nyt vaihtelu saa virkistää!
Tämä kukki etupihalla kauan marras-joulukuulla...Jouluruusu on huono viihtymään sisällä, joten sitä en enää edes yritä.
Juot maljan tarjotun, maistat meren ja suolan kyynelten. Aavistat vaaraa. Hunaja kiteytyy jääpuikoiksi, valat kohmettuvat, sydämesi jäätyy: Missä on pedonsilmäinen armaani? Etkö kuule, etkö kuule? Jääurkujen soittaessa hän jo kiiruhtaa toiseen satamaan. Uusiin puutarhoihin.(LL)
lauantai 13. maaliskuuta 2021
Gustaf Skördeman: Geiger
Katso, että muutat mielipidettäsi sillä siunaamalla, kun
puolue tekee niin…Tarvitset vihollisia, et ystäviä, jotta vaikutat itse
luotettavalta.
Heidän ei pidä koskaan löytää minkäänlaista halkeamaa julkisivustasi.
Sinun pitää uskoa aatteeseen itse.
Kätke totuus syvälle pieneen sopukkaan, jonka voit lukita.
Älä sydämeesi, sillä sydän voidaan aina tiirikoida auki.
Kätke se aivojesi takaosaan niiden salaisuuksien taakse,
joita häpeät eniten. Joita et ikinä kertoisi kenellekään. Kaiken kantamasi
häpeän ja syyllisyyden sekä sen taakse, josta et milloinkaan voi puhua,
kuolisit mieluummin kuin kertoisit siitä. Pieni kova totuuden siemen.
Gustaf Skördemanin esikoisteos Geiger (Geiger, Minerva Crime 2021, suomennos
Katarina Luoma) on monipolvinen vakoiluromaani kylmän sodan vuosilta. Tarinan päähenkilöiden
liitto niin sodassa kuin rauhassa, on sinetöity kolmekymmentä vuotta sitten,
joten suloinen rauha makaa koko Ruotsin kuuluisan televisiosuosikin Stellan -isän
kodissa Brommassa. Stellan on jo kahdeksankymmentäviisivuotias, mutta pää on
terävä kuin partaveitsi. Aikuiset
tyttäret Lotta ja Malin käyvät tervehtimässä vanhempiaan heidän kauniissa kodissaan,
joka aivan pursuaa muistoja. Isä vietti heidän lapsuudessaan paljon aikaa
puutarhassa, vaikka heillä oli myös palkattu puutarhuri. Puutarhavaja oli kuin
isän pesä, jonne tämä pakeni milloin kuumuutta, milloin tyttöjen melua.
Perheellä oli siivoja Jane ja tällä tytär Sara. Jane ja Sara saivat asua yhdessä
rannan rakennuksista ja koska Sara oli tyttöjen ikäluokkaa, heistä tuli
ystävät. Vai tuliko? Nyt aikuisena hän miettii, miten vähän tytöt ehkä hänestä
perustivatkaan, palvelijan tytöstä. Kun syksy koitti ja koulut alkoivat, tytöt
unohtivat Saran aina seuraavaan suveen asti. Sara Nowak työskenteli Tukholman
poliisin prostituutioryhmässä, kun Brommassa tapahtui rikos. Sara alkaa
omapäisesti tutkia tapausta perustellen sen perheen monivuotisella
tuntemisella. Mitä enemmän hän käy Brommassa, sitä enemmän muistikuvien
satumaisuus alkaa särkyä ja hän joutuu kohtaamaan oman itsensä niin
pahassa kuin hyvässä, samoin Saran ja Malinin ja etenkin oman äitinsä Janen,
jota he huutelivat ’Cleaning Lady!’ kun tahallaan sotkivat paikkoja. Vain
Stellan ja hänen vaimonsa Agneta tuntuivat säilyvän muistikuvien mukaisina. Vanhat
albumit paljastivat, miten hauraita muistomme voivat olla ja miten paljon elämä
on voinut huijata.
Mitä selväpiirteisimmin menneisyys hahmottui, sitä häilyvämmiksi
muuttuivat nykyhetken ääriviivat ja sitä epätodellisemmalta oma elämä tuntui.
Elikö hän tosiaan nyt? Vai silloin?
