perjantai 8. lokakuuta 2010

SADONKORJUUN AUTUUTTA

Suppiksia kuivumassa...
ja suppilovahverokeittoa. Nam!

Ja näistä voit valmistaa Vanhanajan omenasoseen:

Pihapuun omenia, vaikka pudokkaita, sitruunan mehu + tilkka vettä, 3-5 kanelitankoa, sokeria, vaniljasokeria.

Kuori omenat ja leikkaa lohkoja, joita laitat uuninkestävään kattilaan. Kattilan pohjalle ensin tilkkanen vettä. Roiski välillä omenalohkoille sitrunamehua estämään niiden tummuminen. Laita sekaan myös kanelitankoja. Kypsennä omenia kannellla peitettynä uunissa 175 asteessa noin pari tuntia. Poista kanelitangot. Soseuta pehmeät omenat vispilällä.

Lisää valmiiseen soseeseen sokeria maun mukaan, lisää myös vaniljasokeria. Soseen voi pakastaa. Minä lisään jokaiseen pakastusrasiaankin kanelitangon.

Lahjavinkki: Kaunis lasipurkki täyteen omenasosetta ja kanelitanko tai kaksi soseen joukkoon.

Ja tästä alkoi omenan tie soseeksi:

6 kommenttia:

  1. Ihania syksyn herkkuja. Oli onnekas ja sain suppiksia sekä herkkutatteja vanhemmiltani. Omenahillon laitan minäkin aika kanelia ja ripauksen vaniljasokeria. Niin siihen tulee se oikea maku. Ihana huomata, että olet samoilla linjoilla :)

    VastaaPoista
  2. Lumiomena, olen jo aikaa sitten huomannut,että olet 'an oldfashioned girl', kuten minäkin;-) Miten sitä nyt ilman kanelia ja vaniljasokeria...

    VastaaPoista
  3. Eilen juuri meillä syötiin suppissoppaa! Mulla on jättikokoinen Orakas-merkkinen kuivuri, joka on a-a-r-r-e! Mummu teki meidän omppusoseet tänä vuonna.

    VastaaPoista
  4. Krisu, siis Orakas-merkkinen, kun kaikki vannovat OBH-jotain nimiin. Tuo a-a-r-r-e on jo aika vaikuttava mainossana.

    Minä tykkään tehdä omppusosetta, vaikka en ole edes mummu;-) Olen joka syksy omppusoseroiskeissa ja nautin joka sekunnista.

    VastaaPoista
  5. Ihana kuva suppilovahveroista kuivurissa. Tattikeittoa olen jo tehnyt, mutta suppilovahveroita on vasta vähän löytynyt.
    Saisiko tuosta ottaa yhden omenan? Herkullinen omenakori. :)

    VastaaPoista
  6. Unelma, ja vielä ihanampi tuo suppiskeitto, joka tosin on nyt ravintlan pöydästä...Suppiksia taitaa alkaa nousta vasta nyt. Yhtenä vuonna tulivat suppikset ja lumi samaan aikaan.

    Olen hyvä vain;-): keltakanelia.

    VastaaPoista