ja nyt aion julkaista osan eräästä väitöskirjasta, joka käsittelee lumoavasti lunta ja porotaloutta!
Lumen maisema
”Pakkasta on harvinaiset 18 astetta celsiusta ja sataa lunta ja sillä kielellä joka ei enää ole minun kieleni on tämä lumi qanikia, isoja lähes painottomia kiteitä, jotka tulevat tupruamalla ja peittävät maan kerroksella valkoista vitiä.”
Nämä ovat Peter Høegin romaanin Lumen taju alkusanat. Kirjan päähenkilöllä Smillalla on lumen taju, hän tuntee lumen ja jään läpikotaisin. Smilla ei enää käytä entisen kotipaikkansa Grönlannin kieltä, mutta kun hänen uudessa asuinpaikassaan Kööpenhaminassa sataa lunta, hän tuntee ja osaa luokitella sen tarkasti.
Lumi on olennainen osa meidän pohjoista maisemaamme jopa useiden kuukausien ajan. Silti aina vuosittain loka-marraskuussa saamme kuulla tai lukea uutisista miten talvi tai lumi jälleen yllätti autoilijat. Miten niin yllätti? Lumi tulee myös Etelä-Suomeen joka vuosi, mutta autoilijat eivät vain tunnu muistavan varautua lumen aiheuttamaan muutokseen. Vai emmekö me enää tunne luontoa ja yhtä sen tärkeää elementtiä, lunta? Lumeen liittyy monenlaisia tietoja ja taitoja, joiden hallinta riippuu siitä kuinka läheinen suhde kullakin on lumeen. Puhutaan lumikielestä tai lumisanastosta.
Lumi muuttaa maisemaa ja lumi merkitsee eri ihmisille erilaisia asioita. Toisille huonoja ajokelejä, aikaisia aamuja lumitöissä, kylmyyttä ja toisille taas talven iloja, lumileikkejä ja hiihtolatuja. Lumi peittää ja kaunistaa ympäristöä, kätkee roskat, valaisee ja suojaa kylmältä, lumiluolassa tai -kiepissä on lämmin. Aikaisemmin lumi auttoi ihmisiä monin tavoin. Ensilumen tuloa odotettiin, sillä tiettömissä kairoissa kulkeminen helpottui matkan taittuessa poroilla tai suksilla nopeasti. Lumeen piirtyneet jäljet paljastivat kulkijan ja auttoivat metsästäjää saaliin jäljille.
Luminen ympäristötieto
Kielen ja kulttuurin välinen side on monella tasolla tärkeä. Kieli kertoo paljon ympäristöstä, sen resursseista ja käytöstä. Kielen avulla muistetaan ja tuotetaan uudelleen merkityksiä ja todellisuutta ja sen avulla myös ammattiin kuuluva traditio siirretään sukupolvelta toiselle. Kielen yksipuolistumisen ja häviämisen pelätään johtavan kulttuurisen monimuotoisuuden köyhtymiseen ja jopa katoamiseen.
Lumi merkitsee ihmisille monia erilaisia asioita riippuen siitä, minkälainen suhde siihen on, millä tavalla lunta osataan lukea ja tulkita. Poromies ei keskustele lumen kemiallisesta koostumuksesta samoin sanoin kuin hydrologi, mutta silti hän voi tuntea lumen jopa paremmin. Lumeen kuten luonnonresursseihin yleensäkin liittyvää tietoa on kahdenlaista, ja ne eroavat toisistaan siitä huolimatta, että ne molemmat periaatteessa pohjautuvat empiiristen havaintojen systemaattiseen keräämiseen, luokitteluun ja käsittelyyn. Akateemisen, ns. tieteellisen tiedon, jota auktoriteetit ja tutkijat tuottavat, lisäksi on olemassa perinteistä ja paikallista ympäristötietoa, jolle paikalliset ihmiset perustavat luontaiselinkeinon harjoittamisen. Sen tehtävänä on omalta osaltaan turvata yhteisön jatkuvuutta. Vaikka ainoastaan osa yhteisön jäsenistä on ympäristötiedon asiantuntijoita, on se holistista ja sosiaalista; kuuluu koko yhteisölle. Osa ympäristötiedosta on ns. hiljaista tietoa, jota opitaan seuraamalla luonnon merkkejä ja eläinten käyttäytymistä. Siinä kaikki aistit, niin näkö-, kuulo-, haju- ja tuntoaistikin, ovat tärkeitä. Lunta on kokeiltava ja haisteltava, jotta sen koostumuksen tai laadun tuntee. Tätä tietoa tai tietämystä ei pysty selittämään, vaan se on opittava itse kokeilemalla eri tapoja.