Ikävästi mieleen tuli myös se, miksi hän todellisuudessa oli
halunnut juuri Martinin. Oliko syynä se, että hän sai vietyä yläluokkaan
kuuluvilta ystäviltään, etenkin Lotalta, jotakin tärkeää? Hän voitti saaliin,
joka nyt kuorsasi sängyllä leuka kuolassa. Ei mikään hurmaava näky. Martinin
puhelin piippasi ja Sara pyyhkäisi näyttöä. Multimediaviesti. Viesti, jonka jälkeen
Saralle aukeni oma hyväuskoisuutensa…
Skördeman tekee hyvää työtä aloittaessaan idyllistä, jossa
tapahtui tragedia. Näin luodaan pohjaa ymmärtää niitä moniselkoisia suhteita,
joista kylmä sota koostui. Agenttien salanimet, koko homman koodi, mitä ihmettä
on tapahtumassa kolmenkymmenen vuoden kulutta ja mitä Saksassa sijaitseva Fulda
tähän kuului? Neuvostoliiton sinne tänne ujuttamat agentit, joille oli luotu
uusi elämänhistoria. Tatuoitu se heihin niin, että uskoivat itsekin olevansa
mitä sanottiin, kunnes tietty koodi aukaisi toiminnan. Mukaan Stellan -sedän kutsuille
oli otettu Ruotsin merkkinimiä aina pääministeristä viihdyttäjiin asti. Sarakin
oli saanut kokea kutsujen kiihkeän, kuin odottavan tunnelman, kunnes heidät oli tyttöjen kanssa määrätty nukkumaan. Juhlat kestivät auringonnousuun ja aina alkoi uusia. Selvää
oli, että korkea-arvoisia vieraita kestittiin hunajaisilla herkuilla. Sopimuksia
syntyi. Uusia pommin rakentajia. Vieraita oli niin entisestä DDR:stä kuin
Neuvostoliitosta ja he kaikki sulautuivat ruotsalaisen yläluokan hauskanpitoon
viimeiseen pisaraan asti.
Kaikki nämä alkukantaset pedot, jotka näkivät nuoret naiset
pelkkinä käyttöesineinä. Itsensä alfauroksiksi julistaneet miehet olivat täysin
sukupuoliviettiensä vietävissä ja piilottelivat sivilisaation ja menestyksen
ohuen lakkakerroksen alla. Muutaman minuutin nautinnon tähden he tuhosivat
nuoren ihmisen elämän. Pitivät sitä oikeutenaan. Empatian puute oli
perinpohjaista.
Juoni on rakennettu perässä pysyttäväksi, sillä sidoksena toimivat lopulta kuitenkin kaiken politikoinnin keskellä henkilökohtaiset tunteet. Pysäyttämätön jano kostoon. Sara on jutun keskiössä, joten seuraa häntä. Pysyt linjalla. Kenen kohdalle osuikaan odottamattomin? Kuka itki pimeässä ensikertaa vuosiin ja miksi?
*****
maanantai 8. maaliskuuta 2021
Naisen kuva
Hänen on kyettävä miellyttämään.
Se on helppoa, mahdotonta, vaikeaa, yrittämisen arvoista.
Hänen silmänsä ovat tarpeen vaatiessa, joskus siniset, joskus harmaat,
mustat, iloiset, syyttä täynnä kyyneleitä.
Hän makaa miehen kanssa kuin olisi kuka muu tahansa,
ainut maailmassa.
Hän synnyttää miehelle neljä lasta, ei yhtään lasta,
yhden lapsen.
Naiivi, mutta pärjää parhaiten.
Heikko, kantaen harteilla kaiken.
Hänen päänsä ei ole terävä kuin partaveitsi,
siksi hän säilyttää sen.
Hän lukee Jaspersia ja naistenlehtiä.
Hän ei tiedä mikä on ruuvien käyttötarkoitus ja rakentaa sillan.
Hän pitää kädessään siipeen haavoittunutta kyyhkystä,
kaukomatkaan säästämiään rahoja,
lihaveistä, käärettä ja votkalasia.
Minne hän kiiruhtaa, eikö hän ole väsynyt.
Ei toki, vain hieman, hyvin väsynyt, ei se haittaa.
Joko hän rakastaa miestä, tai sitten hän on itsepäinen.
Myötä, vastamäessä, luoja paratkoon.
- Wislawa Szymborska -
Sata Szymborskaa (Like 2003, suomennos Martti Puukko ja Jarkko Laine)
lauantai 6. maaliskuuta 2021
Koskelan uhrin ja Vilja Eerikan muistolle, sille että...
