maanantai 10. elokuuta 2009

HÄN KIERSI PALJAAT KÄSIVARTENSA...

Hän kiersi paljaat käsivartensa kaulaani ja sanoi: "Älä pelkää tykkejä rakkaani, en minäkään pelkää. Suu on lähteesi, juo siitä. Ruumiini on leipäsi, syö sitä. Nauti minusta niin kuin minäkin nautin sinusta. Elämä käpristyy jo loppuun meiltä kuin palava lanka. Kuolema on pitkä ja rakkaus ilman ruumista on laihaa rakkautta."

Ehkä hänen sanansa olivat syntiä, mutta sinä hetkenä, kuoleman jyristessä päittemme yllä, ne olivat totta. "Ainoa lähteeni", kuiskasin, "ainoa leipäni. Ihminen tarvitsee vettä ja leipää elääkseen. Katoamattomuudessa ei enää ole vettä ja leipää. Sinun tähtesi olen katoamattomuudessa himoitseva takaisin katoavaiseen kohdatakseni jälleen sinut."

- Mika Waltari -
(Johannes Angelos)

11 kommenttia:

  1. Mä taidan lukea Lesken vuoden verran kaikki mun hyllyssä olevat waltarit! Sain nuo historialliset romaanit synttärilahjaksi vanhemmilta, kun niitä ei alun perin ollut, muutoin kuin mummeilla ... Siellä ovat Hakim ja Turms, Angelos ja Ihmiskunnan viholliset ja toivot.

    Luku-urakka waltari!

    Muuten, Leena, sun täytyy tulla Hgin kirjamessuille tänä vuonna, näyttää nimittäin siltä, että saamme sinne Scriptoreita :) !

    VastaaPoista
  2. Sait upean synttärilahjan, sellaisen joka on enempi kuin mikään mammona tai raha: henkistä pääomaa.

    Minähän jo kerroin, miksi en pääse sinne asti tänä vuonna ja se alkaa O:lla. Onneksi pääsin Jyväskylän kirjamessuille.

    Scriptorit tulevat mun luo! Minä olen sun paras myyntitykki täällä.

    Ihanaa, että mun kuva kelpasi nyt sulle Waltarin tekstiin, Tuure!

    Olen jo tuolla josain myöntänyt, että se upein hortensiani oli täysin väärä valinta ja vei huomion pois tekstistä. Jos minulla olisi Sad ja Memories ei olisi näitä ongelmia...

    VastaaPoista
  3. Siitä tyypistä ei ole kuulunut mitään! Kummallista .

    Ai niin. Kaikkea hyvää O:lle! Harmi ettet pääse.

    Niin olet!

    VastaaPoista
  4. Tästä kuvasta sen verran, että sen koskettavuus lisääntyy entisestään kun tietää, että se on otettu hieman ennen Marilynin kuolemaa. Musta mekko tuo mieleen kuoleman.

    VastaaPoista
  5. Nimenomaan kuvan kohtalonomaisuus puhuttaa minua.Olen muutenkin tummien tunnelmien ihminen, joten en voinut tätä ohittaa.

    Tässä kävi yksi rouva ja näytin tätä kuvaa: Hän ei tunnistanut Marilynia! Tämä kertoo sen, kuínka moneksi Marilynista oli. Hänhän oli menestyvä malli ennen elokuvauraa, joka ehkä oli alkusoitto hänen varhaiselle kuolemalleen...

    Marilyn, Waltari, Irving, Rilke...kaikki he sopivat blogiini ja kaikki monilahjakkuuksia.

    VastaaPoista
  6. PS. Tuure, ei Waltari ole luku-urakka, vaan Autuus! John Irving hipoo minulla melkein samaa vivahde-eroin...

    VastaaPoista
  7. Alan kohta epäillä, että me ollaan: soulmates!!!

    VastaaPoista