Elinkeinoa koskevan sanaston laajuus kertoo miten tärkeä asema tällä elinkeinolla alueella on. Klassisia esimerkkejä tästä ovat inuiittien jää- ja saamelaisten tuntema lumisanasto. Lumisanojen runsaus on kuitenkin perua jo aikaisemmalta pyyntikaudelta. Poronhoitoyhteisöissä on monipuolinen maastoa, luontoa, sääoloja ja poronhoitoa koskeva sanasto. Esimerkiksi pohjoissaamen huhtikuu, cuoŋománnu, hankikuu liitetään poronhoitoon, sillä silloin hanki kantoi porosaamelaisten muuttoraidon ja tokan. Usein muutto tapahtui öisin, koska kevätaurinko lämmitti päivällä lumen takkalaksi, ts. lumi tarttui suksenpohjiin ja pehmitti hangen upottavaksi.
Lumen luokittelu
Lunta, jäätä ja luonnonoloja koskevia tarkkoja ja kuvailevia termejä saamen kielissä ja Lapin murteissa satoja, jos ei tuhansia. Ne voi jaotella esimerkiksi seuraavalla tavalla:
1) lumen määrä, 2) lumen koostumus, 3) lumen kantavuus, 4) lumen pinta, taso ja keli, 5) olla lumenpeitossa, 6) koskematon lumi ja jäljet lumessa, 7) kuura, huurre sekä muut jää- ja lumipeitteet kasvistossa ja puissa, 7) lumen sulaminen ja häviäminen, 8) jäävesi, 9) sulan maan ilmestyminen, esimerkiksi pälvet, 10) lumenviipymäpaikat kesäisin, 11) miten erilaiset porojen talvilaitumet ovat saatavilla ja 12) lumen pinnat. Lumen ominaisuuksista, määrästä ja laadusta riippuvat porojen ruokailu- ja liikkumismahdollisuudet. Lumen määrästä puhuttaessa on voitu käyttää mittana joko ihmistä, suksisauvaa tai poroa ja ilmaistu niiden avulla lumen määrä. Esimerkiksi lunta on sauvan mitan, polveen asti tai poron mahaa myöten.
Poronhoidon luonteesta johtuen erilaiset keli- ja sääolot on osattava erottaa. On osattava ilmaista myös lumisateen laatu; esimerkiksi onko kyseessä räntä, pyry, tuisku, raesade, maatuisku, kuuro, myräkkä vai mikä, sekä jääkö lumi puihin vai ei? Tuulella on oma vaikutuksensa lumeen, sen kantokykyyn ja paksuuteen. Kuljettaako tuuli lunta, miten tuisku lennättää lunta ja mihin kinokset muodostuvat? Myös maastolla on suuri vaikutus siihen, miten lumi peittää maan. On myös olemassa paikkoja, jotka jäävät lumettomiksi aivan kuten on myös ns. lumenviipymäpaikkoja, joista lumi ei kesälläkään sula. Nykyään moottorikelkalla kuljettaessa lumituntemuksen tarve on erilainen kuin suksilla ja porolla kuljettaessa. Nykyisin riittää jopa vain se, että tietää, missä kelkalla voi kulkea, ts. ovatko syystalvella vesistöt jäässä ja lunta tarpeeksi tai keväällä tarttuuko kelkka kinokseen.
Minkälainen on nykypäivän poromiesten lumisanasto? Poronhoidon muutosta koskevaa väitöskirjaani varten kysyin lumisanoja muutamilta haastattelemiltani poromiehiltä. Asiaa erikseen kysyessäni he pystyivät luettelemaan noin kymmenen, jotkut jopa vain viisi, erilaista lumen laatuun tai keliin liittyvää nimitystä. Osa näistä sanoista on koko Suomessa tunnettuja yleiskielen nimityksiä, kuten hanki, huurre, kinos, nietos, sohjo, tykky ja umpinen.
Kaikki haastateltavat nimesivät – joko asiaa erikseen kysyttäessä tai spontaanisti haastattelussa – seuraavat sanat: hanki, kinos, sevä, siljo, sose, takkala ja umpinen. Muutamat sanoista, esimerkiksi höttyrä, höyhtyvä tai roustale voivat olla yksilöllisiä nimityksiä, joita muut eivät tunne.
Valkea joulu
Vaikka lumi ei toimeentulon kannalta ole monille niin tärkeä kuin poronhoidossa, on lumella suuri merkitys mielikuvissamme, sillä lumipeite on useimmille meistä joulun edellytys. Lumi kuuluu olennaisesti lapsuuden jouluihin ja valkeasta joulua haaveillaan myös joululauluissa.