Koskelan uhrin ja Vilja Eerikan muistolle. Sille että ei enää yhtäkään uutta uhria. Ei vuosien piilotettua kärsimystä. Vaiettua kauhua seuraavasta päivästä, seuraavasta hetkestä. Vastuu on meidän kaikkien yhteinen. Ei ole lupa kääntää päätä pois. Ei ole lupa ohittaa. He kärsivät kauan. Eikö edes yksi. Joku. Nähnyt. Kuullut. Aavistanut.
keskiviikko 3. maaliskuuta 2021
Leena Lumi kirjablogia jo 12 vuotta eli arvonta!
Palkintona arvotaan kirjoja, jotka saatte valita voittajajärjestyksessä alla olevasta listasta. Kirjat ovat kertaan tai kahteen siististi luettuja, Suurin osa on uusia ja mukaan voi tulla lisääkin, jos vain ehdin lukea. Ensimmäiseksi tullut saa valita ensin, toiseksi tullut toisena etc. Toivon jokaisen seuraavan su 21.3. onko yksi voittajista ettei jono seiso. Loputtomasti ei odotella, vaan jono nytkähtää nopeastikin seuraavalle eli älkää osallistuko ellette jaksa kurkistaa tulosta. Miten minä sitten tunnistan teidät? Antakaa s-postinne ja hyvin aktiivinen usein postaamanne blogi. Ilman yhteystietoja ei voi osallistua.
Ellette itse halua kirjoja, käyvät hyvin lahjoiksi, tuliaisiksi etc. Äitienpäiväkin on ennen kuin huomaammekaan. Ja alla sitten valittavia:
Vanessa Springora: Suostumus varattu!
Sanna Tahvanainen : Kirsikoita lumessa
Mattias Edvardsson: Hyvät naapurit
Nina Honkanen: Pohjakosketus
Anna Ekberg: Kadotettu Nainen
Annamari Marttinen: Häiriömerkintä
Emma Rous: Täydelliset vieraat
Lisa Wingate: Ennen kuin olimme sinun
Harriet Tyce: VeriappelsiiniJenna Kostet: Linnunluisia
Celeste Ng: Tulenarkoja asioita varattu!
Elisabeth Strout: Kaikki on mahdollista varattu!
Katja Kaukonen: Saari jonne linnut lentävät kuolemaanSiri Hystvedt: Muistoja tulevaisuudesta
Fiona Barton: Epäilty
Krista Launonen: Ofelian suru varattu!
Stina Jackson: Erämaa
Linda Peltola: Viherpuutarha
Per Petterson: Miehet minun tilanteessani
Peter James: Totuuden kirous
Immo Pekkarinen: Hyväksy kaikki
Kirsti Ellilä: Tuntemattomat
David Grossman: Kun Nina sai tietää
Helena Steen: Paikka hyvässä perheessä
Philip Roth: Mieheni oli kommunisti
Herman Koch: Pormestari
Antti Rönkä, Petri Tamminen: Silloin tällöin onnellinen
Sanna Ryynänen: Meri Genetz Levoton sielu
Karen Cleveland: Totuuden tuolla puolen
Kristina Ohlsson: Korkein tarjous kuolemasta
Haruki Murakami: Värittömän miehen vaellusvuodet
Villy Lindfelt: Miltä tuntuu tappaa
Katri Vala, Sinikka Hautamäki: Onnen lupauksia varattu!
Tommy Tabermann: Olisipa kaipaus viiniä
Jane Harper: Luonnonvoimat Viisi lähtee, vain neljä palaa
Ulrica Nordström: Samettinen sammal puutarhassa ja ruukussa
Ulla Salo ja Pertti Salo: Pihan perinnekasvit nid.
Annette Hess: Tulkki
Elly Griffiths: Kadonneet ja kuolleet
Antti Tuomainen: Jäniskerroin
Håkan Nesser: Vasenkätisten seura
Harriet Tyce: Kaikki valheesi
Staffan Skott: Romanovit - Keisarisuvun kohtalo
Lisa Jewell: Joka askel jonka otat
Pierre Lemaitre: Tuhon lapset
Gustaf Skördeman: Geiger
Pirkko Soininen: Valosta rakentuvat huoneet
Iloista arvontaa ja nautitaan kun vielä satoi lunta♥ Viime vuonna tetenarskut kukkivat puutarhassa jo 22.3.! Kaksitoista vuotta jo...Alkaa vähän tuntua, kun edelleenkin vain yöt tuovat täydellisen keskittymisen.
Huomaattehan, että kommenttinne eivät näy, jos en ole paikalla eli blogissani on kommenttivalvonta. Jos vain istun tässä, jää lukematta, liikkumatta, kevään ensimerkit huomaamatta. Jos on jotain kysyttävää, niin s-postini on leenalumi@gmail.com