keskiviikko 24. helmikuuta 2010

HELMIKETJU

Olen vain pieni tyttö
sinun kuumien silmiesi edessä,
joiden katse on kaikkia hyväilyjäsi polttavampi.


Vain surullinen sydämeni
on minulla annettavana,
mutta varjoni liukuu huumaantuneena
sinun jalkojesi yli.
Hiljaisena rakkaudesta
katselen kasvojasi,
oi minun musta jumalani,
ja punaisen lippaan lailla
kätkee sydämeni helmiketjua,
päivä ja öitä,
jotka olet minulle antanut.


Mutta jos sinä minuun väsyneenä
suljet silmäsi,
olen katoava hiljaisemmin
kuin aamutaivaalta tähdet.


- Katri Vala -
Kootut runot (WSOY 1958)
kuva Hanne

8 kommenttia:

  1. Tykkään noista Hannen kuvista.

    VastaaPoista
  2. Allu, sama täällä. Aina kun näen uuden, kuvittelen sen valkoiselle seinälle suurena.

    (Ihme kun et kommentoinut runoa. Tämä oli meidän aikana kova sana teinityttöjen runovihoissa. Varmaan toistetuinta Valaa, mutta tämä kuva suorastaan huusi sitä.)

    VastaaPoista
  3. Hieno kuva - ja runo, joka sopii siihen, joka kuuluu yhteen tuon kuvan kanssa. Minun teinivuosinani (1980-l) emme lukeneet Valaa edes äidinkielen tunneilla, mutta löysin hänen teoksensa opiskeluaikoina erään tuttavan suosituksesta. Tuo runo pitää sisällään niin paljon tuttuja tunteita.

    VastaaPoista
  4. Ihana, ihana runo..
    tämähän yhteistyö sujuu suuremmoisesti...
    Hieno juttu!!
    Tykkään nosita san oista, sopivat just tuohon kuvaani...Halit sulle!!!

    VastaaPoista
  5. Hieno kuva Hannelta.Minäkin tykkään niistä.Vähän surullinen runo.

    VastaaPoista
  6. Lumiomena, muinaisessa menneisyydessä me teinit pdimme runovihkoja, jotka sitten annoime vaikka viikonlopuksi ystävlle ja hän sai listä siihen sitten lempirunonsa. Minulla on nämä vihot vieläkin tallella. Ainoa harmi siellä on, että kukaan ei ole laittanut runoilijan nimeä, mutta toki tämän heti tunnistin, koska Katri Vala on minulle aivan erityinen runoilija. Toinen runoilija, joka noissa nuorten naisten vihoissa esiintyi runsaasti oli Pablo Neruda, joka jätti minuun myöskin ikuisen jäljen ja myös suuren janon - runouteen. Ei meilläkän KOULUSSA Valaa luettu...

    Hanne, tärkeää, että sinun mielestä sopivat yhteen! Pyydän jo etukäteen nöyrästi anteeksi, jos kerran tunnet ristivetoa, sillä tykkään joskus tehdä epätavanomaista.Kiitos sulle♥

    Jael, sinä taiteilijana osaat arvostaa. Minä pidän surumielisyydestä ja tummista sävyistä, mutta myös huikeista tähdenlennoista.

    VastaaPoista