Erityisesti joulun aikana lumen valaiseva vaikutus on havaittavissa, sillä kaamoksen sininen valo kietoo koko maiseman vaippaansa. Lämpömittaria ei tarvitse vilkaista, sillä pakkasasteiden määrän tunnistaa vilkaisemalla ikkunasta tai kuulostelemalla miten lumi ääntelee askelten alla.
Professori Helena Ruotsala
kuva porosta Veikko Vasama
Arvasinpa heti kenen tekstiä tuo on ,-)
VastaaPoistaAllu, hän on kiinnostava...very easygoing;-)
VastaaPoistaah, tulisi jo lumi ja pikkupakkaset ja JOULUN odotus..
VastaaPoistaAnne, lumi oli jo...ja kohta tulee taas. Minä hyväilen täällä kaiholla JOULUkirjoja.
VastaaPoistaPidän poroista. Niissä on jotain maagista inhimillisyyttä, silmissä varsinkin.
VastaaPoistaYuo kirjoitus sopi blogiisi hyvin :) lumi on erittäin kaunis asia, pidän kovasti.
VastaaPoistaSoolis, aivan samaa mieltä.
VastaaPoistaTunnen syvää syyllisyyttä, koska...
Tuure, tämä sopi mun blogiin kuin 'munat pässille'.
VastaaPoistaJotenkin aavistin, että pidit viime talvena kun teilläkin oli kunnolla lunta. Sen näki sun kuvista...ja tunsi Kaupunkikauriista.
Hohtava hanki täynnä timantteja auringon paistaessa on upeinta mitä kuvitella saattaa.
VastaaPoistaOlen lukenut Peter Hoegin kaikki kirjat, mutta Lumen taju on niistä ehdottomasti minun mielestäni paras.
Tervetuloa talvi ja tervetuloa vitivalkoinen lumi!
Anja, juuri siksi...elämä on kaiken arvoista.
VastaaPoistaLumen taju on Peteriltä ylittämätön kirja. Hiljaista tyttöä en ymmärtänyt yhtään. Hoeg yritti siinä liikaa. Kuin olla joku Grass;-) Myin sen pois muutamalla eurolla.
Ah!, lunta odotan minäkin, ihanaa, kuivaa puuterilunta.
Tämä oli, kuten arvaat, mielestäni ihana blogikirjoitus kaikkineen. Rakastan lunta, nyt syksyllä myös räntää (jota keväällä en enää halua), koska tähän aikaan vuodesta sekin menee lumilumesta :)
VastaaPoistaPeter Hoegin kirjoista "Lumen taju" on ainoa, josta pidän, jota rakastan.
Helena Ruotsalan (terveisiä vaan, jos tätä luet, meillä taitaa olla yhteisiä tuttuja, vaikkemme toisiamme tunnekaan) tekstejä olen lukenut. Luontosuhteen kulttuurisuus on hyvä tutkimusalue, ystäväni tarkasteli väitöskirjassaan suon merkityksiä.
Ja en muuten ole koskaan nähnyt lumetonta joulua ♥ Se johtuu siitä, että joulun aikaan pakenen aina täältä Etelä-Suomesta kohti itäistä Suomea, jossa ainakin tähän saakka (kiitos vaan kaikille luonnonvoimille) on ollut lunta enemmän tai vähemmän :)
Ei ole ihme, että keväinen Lappi houkuttelee hiihtäjiä hangilleen. Luonnon omat lumiveistokset ovat käsittämättömän hienoja ja lunta riittää ja riittää ja kevätaurinko...huoh..
VastaaPoistaKiitos Leena ja muut kommenteistanne. Tuo juttu on myös julkaistu Pirta -lehdessä 2003 hieman muunneltuna.
VastaaPoistaLumiomena, syksyllä todellakin jopa rännästä osaa iloita.
VastaaPoistaEi sun kannata Hoegia enempää...usko mua.
Minä vietin 25 lumetonta joulua ja siinä on 25 joulua liikaa. Nyt nautin! Onneksi sinäkin pääset Valkeaan jouluun!
Nette, minusta täältä ei tarvitse lähteä Lappiin. Olemme tuumailleet, että suvella kotimme on saari Suomen Tahitilla, talvella tunturimaja, josta pääsee hiihtämään, luistelemaan ja laskettelemaan heti kohta. Aurinkokapseleita syön jo maaliskuulta ja kun olen päässyt usein hiihtämään, on kysytty, 'olenko ollut etelässä'.
Täällä on kaikki - paitsi meri ja stocka!
Helena, kiitos sinulle♥